19 دی: بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، یکی از سیاستهایی بود که جوبایدن در طول رقابتهای انتخاباتی به آن تاکید کرده بود و حال سی ان ان اعلام کرد رئیس جمهور منتخب پیشنهادهایی برای بازگشت به برجام و کاهش تحریم‌های ایران مطرح کرده است. جزئیات این پیشنهاد هنوز اعلام نشده است.

یکی از مسایلی که بایدن در رقابتهای انتخاباتی روی آن تاکید کرده بود بازگشت به توافق هسته ای بود. توافقی که دنیا برای حضور آن بیش از یک دهه زمان صرف کرد ولی دونالد ترامپ بعد از انتخاب به عنوان رییس جمهور از این دستاورد بزرگ سیاسی قرن خارج شد و به تمامی تلاشهای جهانی پشت پا زد.

جو بایدن در طول رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود خروج ترامپ از توافق هسته‌‌ای ایران اشتباه بود و زمینه را برای افزایش سطح امنیت برای امریکایی ها در سراسر دنیا را فراهم نکرد. بازگشت به توافق هسته ای و تداوم مذاکرات با ایران از نظر تیم بایدن بهترین گزینه برای حل مسایل جهانی است.

در مورد زمان شروع مذاکرات رسانه های مختلف اطلاعات متفاوتی ارایه داده اند. برخی از جمله فایننشال تایمز اعلان کردند که مذاکرات به سرعت شروع می شود و برخی دیگر مانند رویترز این پروسه را طولانی را ارزیابی کردند.

سی ان ان امروز صبح گزارش تازه ای ارایه داد. این رسانه مطرح امریکایی اعلام کرد جو بایدن طرح هایی برای کاهش تحریم های امریکا علیه ایران و شروع مذاکرات با ایران ارایه داده است. این رسانه مدعی شد جو بایدن در نظر دارد به سرعت به توافق هسته ای بازگردد. از طرف دیگر او در نظر دارد بعد از شروع کارش در کاخ سفید با دستوری تمامی سیاستهای وضع شده توسط ترامپ – سیاستهایی که با دستور رییس جمهور اجرا می شوند- را لغو کند و به تعبیر سی ان ان با کمترین تنش در سطح بین المللی فعالیت در کاخ سفید را شروع کند.

اروپا در زمینه کاهش تحریم ها با بایدن همکاری خواهد کرد

الجزیره هم در روز گذشته گزارشی دیگر در مورد سیاست بایدن در مقابل توافق هسته ای ایران تالیف کرده بود و نوشت که یکی از اولین برنامه های بایدن بازگشت به توافق هسته ای و شروع مذاکرات است و این کار را به سرعت و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام خواهد داد. این تمایل از طرف دولت جدید امریکا در شرایطی مطرح شده است که طرف های اروپایی یعنی فرانسه و آلمان و بریتانیا هم در مورد احتمال خروج کامل ایران از توافق هسته ای ابراز نگرانی کردند و این مساله را به معنای از بین رفتن نتیجه تلاشهای بالغ بر یک دهه جامعه جهانی دانستند.

«الی گرانمایه»، کارشناس ارشد سیاست در شورای روابط خارجی اروپا در این مورد به الجزیره گفت: «اروپا تلاش خواهد کرد تا زمینه را برای بازگشت سریع بایدن به توافق هسته ای فراهم کند. انتظار می رود در روزهای آتی ما شاهد توسعه فعالیت دیپلماتیک اروپایی ها در این زمینه باشیم. البته باید در نظر داشت احتمال اینکه بایدن بتواند به سرعت تحریم های هسته ای که سنا و مجلس نمایندگان آنها را تایید کرده اند را لغو کند بسیار کم است ولی هم پیمانان اروپایی می توانند در این زمینه کمک کنند. بایدن در نظر دارد بخشی از تحریم ها که رییس جمهور شخصا وضع کرده بود را لغو کند و از حمایت طرف های اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران استفاده کند تا بتواند موانع قانونی داخلی امریکایی برای لغو تحریم های ایران را برطرف کند و سپس زمینه را برای مذاکرات جامع دیپلماتیک با ایران فراهم کند.»

وی ادامه داد: «هم اکنون غرب در مورد ضرورت حفاظت از برجام هم نظر است و اگر در ایران هم این هم صدایی وجود داشته باشد، می توان از این دوره سخت در عرصه سیاست خارجی دنیا عبور کرد.»

باید تمامی طرفین با دید مثبت به این تحولات بنگرند

«الی گرانمایه» در مورد زمان بندی احتمالی برای اجرای این طرح ها گفت: «اگر تمامی طرفین مذاکره از نظر سیاسی آمادگی و تمایل برای شروع این پروسه را داشته باشند و مانع تراشی های بی دلیل در این مسیر انجام نشود، از نظر فنی این امکان وجود دارد که همه طرفین تا ماه ژوین سال ۲۰۲۱ مذاکرات را شروع کرده باشند و حتی موفقیت هایی هم در این زمینه کسب کرده باشند. البته الیوت آبراهامز نماینده مخصوص امریکا در مورد ایران تحریم های وضع شده توسط دولت ترامپ علیه ایران را تحریم های پیچیده ای می داند و بر این باور است برداشته شدن این تحریم ها پروسه ای زمان بر است و بایدن نمی تواند به سرعت این تحریم ها را بردارد. البته او می تواند بخشی از تحریم ها که با دستور ترامپ وضع شده بود را با فرمان اجرایی رییس جمهوری حذف کند ولی حذف تمامی تحریم ها نیاز به زمان بیشتری دارد.»

او هم به امکان همکاری اروپا با ایران در این دوره اشاره کرد و افزود: «اروپا می تواند در این پروسه از امریکا حمایت کند. زمانی که دیگر نگرانی در مورد تحریم شرکتهایی که با ایران همکاری می کنند از طرف امریکا وجود نداشته باشد، شرکتهای بزرگ اروپایی در تمامی حوزه هایی که در برجام ذکر شده است می تواند با ایران همکاری کند و به بایدن فرصت دهد تا موانع را بردارد. در این شرایط ایران می تواند از فشارهای مالی و اقتصادی رها شد و با دید مثبتی به بازگشت امریکا به برجام و شروع مذاکرات بنگرد.»

  • نویسنده :
  • منبع :