۱۹ دی: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح «جهش تولید مسکن» مراحل پایانی را طی می‌کند، گفت: احتکار و دلالی مسبب تخریب بازار مسکن شده است.

فاطمه محمدی؛ از ابتدای سال تاکنون چندین مصاحبه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت مسکن و مشکلاتی که بیش از ۶۰ درصد مردم کشور را درگیر کرده داشتیم و پیگیر طرح‌هایی که به منظور کاهش آن در مجلس و دولت در حال اجرا است بودیم؛ این بار هم به سراغ عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران و منتخب مردم خوی و چیپاره در مجلس شورای اسلامی رفتیم.

وی از چند طرح نام برد که به کمک متعادل کردن قیمت مسکن می‌آید و وعده بهتر شدن وضعیت این بازار را داد که مشروح گفت‌وگوی با این نماینده مجلس یازدهم را در ادامه می‌خوانید:

• درخصوص کاهش قیمت مسکن چه برنامه‌هایی دارید؟

طرح «جهش تولید مسکن» را در کمیسیون عمران مجلس آماده کردیم که مراحل نهایی تصویب را می‌گذراند.

شورای نگهبان و دولت یکسری ایرادات را وارد کرده که در حال بررسی مجدد هستیم و در این طرح ساخت حداقل ۸۰۰ هزار مسکن در سال از سوی دولت و منابع مالی، مصالح و زمین رایگان آن مشخص شده است.

• با توجه به اینکه این طرح بلند مدت است چقدر زمان می‌برد تا تبدیل به قانون شود و اثر خود را بر روی بازار مسکن بگذارد؟

اصلاحیه این طرح در مجلس آماده شده و مراحل نهایی را طی می‌کند و با تبدیل شدن آن به قانون تا سه ماه آینده می‌تواند اجرایی شود؛ این طرح حداکثر تا شش ماه آینده به سرانجام نهایی خواهد رسید و قطع یقین بدانید اجرایی شدن آن نقش مؤثری در تثبیت و کاهش قیمت مسکن در کشور خواهد داشت.

نکته مهم عزم جدی و رغبت دولت در اجرای این طرح است که به نفع مردم و منافع ملی است.

• همزمان با طرح جهش تولید مسکن چه طرح‌های دیگری دارید؟

طرح «مالیات بر خانه‌های خالی» و «رصد تکمیلی منازل مسکونی در کشور بر اساس نرم افزارهای موجود» هم تصویب شده و به شرطی که در به استفاده درآوردن مسکن‌های خالی موفق عمل کنیم و سازمان املاک کشور با راهکارهای قانونی پیش‌بینی شده رصد دقیق بر محتکران مسکن داشته باشد و طرح مالیات بر خانه‌های خالی به درستی اجرا شود می‌تواند تأثیر جدی بر تثبیت و کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

 

• یکی از اعضای هیئت رئیسه گفتند که زمین‌های ۲۰۰ متری به مردم می‌دهند؛ این خبر درست هست؟

نه این بحث در کمیسیون مطرح نشده و نظر شخصی ایشان است.

• مسکن به صورت واحدهای آماده شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟

بله قانون در این طرح دولت را مکلف بر تولید مسکن آماده کرده است.

دولت نظارت را جایگزین شراکت با پیمانکاران کند

• برای جلوگیری از رانت‌ها در ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در سال برنامه‌ای دارید؟

بله دولت باید بخش خصوصی را فقط پیمانکار خود بداند نه شریک؛ در مشارکت به عنوان مثال از هزار واحد که ساخته می‌شود ۳۰ درصد یعنی ۳۰۰ واحد در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد به گونه‌ای که زمین رایگان را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهند که ساخت با آن‌ها باشد و در ازای آن ۳۰ درصد برای پیمانکار در نظر گرفته می‌شود.

همین ۳۰ درصدها سبب شده که مسکن مازادی در اختیار برخی پیمانکاران قرار گیرد لذا در این سری از ساخت و سازها دولت باید مدیریت و نظارت کند و مشارکتی عمل نکند.

• طرح مسکن ملی در کنار این سه طرح چقدر کمک کار هست؟

به راستی و از روی انصاف دولت اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده و وزیر راه و شهرسازی هم با حضور در مجلس به سؤال‌های نماینده‌ها در این مورد پاسخ داد لذا عزم دولت برای طرح مسکن ملی می‌تواند در بهبود بازار مسکن نقش آفرین باشد.

وام مسکن روستایی و طرح بنیاد مسکن برای در اختیار قرار دادن زمین با تسهیلات بیشتر و با روند سهل‌تر در روستاها هم در حال انجام است که مانع مهاجرت به شهرها می‌شود و در کنار طرح‌های موجود می‌تواند به متعادل کردن بازار مسکن کمک کند که به نظرم بنیاد مسکن موفق‌ترین تجربه در تولید مسکن در کشور را داشته است.

احتکار و دلالی بازار مسکن را خراب کرده است

• معضل اساسی در بخش مسکن چیست؟

ما کمبود مسکن به معنای واقعی نداریم؛ مسکن به اندازه نیاز مردم در کشور وجود دارد اما متأسفانه احتکار و فضای دلالی در بازار مسکن، منجر شده که با کمبود آن مواجه شویم.

راه نجات اقتصاد کشور با همکاری سه قوا محقق می‌شود

• در مجموع راه نجات اقتصاد کشور از نظر شما چیست؟

راه نجات اقتصاد و سعادتمندی مردم و به سرانجام رسیدن برنامه‌های کشور با عزم جدی و همکاری و همراهی سه قوا صورت می‌گیرد.

اگر نیاز به قانون جدید یا ایراد در قانون است باید مجلس اقدام کند و قوه قضاییه همراهی کند و در کنار آن دولت عزم جدی برای حل مشکلات کشور داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :