مجمع خیرین سلامت این روزها که قم با ویروس کرونا درگیر است٬ توانسته اقدامات ارزشمندی از خود به یادگار بگذارد که خرید 150 دستگاه ونتیلاتور بخشی از آن است.

    از سی‌ام بهمن‌ماه که وجود کرونا در قم اثبات شد، تا چند روز اخبار ناراحت‌کننده‌ای از تلفات شدید بیماران تنفسی در بیمارستان‌ها شنیده می‌شد. آنچه از وضعیت بیمارستان‌ها در گوشه و کنار به گوش می‌رسید این بود که کمبود دستگاه ونتیلاتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی و زیادی بیماران کرونایی و شبه کرونایی از دلایل این تلفات است.

    درواقع کرونا آمده بود تا نظام سلامت و درمان در قم را به چالش کشیده و به همه اثبات کند که نیرو و تجهیزاتی که برای شرایط عادی گاهی عالی شمرده می‌شود، با وقوع یک بحران چقدر می‌تواند ناکافی باشد.

    مجمع خیرین سلامت اما پیش‌ازاین ماجرا کار خود را در قم آغاز کرده بود و در زمینه‌های مختلف مشغول کمک‌های فکری و مالی به سیستم درمانی قم بود. بحران کرونا اما این مجمع را به فکر انداخت تا قدم‌های بزرگ‌تری برای حل معضلات درمان در قم بیابد.

    خیرین در خط مقدم کارزار کرونا

    رئیس مجمع خیرین سلامت استان قم اظهار داشت: این مجموعه از همان ابتدای اسفندماه وارد کارزار کرونا در قم شد و مشکلات را احصاء کرد. همان ابتدا چهار میلیارد و نیم بن معیشتی از طریق این مجموعه در اختیار آموزش‌وپرورش و مردم قرار گرفت تا به نیازمندان اهدا شود؛ همچنین جلساتی با خیرین و بازرگانان برگزار شد تا کمک‌های بیشتری جذب شود.

    حسن آقاجانی با اشاره به اینکه این مجموعه تاکنون 15 میلیارد تومان برای مقابله با بیماری کرونا هزینه کرده گفت: تفاهم‌نامه‌ای با اتاق ایران امضا کردیم که 12 میلیارد و 500 میلیون تومان سهم اتاق ایران و همین مقدار سهم اتاق قم و مجمع خیرین سلامت باشد. هرقدر ما در این زمینه هزینه کنیم آن‌ها هم همان اندازه هزینه می‌کنند.

    همچنین چندین دستگاه تب‌سنج، سی‌تی‌اسکن، لباس‌های محافظتی برای کادر درمانی و ... از سوی مجمع خیرین سلامت استان قم در اختیار بخش درمانی قرارگرفته است.

    به گفته وی مجمع خیرین سلامت استان قم طی حکمی از سوی وزارت کشور تأییدشده و ناظران وزارت کشور هم بر عملکرد این مجموعه نظارت دارند.

    «کاری که انجام‌ داده‌ایم ارتباط به‌صورت مرتب با دانشگاه علوم پزشکی و پرهیز از موازی کاری است. هرروز از دانشگاه علوم پزشکی آمار کمبودها را می‌گیریم و بر اساس آن حرکت می‌کنیم. تاکنون هم 150 دستگاه ونتیلاتور و 15 دستگاه دیالیز برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی قم از سوی مجمع خیرین سلامت خریداری‌شده است. »

    آقاجانی ادامه می‌دهد: تمام هزینه‌ها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد تا مبالغی که خیران اختصاص می‌دهند، بیشترین بهره‌وری برای مقابله با ویروس کرونا را داشته باشد.

    انتقاد از برخی سیاست‌های دولت

    این فعال اقتصادی استان قم این روزها انتقاداتی نسبت به برخی سیاست‌های اقتصادی دولت هم مطرح کرده بود که در رسانه‌ها انعکاس زیادی داشت. ازجمله نبود سرعت عمل برای استفاده از کالاهای ضبط‌شده قاچاق در گمرکات کشور یا گرفتن فرانشیز از بیماران کرونایی که بار روانی بدی برای آن‌ها دارد.

    وی به موضوعات دیگری که مجمع خیرین سلامت و اتاق بازرگانی قم برای کاهش مشکلات مردم در این شرایط پیگیری کرده اشاره و افزود: در گمرک کشور مشکلاتی وجود دارد که در این شرایط باید برای آن فکری کرد. مشکل این است که اجناس قاچاق در گمرکات از بین می‌رود. دولت باید راهی پیدا کند که دارو و مواد غذایی قاچاق که ضبط می‌شود به کار گرفته شود.

    رئیس مجمع خیرین سلامت استان قم به رایزنی با رئیس مجلس برای حل مشکلات درمانی قم اشاره کرد و گفت: با پیگیری ایشان توانستیم 160 میلیارد تومان برای تکمیل دو بیمارستان قم اعتبار بگیریم.

    بیشتر بخوانید

    بسیاری این روزها نگران تبعات اقتصادی شیوع کرونا در قم و کشور هستند. از دست رفتن تعدادی زیادی شغل و کاهش درآمد صنوف مختلف می‌تواند کشور را با یک دوره مشکلات اقتصادی روبه‌رو کند که در این زمینه هم استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های مادی و معنوی فعالان اقتصادی باید موردتوجه باشد. 

    فاصله میان بخش خصوصی و دولت پر شود

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در کشور اضافه کرد: مشکل این است که هنوز فاصله بین بخش خصوصی و دولت وجود دارد. قدم‌هایی برداشته‌شده اما این موضوع به‌طور کامل رفع نشده است.

    آقاجانی با اشاره به قدم‌های مثبتی که در عرصه اقتصاد در قم برداشته‌شده بود، افزود: ما قبل از بحران کرونا در قم دیگر کارگر بیکار نداشتیم و کارگر از دیگر استان‌ها وارد می‌کردیم اما دولت باید فراتر از این‌ها نگاه کرده و آینده‌نگری بیشتری داشته شد.

    وی اظهار داشت: جا دارد که دولت بیشتر با مردم مشورت کند و در تصمیم‌گیری‌ها بخش خصوصی را مدنظر قرار دهد.

    وی با اشاره به اینکه مردم بیشترین نقش را در کنترل این وضعیت دارند، افزود: با کم‌ مصرف کردن، با درست مصرف کردن و در خانه ماندن می‌شود این بحران را مدیریت کرد.

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم اضافه کرد: دولت هم توانی دارد و در کنار انتقادات، مردم باید به کمک دولت آمده و آستین‌ها را بالا بزنند.

    هرچند کرونا یک شرایط ویژه و بحرانی برای استان قم ایجاد کرد اما حتی پیش‌ازاین هم وضعیت درمانی استان ازنظر تعداد تخت و تجهیزات به شرایط ایده‌آل نرسیده بود و این حوادث نشان داد که تعلل در تأمین زیرساخت‌ها گاهی می‌تواند چقدر گران تمام شود. بااین‌همه مجموعه‌هایی مانند مجمع خیرین سلامت در آن زمان هم نقش خوبی در عرصه پیشبرد مسائل درمانی قم ایفا کرده بودند و اگر همین تلاش‌ها نبود شاید مهار کرونا در قم انجام نشدنی به نظر می‌رسید.

    محمدجواد آل احمد مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان قم، نیز با اشاره به اینکه نیازهای بیمارستان‌های قم توسط این مجموعه استخراج و برای تأمین آن برنامه‌ریزی‌شده اظهار داشت: مجمع خیرین و اتاق بازرگانی استان درزمینهٔ تجهیزات بیمارستانی کارهای بزرگی انجام داده است. هر موردی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده در اختیارشان قرار داده‌ایم و هیچ کم و کسری نداشتیم.

    وی افزود: همچنین بخشی از فعالیت‌های مجمع در راستای تغذیه مناسب و مقوی برای بیماران و پشتیبانی بعد از بیماری اتفاق افتاده است.

    تعامل با سپاه و بسیج برای پاک‌سازی معابر و خانه‌هایی که در معرض ویروس کرونا بوده‌اند از دیگر اتفاقاتی است که به گفته آل احمد مجمع خیرین سلامت رقم‌زده است.

    کمبودها هنوز هم وجود دارند

    مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان قم با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین نیازهای مجموعه درمانی در حال حاضر نیازهای زیرساختی است، گفت: ما هنوز هم در قم دستگاه ونتیلاتور کم داریم و قیمت هر دستگاه 127 میلیون تومان است. همچنین باید برای تأمین تجهیزات رادیوتراپی و سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌های قم همت مضاعفی صورت بگیرد.

    آل احمد ادامه داد: تعهد مجمع در این زمینه 50 میلیارد تومان است که 50 درصد آن تأمین‌شده است.

    حوادث سخت همیشه عیار انسان‌ها و مجموعه‌ها را روشن می‌کند. از طلاب جهادی و داوطلبان کمک‌رسانی در سطح شهر گرفته تا بزرگان و ثروتمندانی که در این شرایط سخت از وقت و سرمایه خود برای مردم هزینه می‌کنند، همه برگ‌های زرین افتخار ملت ایران در مقابله با این ویروس را تشکیل می‌دهند.

    بر مبنای سخن قرآن کریم، هرکسی در هر لباس و جایگاهی که این روزها تلاشی در راستای نجات جان بیماری انجام می‌دهد، ارزشی به‌مثابه نجات‌دهنده کل بشریت را دارد و این افتخاری نیست که با تجلیل‌های مادی و دنیایی بتوان آن را پاسداشت.

    • نویسنده :
    • منبع :