19 دی: در حالی که قیمت دلار طی روزهای گذشته روند کاهشی را پیش گرفته است، دلالان بازار ارز تلاش دارند با اعلام قیمت‌های بالا در مقابل ریزش‌ قیمت‌ها مقاومت کنند که موفق نبوده و نرخ دلار به سوی رقم ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن در حال عقب‌نشینی است.

در روزهای گذشته بازار ارز سقوط مداومی را پیش گرفته است و روزانه به طور میانگین بیش از ۲ هزار تومان کاهش را تجربه می کند؛ امروز نیز اخبار از بازگشت نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان حکایت می کرد و فضای چهارراه استانبول به گونه ای بود که حتی انتظار برای کاهش بیشتر در مبادلات نیز وجود داشت.

بعد از اجرایی شدن تدابیر دولت برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور طی ماه‌های گذشته، بانک مرکزی در هفته های پیشین با تزریق آن به چرخه اقتصادی برای کنترل بازار، موجبات کاهش قیمت جهت دستیابی به ثبات در نرخ را آغاز کرد، روند کاهشی که این روزها بیشتر دیده می شود. در روزهای اخیر به دلیل تحولات مربوط به انتخابات آمریکا و انتظارات برای بهبود شرایط سیاست خارجی، قیمت دلار و سایر محصولات روند نزولی یافته است.

روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد،  صرافی های سطح شهر از ظهر امروز همزمان با آغاز معاملات در بازار ارز چراغ ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان را برای دلار بر روی تابلوهای خود روشن کردند، اما دلالان راه دیگری را برای خود پیدا کرده اند و به دلیل نگرانی از افت قیمت‌ها، با حضور در اطراف میدان فردوسی اعدادی را برای خرید و فروش ارز اعلام می کردند که بیشتر از صرافی ها بود و سعی داشتند با ارائه قیمت های بالاتر از سقوط مداوم نرخ ارز جلوگیری کنند.

یکی از تلاش‌های دلالان و دستفروشان ارز در بازار  امروز،  دور نگه داشتن فروشندگان دلار و یورو از صرافی ها و جلب توجه برای خرید با قیمت بیشتر از هزار تومان نسبت به آنها بود.

جوانی که در حاشیه خیابان فردوسی تهران به کار دلالی ارز مشغول است، در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: «صرافی‌ها با ۲۲ هزار تومان خرید می‌کنند اما خالی از مشتری هستند، اما ما ۲۳ و ۷۰۰ می خریم که پیشنهادی بهتر از این پیدا نمی کنید.»

اگر امروز نفروشید، فردا پشیمان می‌شوید

دلالان در نزدیکی میدان فردوسی تجمع بسیاری داشته و چنان گرد یکدیگر ایستاده‌اند که نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند و اگر در این میان، فروشنده ای باشد هر کدام تلاش می کنند با قیمتی بالاتر اقدام به خرید کنند تا کاهش قیمت صرافی ها به چشم نیاید.

یکی از آنها که بیشتر به دنبال خرید صد دلاری بود، گفت: «همین الان هر ۱۰۰ دلاری را دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان می خرم» و آن دیگری که مسن تر به نظر می رسید تاکید می کرد: به من بفروشید پشیمان نمی شوید با بالاترین قیمت ممکن خریدارم.

هر کدام از این دلالان نظر متفاوتی در خصوص روند رشد و یا کاهش ارز داشتند، پسر جوانی که با پیشنهاد ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان به دنبال مشتری بود، بیشتر از همه بر روند کاهشی تاکید می کرد و می گفت: «اگر امروز نفروشید امکان دارد فردا پشیمان شوید.»

دلال دیگری که مسن‌تر بود تاکید می کرد که هنوز معلوم نیست سرنوشت بازار ارز به کدام سمت خواهد رفت و باید منتظر ماند تا ببینیم چه میشود.

این روزها در کنار سقوط نرخ ارز، بازارهای دیگر نیز روندی کاهشی را پیش گرفتند، هر گم طلای ۱۸ عیار در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار مبادله می شود و سکه نیز کانال ۱۱ میلیون تومان را تجربه می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :