19 دی: نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین تصریح کرد که عادی سازی برجام را نباید به مسائلی چون برنامه موشکی ایران گره زد.

میخاییل اولیانوف روز شنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند که عادی سازی شرایط برجام نیازمند پرداختن به برنامه موشکی و رفتارهای ایران در منطقه دارد.

وی با بیان اینکه این برداشت اشتباه است تصریح کرد: عاقلانه نیست که پرونده هسته‌ای را با سایر مسائلی که در چارچوب تحولات منطقه‌ای قابل رسیدگی است تجمیع کرد.

این دیپلمات روس درحالی این مطلب را بیان کرد که «کریس کونز» سناتور ایالت دلاور که یکی از گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت خارجه در دولت جو بایدن است گفته که که اگر راهی برای محدود کردن برنامه موشکی و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه ایجاد شود، از بازگشت آمریکا به برجام حمایت می‌کند.

کونز با تاکید بر اینکه از جانب خودش صحبت می‌کند، به رویترز گفت که «پیش از آنکه از بازگشت به برجام حمایت کنم واشنگتن به راهی برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی و حمایت آنها از گروه‌های نیابتی نیاز دارد. اینها باید زمانی محقق شود.»

بر اساس این گزارش، بایدن اعلام کرده است که اگر ایران پایبندی سختگیرانه به توافق هسته‌ای را از سر بگیرد، آمریکا به آن بازگشته و با متحدانش «برای تقویت و تمدید آن» همکاری خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با توصیف برجام به «بدترین توافق ممکن» و با هدف به راه انداختن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، در روز هشتم می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) از برجام خارج شد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا