19 دی: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با تاکید بر اینکه مهمانی های خانوادگی به مهمترین کانون شیوع کرونا تبدیل شده اند، گفت: در کنترل تجمع های بزرگ در سطح استان بسیار خوب عمل شده ولی در تجمع های کوچک خانوادگی به کار فرهنگی نیاز است.

دکتر محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن کرامت استانداری قم، با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق محدودیت های جدید ابلاغی ستاد ملی کرونا گفت: بر اساس این طرح شهرها و استان ها به سه سطح زرد، نارنجی و قرمز تقسیم و برای هر کدام محدودیت هایی از ابتدای آذر ماه اعلام می شود.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح کاهش ۳۰ درصدی بستری و ۱۵ درصدی مرگ و میر در کوتاه مدت و همچنین کاهش ۵۰ درصدی آمار بستری و ۳۰ درصدی بیماران کرونایی در بازه میان مدت ۲ تا ۳ ماهه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: محدودیت ها اگر درست اعمال نشود، آمار مرگ و میر بسیار افزایش می یابد به همین دلیل اجرای دقیق این محدودیت ها در قم بسیار ضروریی است.

قدیر با بیان اینکه وضعیت ایران و دنیا از نظر شیوع کرونا وضعیت مناسبی نیست گفت: بر اساس مطالعات انجام شده توسط معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت در پیک اول شیوع کرونا، ویروس منتشر شده در ایران بیشتر از نوع چینی و در پیک دوم ویروس از نوع ایتالیایی است که این نوع ویروس با جهش های متعددی نسبت به ویروس چینی مواجه بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، ادامه داد: اعلام خبر موفقیت ۲ واکسن با ایمنی سازی ۹۰ و ۹۵ درصد امیدها را در جهان برای مقابله موثر با این همه گیری زنده کرده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در قم، گفت: میانگین بیماران بستری کرونایی در استان روزانه۵۳۰ تا ۵۵۰ بیمار و آمار فوتی ها به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ مورد در روز در یک تا دو هفته اخیر بوده است ضمن اینکه هم اکنون ۱۲۵ بیمار بدحال نیز در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.

قدیر گفت: آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی در قم طی هفته های اخیر روند ثابت با شیب نزولی بسیار خفیف بوده است و این در حالی است که اکثر استان های کشور در حال ثبت رکوردهای کرونایی هستند.

وی با بیان اینکه قم در رتبه بیستم از نظر بستری روزانه در کشور قرار دارد، ادامه داد: ۹۷ درصد مرگ و میرهای ثبت شده ناشی از بیماران سنین بالای ۵۰ سال و حدود ۵۰ درصد مرگ و میرها در قم مربوط به افرادی بوده است که دارای بیماری دیابت بوده اند.

دکتر قدیر توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و اقناعی برای پایبندی عموم مردم به رعایت محدودیت های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا را ضروری دانست و گفت: موضوع مورد تاکید در اجرای این طرح اقناع افکار عمومی و همراهی قشرهای جامعه به ویژه واحدهای صنفی است که در این زمینه نقش آفرینی رسانه ها حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، ادامه داد: نظارت بر مطب ها و ساختمان های پزشکی در سطح قم در روزهای اخیر تشدید شده است و تا کنون تذکرهای لازم نیز در این زمینه صادر شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :