19 دی: شبکه سی ان ان در گزارشی از گسترش فعالیت‌ها و اقدامات تهاجمی و دفاعی فرماندهی سایبری آمریکا علیه بازیگران خارجی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داده است.

براساس گزارش شبکه سی ان ان، مقامات آمریکایی به این شبکه گفته‌اند که مجموعه عملیات سایبری علیه بازیگران خارجی در طیف تهاجمی و دفاعی آغاز شده است و تا بعد از پایان رای گیری ادامه خواهد داشت. 

سی ان ان افزود، فعالیت‌های فرماندهی سایبری آمریکا در حالی افزایش یافته است که جامعه امنیت ملی آمریکا به دلیل آنچه که تلاش‌های خارجی برای مداخله بالقوه در انتخابات این کشور خوانده شده است در بالاترین سطح آماده باش قرار گرفته‌اند. 

در حالیکه مقامات آمریکایی انتظار افزایش تحرکات خارجی در آستانه انتخابات روز سه شنبه را دارند، «کریس کربس» مقام ارشد سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است که به غیر از برخی حملات بد افزار، اوضاع آرام است. 

این خبر در شرایطی منتشر شده که «جان راتکلیف»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا اخیراً ادعا کرده روسیه و ایران برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کرده‌اند.  

جان راتکلیف ادعا کرد: «ما می‌توانیم این را تأیید کنیم که برخی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان در اختیار ایران و مستقل از آن در اختیار روسیه قرار گرفته است.» 

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده بود این ادعا در حالی مطرح شده که بخش زیادی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان برای عموم مردم قابل دسترس است. با وجود این، راتکلیف مدعی شده ایران با ارسال ایمیل‌های جعلی تلاش کرده رأی‌دهندگان را ارعاب کند. 

علاوه بر این، برخی مقامات آمریکایی از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی سناتورهای آمریکایی درباره این ادعا تشکیک کرده و خواستار حضور مقامات امنیتی در کنگره برای توضیح درباره ادعاهای مداخله ایران در انتخابات آمریکا شده‌اند. 

براساس گزارش سی ان ان، دیگر سازمانهای امنیتی آمریکا از جمله پلیس فدرال و بازوی سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز در کنار فرماندهی سایبری در حالت آماده باش برای پاسخگویی به طیف وسیعی از تهدیدات از جمله حملات سایبری و اقدامات ضداطلاعاتی هدفمند هستند. 

علاوه بر آن، آژانس امنیت ملی آمریکا که وظیفه دفاع از سیستمهای رای گیری علیه حملات سایبری خارجی را برعهده دارد عملیاتهای تهاجمی سایبری را علیه رقبای خارجی که ممکن است به مداخله در روند رای گیری در روز انتخابات دست بزنند انجام داده است. 

یک مقام دیگر آمریکایی همچنین گفته است که در کنار فرماندهی سایبری، پنتاگون و دیگر همکاران بین سازمانی این وزارت خانه  نیز گامها و اقداماتی را برای مقابله با هرج و مرجهای احتمالی در روز انتخابات اتخاذ کرده‌اند. 

روزنامه واشنگتن پست نیز اخیرا گزارش داده بود، بخش امنیت سایبری در وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای انجام بزرگترین عملیات جهت محافظت از انتخابات آمریکا در برابر چیزی است که احتمال «دخالت ایران، روسیه و چین» خوانده شده است. 

رسانه آمریکایی در توضیح درباره جزئیات این عملیات نوشته، «آژانس امنیت سایبری و زیرساختی» در وزارت امنیت داخلی آمریکا اقدام به تشکیل یک «اتاق جنگ مجازی» در روز انتخابات خواهد کرد؛ این اتاق مجازی به صورت شبانه‌روزی و در تمام هفت روز هفته دایر خواهد بود و مقام‌های مسئول در برگزاری انتخابات در سراسر ایالات متحده می‌توانند در هر ساعت روز با آن تماس گرفته و ضمن گزارش فعالیت‌های مشکوک، درباره نحوه پاسخدهی به آن بحث و تبادل نظر کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس