19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید کالاهای اساسی راحت تر و ارزان تر به دست مردم برسد، گفت: وظیفه همه مدیران در سطوح مختلف است که در پاسخ به نجابت و مقاومت مردم، بتوانیم با همدلی و وحدت تلاش کنیم تا گره ای از گره های زندگی مردم باز شود.

آیین رونمایی، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ پروژه شهری در حوزه‌های عمرانی، تفریحی، خدماتی،  فضای سبز، فرهنگی و سرمایه‌گذاری شهر مقدس قم با سخنرانی ویدئو کنفرانسی محمدباقر قالیباف  رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز برگزار شد.

محمدباقر قالیباف گفت: امروز در راستای انجام وظیفه ما و برای رفاه مردم و زندگی خوب و مناسب برای مردم عزیزمان به ویژه در این پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و تفریحی و خدماتی در استان قم، این پروژه‌ها را افتتاح می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته بسیج، اظهار کرد: بسیج بدون شک تبلور عینی و سازمان یافته حضور مردم در همه عرصه های خدمت، تلاش و مجاهدت در کشور است. امروز مشاهده می شود بسیجیان در عرصه سلامت چگونه در کنار همه پزشکاران و پرستانی قرار دارند و انصافا مجاهدانه و شبانه روز در حال تلاش هستند.

وی ادامه داد: امروز گزارشی که مسئولان قم به من ارائه کرده‌اند مبنی بر اینکه سرانه فضای سبز در قم به ۲۰ متر مربع رسیده، بسیار خوشحال کننده است، چراکه من سابقه و تجربه مسئولیتی‌ام در گذشته همین موضوعات بوده و به همه مدیران لایقی که این زحمت را کشیدند تبریک می‌گویم.

قالیباف افزود: در شرایط کرونایی کشور چالش‌های گذشته مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کمبود فضای سبز را فراموش کرده‌ایم و رسیدن ۲۰ مترمربع فضای سبز قم را به همه مسئولان تبریک می‌گویم.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: با تجربه‌ای که شخصا دارم می گویم که امروز به اهمیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور کمتر توجه کرده‌ایم و اگر امروز ما در قانون‌گذاری در مجلس و در اصلاح نظام اداری و اجرایی کشور در قوه مجریه دست به دست هم دهیم و خیلی از این مسئولیت‌هایی که امروز به صورت متمرکز در حال اجرا است را به شهرداری‌ها واگذار کنیم، مطمئن هستم مردم در رفاه قرار خواهند گرفت و خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرداری‌های کشور می‌توانند بخشی از چالش‌های موجود در کشور را سر و سامان دهند؛ اگر به سال‌های تحریم و سخت نگاه کنیم متوجه خواهیم شد در شهرها و به ویژه مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ پروژه‌های مهمی در حوزه خدمات‌رسانی و حل مشکلات مردم رقم خورده است.

قالیباف خطاب به مردم و فعالان در شهردای ها و دهیاری ها، گفت: از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی است که با طرح‌ها و لوایح جدید در این مسیر گام جدی بردارد تا بتوانیم شاهد تحول و نقش‌آفرینی بیشتری برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شهرداری‌ها چالش‌هایی وجود دارد که بایستی به آن چالش‌ها توجه شود؛ خصوصا نبود درآمد پایدار شهرداری‌ها به عنوان رنج و زخم کهنه ای است که در بستر همه شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور وجود دارد؛ این اشکال در قانون است که باید اصلاح شود، البته درآمد پایدار شهرداری ها در تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: همچنین طرح جامع خدمات مدیریت شهری هم بایستی تحول جدی در نظام اداری و اجرایی کشور ایجاد کند که این امر موضوع دوم مدنظر است.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: با توجه به اینکه تلاش گسترده‌ای خارج از مجلس برای این موضوع شده و وقتی توفیق حضور در مجلس را پیدا کردم، متوجه تلاش‌های فراوان صورت گرفته در کمیسیون‌های داخلی کشور و شوراها شدم که طرحی در همین زمینه با استفاده از هماهنگی‌های گذشته شده بود که امیدوارم این طرح تبدیل به قانون شده و گامی جدی و اساسی در این مسیر برای شهرداری ها و دهیاری ها در شهرهای کوچک و بزرگ برداریم.

وی گفت: در این بین اصلاح قانون انتخابات شوراها وجود دارد که لازم است به این موضوع تخصصی‌تر و ضابطه‌مندتر نگاه کرده و این انتخابات برگزار شود تا شامل تاثیرگذاری، نظارت دقیق و پیگیری لازم در شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم کشورمان، اظهار کرد: امروزه در مقابل دو فشار جدی مربوط به تحریم و مقابله با کرونا قرار داریم.

وی ادامه داد: در این دو فشار جدی و سنگینی که بر مردم وارد می شود، انصافا مردم نجیبانه و مجاهدانه در مقابل این دو فشار بزرگ مقاومت و تحمل کردند؛ از این رو مشاهده شد که چگونه طرح فشار حداکثری ترامپ با شکست روبرو شد.

قالیباف گفت: امروزه همه خوشحال هستند که دیگر ترامپ بر مسند قدرت نیست زیرا این امر نتیجه مجاهدت و مقاومت مردم است.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: در مواجهه با کرونا و در راستای حفظ جان مردم، همه مسئولان موظف هستند تلاش کنند. خصوصا پیش‌قراولان این عرصه مانند جامعه پزشکی، پرستاران، مدیرانی که در این بخش در قوه مجریه تلاش می کنند که همه اقداماتشان قابل تقدیر است اما اگر مقاومت مردم نبود، چنین موفقیتی بدست نمی آمد.

وی ادامه داد: وظیفه همه مدیران در سطوح مختلف این است که در پاسخ به نجابت و مقاومت مردم، بتوانیم با همدلی و وحدت تلاش کنیم تا گره ای از گره مردم باز شود نه اینکه گره ای بر گره مردم افزوده شود.

قالیباف گفت: البته این مهم به معنای این نیست که در کارها نقد و انتقاد نباشد بلکه نقد و انتقاد موجب سازندگی می شود؛ البته این انتقادها باید منصفانه، در راستای پیشبرد امور و برای حل مشکلات مردم باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مهم نیست چه کسی چه کاری انجام می دهد بلکه مهم این است که آن کار انجام شود؛ امروزه همه نمایندگان در مجلس و دولت به این جمع بندی رسیده اند در این شرایط سخت مردم نیازمند کمک در طرح معیشت هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس باید کالاهای اساسی راحت تر، ارزان تر و با کمک مالی مستقیم به تک تک خانواده ها خصوصا خانواده های مستضعف که در جغرافیای دورتر قرار دارند، برسد.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: مهم نیست این اقدام از سوی دولت انجام می شود یا مجلس بلکه مهم این است که این اقدام سریع و دقیق انجام شود و به دست کسانی که در کرونا فعالیت اقتصادی‌شان را از دست داده‌اند، فشار اقتصادی زیادی را تحمل کرده، آنهایی که اشتغال لازم را ندارند و کار دائمی ندارند، برسد.

وی ادامه داد: به همه مردم قول می دهم همه مسئولان در هر کدام از قوای مقننه، مجریه و قضائیه دغدغه اول‌شان، مردم هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با تلاش مجاهدانه همه مسئولان در این مسیر گام بر می‌داریم تا بخشی از مشکلات مردم حل و فصل شود؛ امیدوارم در آینده نیز بتوانیم با تلاش به طور اساسی و ریشه ای مسائل اقتصادی و کرونا را برطرف کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا