19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که بازرسان این سازمان به دو مکان مورد نظری که به ادعای او توسط ایران اعلام نشده بود، دسترسی کامل پیدا کرده‌اند.

رافائل گروسی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود که اینک آژانس باید بتواند به راستی آزمایی از طریق تعامل و همکاری با ایران پرداخته و رو به جلو حرکت کند.

وی با ادعای وجود برخی ذرات اورانیوم در یک مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده از تهران خواست تا سریعا و به طور کامل در این باره توضیح داده تا هرگونه نگرانی درباره پایندی درست و کامل ایران به موافقت‌نامه‌های پادمانی را برطرف کند.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.  

با این حال دو طرف، چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.  

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است دقایقی دیگر در نشست خبری در وین به سووالات خبرنگاران درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های آژانس پاسخ دهد. 

او هفته پیش در گزارشی برای اعضای آژانس تائید کرد که ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و بهره‌مند شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا