19 دی: معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در راستای تلاش دولت برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی و افزایش مسیرهای ریلی بین‌المللی، راه‌آهن خواف- هرات تا دو هفته دیگر افتتاح می‌شود.

«عباس خطیبی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره جدیدترین پروژه‌های ریلی در آستانه تکمیل و افتتاح، افزود: پروژه راه‌آهن خواف- هرات به زودی افتتاح شده و تا پایان همین ماه راه‌آهن ایران به راه آهن افغانستان متصل می شود.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدا تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ارتباط با همسایگان را از اولویت برنامه های خود قرار داده بود، در این راستا تلاش کرد مرزهای ریلی کشور را گسترش دهد.

به گفته خطیبی، افتتاح مرز ریلی سرخس و تلاش برای ساخت راه آهن شلمچه به بصره که راه آهن ایران را به عراق متصل می‌کند، از جمله برنامه های دولت برای گسترش ارتباطات ریلی بین المللی است.

وی ادامه داد: از سال ٩٦ تا ٩٨ با اتصال ٥ مرکز استان به شبکه ریلی، سهم ریل را در حمل و نقل کشور گسترش دادیم و توانستیم تا ٦٠درصد بیشتر از دولت های گذشته به مسیرهای ریلی کشور اضافه کنیم.

خطیبی افتتاح راه آهن همدان، کرمانشاه، رشت، بستان آباد و ارومیه را مثال زد و گفت: ظرف مدت دو سال و با فعال نگه داشتن همه کارگاه‌ها ٥ مرکز استان را به ریل وصل کردیم و برای سال 1399 و ١٤٠٠ نیز به طور ویژه چند طرح ریلی مهم را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به آغاز عملیات ریل‌گذاری راه آهن چابهار- زاهدان که روز گذشته و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت:ریل گذاری این مسیر از سمت زاهدان سه ماه پیش آغاز شد و در این ٣ ماه ٣٢ کیلومتر ریل گذاری شده است، برای پیشرفت سریع پروژه روز گذشته ریل گذاری را از سمت چابهار آغاز کردیم و تمهیدات لازم برای ادامه کار به صورت ویژه در نظر گرفته شده است.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفت: خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر بوده و طول مسیربخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان ۳۱۶ کیلومتر است.

خطیبی از حمایت سازمان برنامه و بودجه برای تسریع در ساخت پروژه های ریلی تقدیر کرد و گفت: فقط در سال جاری ٢ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های ریلی اختصاص داده شده است و در صورت ادامه همین مسیر می‌توانیم تا پایان دولت سه هزار و ٣٠٠ کیلومتر پروژه را به مرحله افتتاح برسانیم.

  • نویسنده :
  • منبع :