19 دی: معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) از برگزاری اختتامیه مجازی دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام تصویری آیت‌الله نوری همدانی خبر داد.

ریحانه حقانی روز دوشنبه در نشست خبری «مراسم مجازی اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان» که از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با همکاری برخی نهادهای علمی و حوزوی برگزار می‌شود، عنوان کرد: همایش ملی کتاب سال بانوان یکی از بزرگترین رویدادهای علمی پژوهشی است که در جامعه الزهرا علیهاالسلام کلید خورد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان که قرار بود سال گذشته برگزار شود، به دلیل شیوع بیماری کرونا به امسال موکول شد و اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان روز پنجشنبه 29 آبان ساعت 10 تا 12 به صورت مجازی برگزار می‌شود.

حقانی افزود: اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان با حضور مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، امسال نیز اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام تصویری مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری این همایش و وجود خلاهایی در عرصه تألیفات علمی بانوان، تصریح کرد: امروز رخداد مهمی در عرصه تألیف کتاب‌های عرصه علوم انسانی و اسلامی توسط بانوان مسلمان صورت گرفته که بر کسی پوشیده نیست.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با توجه به جایگاه حوزوی و قدمت زیادی که در عرصه تربیت بانوان و طلاب علوم دینی داشته است، این اقدام شایسته را در راستای توجه به حوزه تألیف کتاب در حوزه بانوان و شناسایی بانوی تراز انقلاب در دستور کار قرار داد.

حقانی در ادامه یادآور شد: پس از اختتامیه نخستین همایش، آسیب شناسی همایش و بررسی نقاط قوت و ضعف مورد توجه قرار گرفت و شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان در طول این مدت، چند جلسه پیرامون ضوابط و قوانین همایش تشکیل داد.

وی بیان داشت: ما در برگزاری این همایش، هدف‌های متعددی داشتیم که با توجه به این اهداف، در آغاز راه هستیم، بحث شناسایی معرفی مؤلفان بانو و نیازهای تألیفی بانوان یکی از اهداف مهم ما است و در واقع، رویکرد موضوع محوری این همایش را در نظر داریم که بحث تألیف و موضوع زن و خانواده است.

ارسال 265 اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه یادآور شد: نخستین همایش کتاب سال بانوان که سال 97 برگزار شد، محدودیت زمانی برای دریافت آثار نداشتیم و تمامی آثار بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی و آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده دریافت شد و این فراخوان را با گستره مناسبی شروع کردیم.

حقانی با بیان اینکه در مجموع 265 اثر به دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد، عنوان کرد: در نخستین همایش کتاب سال بانوان به دلیل عدم محدودیت زمانی برای آثار دریافتی، بیش از 600 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد، اما در دومین همایش کتاب سال بانوان، با توجه به اینکه فقط آثار منتشر شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مورد پذیرش قرار گرفت، آمار قابل ملاحظه ای است.

وی ادامه داد: آثار دریافت شده، 247 اثر تألیفی شامل 155 کتاب، 27 رساله (دکتری و سطح4) و 65 مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و 17 اثر ترجمه بودند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: 92 اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و پس از دو نوبت ارزیابی تفصیلی و ارسال آثار به کمیته علمی، در نهایت 23 اثر حائز رتبه بندی شدند.

حقانی تصریح کرد: در مجموع، 184 نفر در این همایش شرکت کردند که 171 نفر آنان بانوان حوزوی و دانشگاهی و 13 نفر پژوهشگران آقا بودند.

دریافت آثار در 10 گروه علمی پژوهشی

وی با بیان اینکه دبیرخانه دومین همایش کتاب سال بانوان در 10 گروه علمی دریافت آثار داشته است، اظهار داشت: آثار دریافت شده در 10 گروه علمی شامل اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تفسیر و علوم قرآن، زن و خانواده، علوم اجتماعی و جامعه شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و همچنین تاریخ، سیره و تراجم بود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان کرد: بیشترین فراوانی آثار دریافتی ما در سه عرصه کلان زن و خانواده، تفسیر و علوم قرآن و منطق، فلسفه و کلام بود، به ویژه در حوزه زن و خانواده آثار ارزشمندی دریافت شد.

هدف مهم همایش کتاب سال بانوان، شناسایی بانوی تراز انقلاب اسلامی است

حقانی تصریح کرد: هدف مهم این همایش به طور کلی، شناسایی بانوی تراز انقلاب اسلامی است و ما با شناخت آثار و تألیفات بانوان می‌توانیم ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و به جایگاه اصلی بانوی تراز انقلاب اسلامی برسانیم.

وی عنوان کرد: یکی از تفاوت‌های نخستین همایش با دومین همایش این بود که در فراخوان دومین همایش کتاب سال بانوان، محدودیت زمانی قرار دادیم، همچنین شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان تصویب کرد که در فراخوان همایش دوم مقالات هم دریافت شود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: سومین تفاوت این همایش با نخستین همایش، ارتقای آثار دریافتی است، آثاری که دریافت کردیم با توجه به اینکه محدودیت زمانی قائل شدیم، اما سطح علمی شرکت‌کنندگان نسبت به نخستین همایش ارتقا پیدا کرده بود.

حقانی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که جایگاه همایش کتاب سال بانوان شناخته و نهادینه شود، اقبال مراکز علمی و پژوهشی نسبت به همایش بسیار شایسته بود و ما باید به تراز اصلی و جایگاه اصلی همایش برسیم.

وی در پایان بیان داشت: فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود، همچنین آثار برگزیده همایش و صاحبان آثار در حوزه علوم انسانی اسلامی معرفی و تجلیل خواهند شد.

  • نویسنده :
  • منبع :