19 دی: وزیر امور خارجه، طرح صلح جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در قره باغ را حرکت به سمت حل و فصل این درگیری و خروج نیروهای اشغالگر از مناطق اشغالی دانست.

«‌محمد جواد ظریف» با تشریح طرح ایران برای برقراری صلح در قره باغ گفـت: ما از ابتدای بحران قره باغ با کشورهای منطقه اعم از جمهوری آذربایجان و ارمنستان، روسیه و ترکیه رایزنی کردیم.

وی افزود: معتقدیم بیشترین خسارت را در این جنگ کشورهای منطقه می‌بینند و بیشترین تاثیرگذاری برای خاتمه جنگ را هم در منطقه همین کشورها می‌توانند داشته باشند. در این چارچوب بدون آن که تلاش کنیم با دیگر سازوکارهای موجود مانند مینسک رقابتی داشته باشیم این هدف و رایزنی‌ها را در پیش گرفتیم.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: متاسفانه در ۳۰ سال گذشته کار مذاکرات به نتیجه نرسیده و این تنش نیز همواره وجود داشته است، آن هم تنش‌هایی در کنار مرزهای ما که غیرنظامیان و مردم از دو طرف تهدید شدند.

ظریف با تبیین اهداف سفر منطقه‌ای معاون سیاسی وزارت خارجه و طرح ایران برای صلح در قره باغ، اظهار داشت: آقای عراقچی با طرحی که در کشورمان درباره آن بحث شده و مورد تایید مراجع ذی ربط قرار گرفته بود، به این سفر رفت و پس از آن که از منطقه مرزی بازدید کرد، در باکو با مقامات مختلف به ویژه با رئیس جمهور؛ در روسیه با مقامات وزارت خارجه این کشور، در ایروان با مقامات مختلف به ویژه نخست وزیر ارمنستان و در ترکیه با همتای خود مذاکرات بسیار خوبی داشت و طرح ایران را ارائه کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از نکات مهم طرح کشورمان این است که فقط مربوط به آتش بس موقت نیست، بلکه حرکت به سمت حل و فصل درگیری‌ها براساس چارچوبی است که با اعلام تعهد دو طرف به مجموعه‌ای از اصول آغاز می‌شود و بعد با اقداماتی به ویژه خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق اشغالی ادامه می‌یابد.

وی تضمین حقوق مردم، ایجاد راه‌های ارتباطی، نظارت کشورهای منطقه بر روند اجرای طرح و مسائلی از این قبیل را از دیگر از اجزای طرح صلح جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در منطقه قره باغ برشمرد و گفت: منتظریم که مقامات آذربایجان و ارمنستان و نیز دوستان روس و ترک ما، دیدگاه شان را درباره این طرح ارائه دهند.

رییس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما درباره حضور نیروهای تروریستی در منطقه قره باغ گفت: ما حتماً تاکید کردیم که این اقدام به صلاح هیچ کس نیست. در مذاکرات و قبل از مذاکرات این را به اطلاع مقامات دو کشور آذربایجان و ارمنستان همینطور روسیه و ترکیه رساندیم که ایران چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.

وی یادآورشد: الان اینها در حاشیه مرزها حضور ندارند اما احتمال اینکه با فاصله از حاشیه مرزها وجود داشته باشند کماکان بالاست و ما این نگرانی را با جدیت به طرفین اعلام کردیم.

  • نویسنده :
  • منبع :