19 دی: صبح شنبه کابل پایتخت افغانستان بار دیگر با انفجاری آغاز شد که در آن یک خبرنگار و مجری معروف این کشور هدف حمله قرار گرفته و کشته شدند.

پلیس کابل تایید کرد که "یما سیاوش" مجری و خبرنگار سابق «طلوع نیوز» صبح امروز شنبه در منطقه «مکرویان چهارم» در شرق کابل به همراه یک خبرنگار دیگر افغان بر اثر انفجار بمب جاسازی شده در خودرو جان باختند. 

«امرالله صالح» معاون اول رییس جمهوری افغانستان نیز لحظاتی قبل در صفحه فیسبوک خود ضمن تایید این حادثه ناگوار علیه اصحاب رسانه در این کشور، نوشت که جرم و جنایت طالبان و همکاران آنها با ترور جوان پرنشاط و چهره توانا و آشنای رسانه‌ای بیشتر و بیشتر شد. 

حمله به خبرنگاران و اصحاب و اهالی رسانه‌ در افغانستان تازگی ندارد. فهرست قربانیان رسانه‌ای در این کشور طولانی بوده و با گذشت هر روز بر آن افزوده می شود. 

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی اعلام کرد که طی دو دهه گذشته در این کشور ۱۰۹ خبرنگار کشته شده اند که بسیاری از آنها حتی زن بودند.

خونین ترین حمله بر خبرنگاران و گزارشگران در افغانستان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در منطقه «شش درک» در شرق کابل رخ داد که در آن ۲۶ نفر از جمله ۹ خبرنگار کشته شدند. 

به گزارش ایرنا، کابل در عین حال محل شهادت خبرنگاران بزرگ دیگری هم بود، از جمله شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که چند سال قبل به همراه چند دیپلمات ایرانی توسط تروریست ها در کابل به شهادت رسیده بود. 

هفته گذشته هم تروریست ها حمله مرگباری را به دانشگاه کابل انجام دادند که در آن ۲۲ دانشجو و غیرنظامی کشته و حدود ۴۰ تن دیگر هم زخمی شدند. مسئولیت آن حمله را ابتدا گروه تکفیری داعش پذیرفته بود اما زمانی نگذشت که این گروه تروریستی با انتشار ویدئویی دست داشتن خو را در این حادثه جنایتکارانه انکار کرد و گروه طالبان هم مسئولیت این حمله به دانشگاه نپذیرفت. 

اما دولت افغانستان بار دیگر گروه طالبان را مسئول حمله به دانشگاه کابل و دیگر حملات تروریستی اخیر در این شهر و برخی استان های دیگر افغانستان عنوان کرده و گفته است که بستر این حملات را طالبان مساعد می سازد.

  • نویسنده :
  • منبع :