19 دی: معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ستاد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم اسفندماه امسال با دستور وزیر کشور آغاز به کار می‌کند و ثبت نام از نامزدها و فرایند تعیین صلاحیت و سایر مسایل انتخاباتی سال آینده انجام خواهد شد.

جمال عرف روز شنبه در حاشیه نشست شورای اداری استان و آیین تکریم و معارفه استانداران پیشین و جدید خراسان جنوبی، اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ چهار انتخابات شامل انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دو میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و در واقع اکنون در تقویم برنامه میان دوره‌ای مجلس هستیم. 

عرف عنوان کرد: از اسفندماه تقویم انتخابات شروع خواهد شد و وزارت کشور در حال آماده کردن همه تمهیدات لازم در این زمینه است و ‌شاید مهمترین مساله این دوره نسبت به دوره‌های دیگر بحث کرونا و پروتکل‌های مربوطه است.

 

تا این لحظه مبنای کار، قانون فعلی ریاست جمهوری است

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که کلیات آن در مجلس به تصویب رسیده است، گفت: مصوبه مجلس هنوز به دولت ابلاغ نشده و تا این لحظه، کار بر اساس قانون گذشته در حال انجام است. 

عرف تصریح کرد: اگر طرح مجلس به قانون تبدیل شود و در زمان لازم به دولت ابلاغ شود، در تقویم انتخاباتی تغییراتی اتفاق خواهد افتاد و سه ماه احتمالا باید جلوتر بیاییم؛ یکسری تمهیدات از حیث استعفاها است که باید انجام دهیم ولی هنوز مبنا همان قانون قبلی است. 

وی گفت: از همه تجارب کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی در انتخابات پارلمان، روسیه در انتخابات همه پرسی و اخیرا آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری استفاده خواهیم کرد زیرا آنچه برای ما مهم است بحث‌های تکنیکال پروتکل‌ها است تا مردم با خیال راحت بتوانند یک انتخاب خوب داشته باشند و با خیال راحت پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

 

رایزنی با شورای نگهبان درباره الکترونیکی شدن انتخابات

وی گفت: اینکه در موقع انتخابات بسته به زمان و نوع رای گیری، انتخابات الکترونیکی شود یا نشود بحث‌هایی است که داریم با شورای نگهبان دنبال می‌کنیم تا به جمع بندی برسیم که احتمال الکترونیکی شدن یکی از این موارد است و همین هفته جلسه‌ای در این خصوص داریم و مباحث فنی بررسی می‌شود تا به نتیجه برسیم.

 

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ موعد انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم در ارتباط با آخرین اقدامات اجرایی برگزاری انتخابات به خبرنگار ایرنا گفت: انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌کنیم. 

سید اسماعیل موسوی افزود: همچنین در برخی استان‌ها انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میان دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: برای انتخابات اولویت اقدام با تشکیل ستاد انتخابات است و بعد از آن تقویم زمانی اعلام خواهد شد، همچنین با هماهنگی شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی که دو هیات نظارت دارند کارمان را آغاز می‌کنیم و سعی خواهیم کرد بر اساس تقویم زمانی فرایندهای انتخاباتی را گام به گام پیش ببریم و کار ثبت نام داوطلبان را انجام دهیم. 

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: ثبت نام از داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در اسفندماه امسال و انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال آینده انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در مراحل مختلف فصل تبلیغات داوطلبان آغاز می‌شود و جمعه ۲۸ خرداد مردم پای صندوق‌های رای می‌آیند و نماینده منتخب خود در شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری را انتخاب می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :