19 دی: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهره برداری از ۸ هزار کلاس درس طی روز جاری، از بهره برداری از ۲ هزار کلاس درس دیگر تا پایان سال ۹۹ و قبل از پایان دولت دوازدهم خبر داد.

محسن حاجی میرزایی روز پنجشنبه در آیین افتتاح یک هزار و ۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی که با ارتباط ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری می رسد، اظهار داشت: هزار و ۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی در ۳۱ استان و ۳۳۸ شهرستان و شامل ۸ هزار کلاس، ۱۲۳ کتابخانه، کانون تربیتی، دارالقرآن و نمازخانه که در مجموع یک میلیون و ۱۲۸ هزار متر مربع مساحت را با اعتباری معادل سه هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان که ۳۰ درصد این مبلغ را خیرین تامین کرده اند، می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با افتتاح این پروژه ها ۵۰۰ هزار دانش آموز، ۳۰ هزار معلم و مربی از فضاهای آموزشی نوساز، ایمن و استاندارد بهره مند می شوند. در بخش رفاهی نیز استفاده هم‌زمان روزانه ۳۵۰ معلم و خانواده آنها از امکانات اقامتی و بیش از ۲ هزار نفر از تالارهای پذیرایی و جلسات استفاده می شود که نقشی در تکریم و منزلت معلمان دارد.

وی تصریح کرد: در طول دولت تدبیر و امید بیش از 15 هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با 74 هزار کلاس معادل 10 میلیون متر مربع به بهره برداری رسیده است. همچنین در دولت یازدهم روزانه 2/2 میلیارد تومان و در دولت دوازدهم روزانه 4/8 میلیارد تومان (تقریبا حدود 4 برابر دولت یازدهم) برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هزینه شده است که سیل و زلزله علی رغم تنگناهای موجود بسیار امید بخش و درخشان است.

حاجی میرزایی عنوان کرد: در زلزله 21 آبان در کرمانشاه 78 مدرسه با 415 کلاس آسیب جزیی و کلی دید که در ازای آن 78 مدرسه 262 مدرسه و در ازای 415 کلاس هزار و 65 کلاس درس جدید در کرمانشاه احداث شد و سرانه فضای آموزشی در استان کرمانشاه از 7/5 متر مربع به 4/6 متر مربع افزایش پیدا کرد به این معنا که موقعیت دانش آموزان پس از زلزله نسبت به پیش از زلزله بهبود پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با کمک خیرین در هزار روز پس از زلزله هر روز یک کلاس درس آماده و تحویل شد. همچنین در سیل استان های گلستان، لرستان و خوزستان هم 122 مدرسه با 538 کلاس تحویل داده شد و به 4 هزار و 118 کلاس هم آسیب جزیی وارد شد که تمام کلاس های آسیب دیده پیش از مهر 98 و تمام فضاهایی که نیاز به احداث جدید داشت تا پیش از مهر 99 احداث و تحویل داده شد.

وی در خصوص استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم 230 هزار کلاس درس با جایگزینی سامانه های گرمایشی استاندارد ایمن سازی شده اند و بخاری های نفتی غیر استاندارد در کلیه مناطقی که از گاز شهری برخوردار بودند جمع آوری شدند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مدرسه یک مکان نیست بلکه امکانی برای شکل گیری خطیر ترین فرصت ها و برای نیل به هدف آفرینش است. مدرسه فرصت رویش استعدادها است. مدرسه عرصه تجلی جمال دانایی است. دولت تدبیر و امید با این نگاه و رویکرد مدرسه می سازد تا انسان بسازد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: دولت تدبیر و امید اعتقاد دارد که آموزش و مدرسه در طیف وسیعی از مدارس مربوط به سلامت، سبک زندگی، حفظ محیط زیست، مصرف انرژی، پویایی اقتصادی، کارآفرینی و رونق کسب و کار، کاهش نابرابری‌های اجتماعی، کاهش فقر و ناتوانی، تقویت تاب آوری و کاهش سوانح و حوادث مؤثر است.

وی همچنین عنوان کرد: توسعه را پیش از اینکه بتوانیم در طرح‌های عمرانی مشاهده کرد می‌توان در تربیت انسان‌های متفاوت دید. جامعه امروز ما محصول مدارس دیروز و جامعه فردا محصول مدارس امروز است.

آغاز عملیات احداث 43 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان/ افزایش 286 درصدی اعتبارات عمرانی برای مدرسه‌سازی

حاجی میرزایی با اشاره به اقداماتی که برای فرهنگیان انجام شده است، گفت: در حوزه مسکن بیش از 43 هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده و عملیات احداث آن آغاز شده است. همچنین 180 مرکز رفاهی معلمان پیش از دولت یازدهم وجود داشت که به 404 واحد افزایش پیدا کرده که 105 درصد افزایش داشته است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: باشگاه ویژه‌ای برای پیشکسوتان و اسکان بیماران صعب العلاج طراحی شده است که بتوانند در کنار خانواده‌های خود دوره درمان را در مرکز طی کنند که 700 هزار نفر روز در سال از این ظرفیت برخوردار می شوند.

وی عنوان کرد: حقوق فرهنگیان بهبود و ظرفیت استخدامی افزایش پیدا کرد و اعتبارات عمرانی برای ساخت مدارس 286 درصد رشد پیدا کرده است که حاکی از اقدامات بلند برای توسعه سرزمین در دولت تدبیر و امید برداشته شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :