19 دی: وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه دارالفنون از سال آینده پذیرش دانش آموز در مقطع متوسطه خواهد داشت.

محسن حاجی میرزایی عصر چهارشنبه در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: همه ساختمان های قدیمی که کار آموزشی را بر عهده داشتند همچنان امر آموزش را ادامه خواهند داد بنابراین مدرسه دارالفنون نیز از سال آینده پذیرش دانش آموز خواهد داشت.

وی افزود: این تفاهم نامه کاری مشترک بین دو وزارتخانه و شهرداری تهران است مدارسی داریم که قدمت تاریخی دارند و جز میراث فرهنگی ماهستند و مردم خاطرات خوبی از این مراکز دارند به این نتیجه رسیدیم که حفظ کارکرد قبلی این مدارس بهترین راه برای مراقبت و محافظت از این گونه مدارس است.

حاجی میرزایی در خصوص مدرسه ماندگار دارالفنون خاطرنشان کرد: از سال آینده برای دوره متوسطه در مدرسه دارالفنون دانش آموز پذیرش می‌کنیم، افراد زیادی هستند که علاقمند به تحصیل در این گونه مدارس هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه دارالفنون باید احیا شود تا کارهای آموزشی و پرورشی بزرگ در آن انجام گیرد و در نهایت به یک جایگاه عمومی برای استفاده همه مدارس کشور تبدیل شود.

وی افزود: این مدرسه مکان مهم تاریخی و علمی است و باید نگاه ویژه نسبت به آن داشت. باید برای دارالفنون برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا وضعیت بهتری پیدا کند

وزیر آموزش و پرورش مدارس ماندگار را متعلق به عموم مردم دانست و تصریح کرد: این امکان باید فراهم شود که این نوع مدارس، در قالب یک موزه نیز فعالیت کنند و مردم در ساعاتی از روز  به آن دسترسی داشته باشند این موضوع زمینه همکاری دو وزارتخانه و شهرداری تهران است.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، حاجی میرزایی گفت: دبیرستان البرز به یک موزه و در عین حال یک مدرسه تبدیل می شود بنابراین برای مرمت و آماده سازی آن در قالب یک موزه  دو دستگاه مذکور با آموزش و پرورش همکاری می کنند و ما هم این واحد آموزشی را فعال نگه می‌داریم.

دارُالفُنون نام مؤسسه ای بود که در سال ۱۲۳۰ خورشیدی (۱۸۵۱ میلادی) به ابتکار امیرکبیر برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشته‌های ایرانی، تا دیر زمانی همهٔ دانشگاه‌های خارجی را دارالفنون می‌خواندند.

سال هاست ساختمان دارالفنون به عنوان موزه استفاده شده است.

ساختمان دارالفنون زمان امیرکبیر هشتاد سال پابرجا ماند و با وجودی که همچنان قابل استفاده بود، در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به دستور اعتمادالدوله وزیر معارف وقت ساختمان اولیه تخریب و با نقشه و نظارت مارکف، مهندس روسی، ساختمان فعلی را به جای آن ساخته شد. علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ وقت نیز در سال ۱۳۱۳ در شمال و جنوب، عمارتی را بر آن افزود.

ناصرالدین شاه قاجار در دهه آخر حکومتش و بیش از گذشته پافشاری فراوان داشت که مسئولان دارالفنون، چه دیوانی و چه فرهنگی از طریق هزینه بالای شهریه و دستچین نمودن دانش آموزان، از ورود فرزندان رعیت‌ها به دارالفنون جلوگیری کنند

بسیاری از معلمین و فارغ التحصیلان دارالفنون پس از تأسیس دانشگاه تهران به استادی این دانشگاه رسیدند و تعدادی در مقام‌های مهم دولتی نظیر وزارت یا حتی نخست‌وزیری در نظام‌های سیاسی بعدی قرارگرفتند.

  • نویسنده :
  • منبع :