19 دی: سه بیمارستان در شهرهای قم، مشهد و کرمان در قالب دهمین آیین پویش ره سلامت امروز (پنجشنبه) با حضور رییس‌جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح می‌شود.

در دهمین آیین پویش ره سلامت قرار است که بیمارستان امیر المومنین(ع) قم که مجری آن، خیرین هستند، با ۲۳۱ تخت بیمارستانی و با متراژ ۱۹ هزار و ۹۴۹ مترمربع افتتاح شود. این پروژه بیمارستانی برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

همچنین بیمارستان هاشمی نژاد مشهد که مجری آن، دانشگاه علوم پزشکی مشهد است نیز با ۴۰۰ تخت و متراژ ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع افتتاح می‌شود. این بیمارستان برای ۲۳۰ نفر اشتغال زایی می‌کند.

بیمارستان سینا زرند در استان کرمان نیز با ۱۵۰ تخت و متراژ ۱۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع افتتاح می‌شود. مجری این پروژه بیمارستانی، سازمان مجری وزارت راه و شهرسازی است. این پروژه برای ۴۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

در مجموع این سه پروژه برای هزار و ۱۸۰ نفر اشتغال زایی خواهند کرد و هزینه انجام شده برای این پروژه‌ها، شامل ساخت و تجهیز آنها بالغ بر ۵ هزار و ۹۱۸ میلیارد ریال است.

جزییات بیمارستان امیر المومنین(ع) قم

بیمارستان امیر المومنین(ع) قم توسط خیرین و در ۹ طبقه ساخته شده است. عملیات ساخت این پروژه از سال ۱۳۹۳ آغاز و در سال جاری به پایان رسیده است.

این بیمارستان ۲۳۱ تخت خوابی، ۶ اتاق عمل، ۱۶ تخت اورژانس، ۱۸۲ تخت بستری، ۱۵ تخت آی سی یو، ۸ تخت سی سی یو، ۶ تخت PICU و ۴ تخت آی سی یو نوزادان دارد.

امکانات درمانی این بیمارستان شامل بخش‌های مراقبت‌های ویژه، بخش‌های عفونی مردان و زنان، اطفال، چشم، گوش، داخلی، جراحی، اورولوژی، زایمان و کلینیک‌های تخصصی است. امکانات تشخیصی نیز شامل فضاهای آزمایشگاهی و تصویربرداری است.

با توجه به شرایط خاص استان قم و میزان تردد مسافران، نیاز به افزایش تخت‌های بیمارستانی در این استان ضروری است. به نظر می‌رسد با ورود تخت‌های جدید بیمارستانی به این استان در زمان کرونا، خدمات رسانی نیز بهتر می‌شود.

هم زمان با تکمیل و تجهیز پروژه، از طبقه‌های بالا به ترتیب به بهره برداری رسیده است.

با افتتاح این بیمارستان و با احتساب تخت‌های بیمارستانی موجود، سرانه بیمارستان از ۱.۴ به ۱.۶۴ رسیده است. اکنون ۸۰ تخت بستری نیز به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص پیدا کرده است.

برای این بیمارستان مبلغ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال هزینه شده که شامل ۷۰۰ میلیارد ریال توسط خیرین جهت ساخت و ۸۲۰ میلیارد ریال جهت تکمیل و تجهیز آن هزینه شده است.

۶۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ، اعتبارات دولتی ویژه بوده که در آغاز شیوع ویروس کرونا توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده و ۲۲۰ میلیارد ریال نیز اعتبارات ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

جزییات بیمارستان سینا زرند

بیمارستان سینا زرند توسط مسکن و شهرسازی و در ۶ طبقه ساخته شده است. عملیات ساخت این پروژه از سال ۱۳۸۷ آغاز و در سال جاری به پایان رسیده است.

این بیمارستان ۱۵۰ تخت خوابی، چهار اتاق عمل، ۱۴ تخت اورژانس، ۱۱۳ تخت بستری، ۶ تخت آی سی یو، ۶ تخت سی سی یو و هفت تخت آی سی یو نوزادان دارد.

امکانات درمانی این بیمارستان شامل دستگاه سی تی اسکن، رادیولوژی و سی آرم و امکانات تشخیصی نیز شامل آزمایشگاه، سونوگرافی، ماموگرافی، اکو گرافی، کولونوسکوپی و اندوسکوپی است.

این بیمارستان از شهریور ماه امسال در حال بهره برداری و ارائه خدمات به مردم منطقه است.

راه اندازی بیمارستان سینا زرند با ظرفیت ۱۵۰ تخت بیمارستانی و تجهیزات لازم و کلیه بخش‌های جنرال و ویژه با اتاق عمل و بلوک زایشگاه و کلیه خدمات پاراکلینیک و تصویربرداری یکی از الزامات سلامت جمعیت ۱۴۵ هزار و ۳۵۶ نفری تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان زرند بوده که در شهریور امسال محقق شد.

راه اندازی این بیمارستان علاوه بر تامین سلامت جامعه شهری و روستایی در این منطقه، برای روزهای غیر قابل پیش بینی کرونایی پیش رو نیز تاثیر مهمی خواهد داشت و با توجه به احتمال شیوع هم زمان آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز و زمستان، راه اندازی آن می‌تواند اقدام مهمی در ارائه خدمات مورد نیاز مردم منطقه و در نتیجه جلوگیری از اعزام بیماران به بیمارستان‌های همجوار یا مرکز استان کرمان باشد. همچنین میزان سرانه تخت منطقه از ۱.۱۶ به ازای هزار نفر جمعیت، با افتتاح این بیمارستان به ۲.۰۸ افزایش یافته است.

اعتبار هزینه شده جهت ساخت این بیمارستان بالغ بر ۷۵۶ میلیارد ریال و هزینه تجهیز نیز ۵۴۲ میلیارد ریال است.

جزییات بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد

بیمارستان هاشمی نژاد مشهد توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در هشت طبقه ساخته شده است. عملیات ساخت این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز و در سال جاری به پایان رسیده است.

این بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی، ۱۴ اتاق عمل، ۴۰ تخت اورژانس، ۲۵۲ تخت بستری، ۴۳ تخت آی سی یو، ۱۶ تخت سی سی یو، ۲۸ تخت ریکاوری و هفت تخت آی سی یو نوزادان دارد.

امکانات درمانی این بیمارستان شامل اتاق‌های عمل با دستگاه‌های بی‌هوشی، دیالیز، تست ورزش، اکو، بخش‌های بستری جنرال و مراقبت‌های ویژه و امکانات تشخیصی آن شامل فلوروسکوپی، سونوگرافی، ماموگرافی، رادیولوژی و آندوسکوپی است. همچنین این بیمارستان، بخش فیزیوتراپی نیز دارد. این پروژه در مرحله تحویل موقت و در حال بهره برداری است.

اختصاص حدود ۱۰۰ تخت بیمارستان جهت ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تاکنون و همچنین افزایش تعداد تخت جهت تخصیص به این بیماران در روزهای آینده و افزایش سرانه تخت از ۱.۱ به ۱.۳ تخت از جمله تاثیرگذاری‌های این بیمارستان محسوب می‌شود.

برای ساخت این بیمارستان، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد و برای تجهیز نیز ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :