19 دی: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه طرح جدید برای متعادل کردن بازار مسکن در دستور کار مجلس است، گفت: نبود شبکه ملی ارتباطات بازار مسکن را بی در و پیکر کرده است.

فاطمه محمدی؛ همه مردم این سؤال را در ذهن دارند که آیا قیمت مسکن که رشد بی‌سابقه‌ای در کشور داشته روزی کاهش پیدا می‌کند یا نه؟ و یا امکان اینکه افزایش بیشتری را به خود ببیند وجود دارد؟ و مجلسیان در این روزهای سختی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند چه اقدامی می‌کنند؟

برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته در این خصوص نزد مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم.

گفت‌وگوی خبرنگار 19 دی با منتخب مردم اهواز در خانه ملت را در ادامه می‌خوانید:

• سالانه نیازمند چه تعداد مسکن در کشور هستیم و چه تعداد ساخته می‌شود؟

برای تأمین نیاز سال مردم نیازمند سالانه ۹۰۰ تا یک میلیون مسکن در کشور هستیم اما سالانه ۳۰۰ هزار واحد به صورت خود مالکی در بافت شهری و ۲۰۰ هزار واحد در روستاها توسط مردم و بنیاد مسکن ساخته می‌شود.

به طور میانگین در سال ۵۰۰ هزار واحد در کشور ما ساخته می‌شود که در دولت نهم و دهم به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار مسکن در سال هم رسید اما امسال به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مصالح و زمین که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد قیمت ملک را زمین تشکیل می‌دهد این رقم کاهش پیدا کرده است.

کمبود ۵۰۰ هزار مسکن در سال، بازار را غیر متعادل کرده است

با این اوصاف هر سال فاصله ۵۰۰ هزار واحده برای تأمین نیاز مردم داریم که این امر متأسفانه در عمل باعث می‌شود که بازار عرضه و تقاضا تعادل پیدا نکند.

اضافه بر این شش و نیم تا هفت میلیون مستأجر در کشور داریم و اگر انباشت نبود مسکن در سال‌های قبل را اضافه کنیم خیلی بیش از این نیاز به مسکن وجود دارد.

 

نیازمند سیاستگذاری در حوزه مسکن هستیم

• راهکار شما چیست؟

باید در بخش مسکن سیاست گذاری صورت بگیرد اما می‌بینیم افتخار آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی این بود که در دوره مدیریت خود یک مسکن هم نساخته است؛ وی در دوره شش ساله مدیریت خود هیچ اقدام مؤثری در این حوزه نکرد و طرح‌های خلق الساعه بدون بررسی و برنامه‌ریزی داشت. به عنوان مثال مسکن اجتماعی و صندوق یا سرمایه‌گذاری یکم را مطرح کرد که خروجی نداشت و درباره هیچ کدام گزارش عملکرد داده نشد.

مسکن مهر ادامه پیدا نکرد، از انبوه ساز حمایت نشد و بازار ساخت و ساز بی‌برنامه پیش رفت لذا پس از شش سال به این وضعیت رسیدیم.

تا زمانی که در حوزه ساخت مسکن برنامه‌ای نداشته باشیم یا به طرح‌های غیر کارشناسی مانند گذشته دل خوش کنیم وضعیت بازار مسکن همین گونه خواهد بود.

برنامه‌های اقتصادی در ایران در جهت حمایت از تولید نیست

• طرح‌های مطرح شده در مجلس مانند مالیات از خانه‌های خالی هم به سرعت نمی‌تواند بازار آشفته مسکن را بهبود بخشد، قبول دارید؟

بله؛ وقتی برنامه‌های اقتصادی در کشور ما در جهت حمایت از تولید نیست، نمایندگان مجلس مجبور شدند آخر زنجیره قرار بگیرند که بازار مسکن را از سفته بازی درآورند و با طرح مالیات از خانه‌های خالی و طرح جهش مسکن بازار مسکن را سامان دهند.

سه طرح جدید برای متعادل کردن بازار در دستور کار مجلس

• به غیر از دو طرح «مالیات از خانه‌های خالی» و طرح «جهش تولید مسکن» که دولت در آن موظف به ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی می‌شود، طرح دیگری در دست بررسی دارید؟

طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» هم اخیراً در مجلس مورد بحث قرار گرفته است.

طرح «مالیات از معاملات مکرر مسکن» هم که اگر فردی در یک بازه چند ماهه چند بار ملکی را خرید و فروش کرد از سود آن مالیات اخذ می‌شود و طرح «مالیات بر عایدی مسکن» هم که اگر شخصی ملکی را یک میلیارد خریده دو ماه دیگر یک میلیارد و ۲۰۰ می‌فروشد از ۲۰۰ میلیون سود وی مالیات اخد می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم اقدام بزرگی بود که به عنوان مثال با اخذ مالیات به صورت پلکانی در بازه پنج ساله نگهداشت خانه خالی برای شخص سودی نخواهد داشت.

این طرح‌های بخش مسکن کمک می‌کند که فاصله نیاز مردم جبران شود و بازار کنترل و از سفته بازی خارج شود.

• چه تعداد خالی خالی در کشور وجود دارد؟

دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی در کشور شناسایی شده که ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران است.

البته باید این را هم در نظر گرفته که به غیر از تهران، در برخی شهرها قابلیت سکونت و جذابیت زندگی از بعد اجتماعی و زیرساخت‌ها و اشتغال وجود ندارند و بخصوص در مناطق محروم قشر ضعیف نمی‌توانند روزانه هزینه رفت و آمد به شهر را برای اشتغال و خرید بپردازند لذا خانه‌های خود را خالی و مهاجرت کردند.

نیازمند حمایت از مسکن سازان برای تأمین نیاز مردم هستیم

• برای خروج از رکود از بازار مسکن اقدامی انجام می‌شود؟

۱۸۶ حرفه وابسته به حوزه مسکن است اما به دلیل رشد بی سابقه و غیرمنطقی ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۹ ماه اخیر بازار دچار رکود شده است.

هیچ زمانی میانگین رشد ۱۵۰ درصد در حوزه مسکن نداشتیم حداکثر ۵۰ درصد افزایش را داشتیم؛ نبود اقدامات مؤثر در شش سال وزارت آقای آخوندی شرایط را سخت کرده است.

هر چه عرضه و تقاضا به تعادل برسد قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود لذا از انبوه ساز و کسانی که برای برطرف کردن نیاز مردم وارد بازار مسکن شوند و سبب ایجاد اشتغال و رونق بازار شوند حمایت می‌کنیم و یکسری معافیت‌ها هم برای آنان در نظر می‌گیریم و از کسانی که برای نگهداشت و سود آنچنانی و سفته بازی وارد ساخت و ساز شوند مالیات گرفته می‌شود.

• اگر طرح‌های کوتاه و بلند مدت را در نظر بگیریم تا آخر سال امید به کاهش قیمت مسکن هست؟

بخشی از گرانی مسکن متأثر از بازارهای دیگر و نبود ثبات در بازار قیمت‌ها و افزایش قیمت مصالح ساختمانی است.

بعید است که این طرح‌ها به این سرعت تأثیرگذار باشد شخصی که با همان قیمت حبابی، ملکی را یک میلیارد تومان خریده حاضر نیست خیلی کمتر بفروشد اما در کشور ما همواره اینگونه بوده که یک افزایش قیمت صورت می‌گیرد و پس از چهار تا چهار سال و نیم به رکود می‌رسد و مقداری قیمت‌ها کاهش یا متعادل می‌شود و دوباره این روند تکرار می‌شود.

بازار برای کاهش قیمت‌ها چند ماه اول در برابر طرح‌های مجلس مقاومت می‌کند زیرا احساس می‌کند طرح‌هایی مانند مالیات از خانه‌های خالی قابل اجرا نیست؛ وقتی ببینند که در واقع مالیات گرفته می‌شود بعید می‌دانم افزایش قیمتی صورت بگیرد اما کاهش قیمت سریع و ملموس هم بعید است.

نیازمند شبکه ملی ارتباطات در حوزه اقتصاد هستیم

• آیا می‌شود قیمت منطقه‌ای به مشاوران املاک داد که قیمت‌ها برای هر منطقه از یک حدی بالاتر نباشد؟

این مشکل با بخشنامه و دستور حل نمی‌شود و ممکن است مردم از سمت معالات رسمی به سمت معاملات قولنامه‌ای و غیررسمی بروند و مشکلات حقوقی بین مالک و مستأجر و خریدار پیش آید لذا راهکارها باید مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

بازار معاملات مسکن باید از بی‌برنامگی خارج شود و مشاوران املاک و کسانی که در حوزه مسکن فعالیت می‌کنند کارشناسان خبره باشند.

نباید مانند حال حاضر هر کس بتواند با یک سایت تلگرامی و اینستاگرامی بدون نظارت باعث افزایش قیمت در برخی مناطق شود.

این‌ها همه به دلیل نبود نظارت در حوزه قیمت‌گذاری و ایجاد نشدن شبکه ملی ارتباطات است.

اگر شبکه ملی ارتباطات در حوزه اقتصاد راه‌اندازی می‌شد می‌توانستیم جلوی افرادی که با راه‌اندازی یک سایت باعث بر هم خوردن تعادل قیمت مسکن و ایجاد تورم می‌شوند را بگیریم.

  • نویسنده :
  • منبع :