19 دی: باغ پرندگان قم با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان و با حضور مسئولان استان افتتاح شد.

باغ پرندگان قم عصر شنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به‌صورت ارتباط زنده تصویری افتتاح شد.

در آیین افتتاح باغ پرندگان قم، بهرام سرمست استاندار قم، دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم، سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل محیط‌زیست استان قم و رفیعی مدیرکل دامپزشکی و جمعی از مدیران شهری حضور داشتند.

حمایت استانداری قم از توسعه فضای سبز

استاندار قم در این مراسم اظهار داشت: این افتتاح و بهره‌برداری یک قدم بسیار مهم و ارزشمندی برای توسعه سرانه فضای سبز و مراکز تفریحی و خدماتی و عمرانی است.

بهرام سرمست بابیان اینکه امروز ۱۵ پروژه شهری به افتتاح رسیده یا وارد عملیات اجرایی می‌شود، افزود: ما برای توسعه استان به این اقدامات عمرانی نیاز داریم و استان همیشه از این اقدامات حمایت کرده است.

وی بابیان اینکه در راستای توسعه متوازن و متناسب فضاهای شهری این اقدامات بسیار مبارک است، تأکید کرد: به پرسنل خدوم شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریک و خداقوت می‌گویم.

 

استاندار قم ادامه داد: ما به دنبال یک توسعه متوازن در شهر قم هستیم و استانداری آمادگی دارد همانطور که تا به امروز در این پروژه‌ها حمایت کرده است از این امروز این روند را ادامه دهد به همین منظور برای توسعه فضای سبز اخیراً در شورای معاونین استانداری طرحی را تصویب کردیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه متوازن در شهر قم، بر حمایت استانداری در توسعه فضای سبز شهر قم تاکیدکرد.بابیان اینکه ساماندهی بوستان جوان و اقدامات لازم برای اصلاح بهره‌برداری از بوستان جوان در دستور کار قرارگرفته است، افزود: استانداری آمادگی دارد مانند گذشته برای گسترش و توسعه فضاهای سبز با در اختیار دادن اراضی و امکانات و همکاری دستگاه‌های اجرایی برای مردمان این شهر مقدس و استان خادمان صدیقی باشد.

بزرگ‌ترین پارک کوهستانی کشور در قم احداث می‌شود

شهردار قم نیز با اشاره به برگزاری چهارمین مرحله از افتتاح پروژه‌های شهری در سال جاری به مناسبت روز قم و هفته بسیج، اظهار داشت: این پروژه‌ها به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در حوزه‌های خدماتی، عمرانی و فضای سبز و سرمایه‌گذاری با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی افتتاح و آغاز عملیات اجرایی می‌شود.

سید مرتضی سقائیان نژاد بابیان اینکه این پروژه در راستای برنامه راهبردی قم ۱۴۰۰ است که امسال سال آخر خود را می‌گذارند، افزود: پارک کوهستانی قم که شامل ۹ بوستان بزرگ است در دست احداث است که بزرگ‌ترین پارک کوهستانی کشور خواهد بود.

پژوهش در باغ پرندگان

وی به باغ پرندگان نیز اشاره کرد و افزود: باغ ۱۱ هکتاری پرندگان یکی از ۹ پارک واقع‌شده در مجموعه هزار هکتاری است که به محلی برای افزایش ماندگاری زائران و تحقیق و پژوهش تبدیل خواهد شد.

شهردار قم با اشاره به نگهداری بیش از ۲ هزار پرنده در باغ پرندگان قم، تأکید کرد: این باغ با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریالی احداث‌شده است و شامل بخش‌های مختلفی ازجمله باغ و سوله پرندگان حاره‌ای می‌شود.

وی بابیان اینکه این باغ می‌تواند به بستری برای پژوهش‌های حوزه پرندگان تبدیل شود، تصریح کرد: این باغ سرانه فضای سبز شهر و میزان ماندگاری در شهر را افزایش می‌دهد و بستری برای تفریح و گردشگری برای گذراندن اوقاف فراغت و شور نشاط مردم کشور خواهد بود.

بوستانی با ارتفاع ۷۰ متر

سقائیان نژاد با اشاره به افتتاح بوستان شهید زین‌الدین، تأکید کرد: بوستان شهید زین‌الدین در سطح ۳۰ هزار مترمربع در پنج طبقه احداث‌شده که در کنار هم بوستان یادمان شهدا قرار دارد که اخیراً ۶۰۹۰ درخت بانام شهدای قم در آن غرس شد.

وی با اشاره به ارتفاع ۷۰ متری بوستان شهید زین‌الدین، تأکید کرد: هزینه این بوستان ۲۲۰ میلیارد ریال است.

شهردار قم با اشاره به آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح نماز، افزود: بعد از احداث اتوبان ۹ کیلومتری آیت‌الله بروجردی که پردیسان را از بن‌بست خارج کرد، ساماندهی و ایمن‌سازی این معبر لازم بود که به همین منظور احداث تقاطع سه سطحه نماز در دستور کار قرار گرفت.

 

توسعه ۱۰۰ هزار متر مربعی فضای سبز

سقائیان نژاد اعتبار این پروژه ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: در بین پروژه‌های افتتاح‌شده ۱۰۰ هزار مترمربع فضای سبز شهر در قالب ۴ بوستان به فضای سبز شهر قم اضافه می‌شود.

وی به ادامه نهضت آسفالت قم اشاره کرد و گفت: فاز اول نهضت اسفالت شهر قم با حجم ۱۷۰ هزار تن آسفالت اجراشده است و هرسال نزدیک به ۳۰۰ هزار تن برای رضایت‌مندی مردم در شهر قم آسفالت‌ریزی انجام‌شده است.

شهردار قم از آغاز عملیات سرمایه‌گذاری ۲ پروژه بااعتباری نزدیک به ۹ هزار میلیارد ریال هم خبر داد و افزود: با توجه به اقلیم خشک و از طرفی اهمیت شهر قم افزایش سرانه فضای سبز در این شهر موضوع مهمی محسوب می‌شود.

توسعه ۹۰۰ هکتاری فضای سبز در قم

سقائیان نژاد با اشاره به وضعیت رشد سرانه فضای سبز قم، گفت: سرانه فضای سبز قم در شهریورماه سال ۹۴ ، ۱۳.۸ متر مربع به ازای هر شهروند بود که در پایان شهریور ۹۹ مساحت کل فضای سبز قم ۹۰۰ هکتار افزایش یافت و به رقم سرانه ۲۰.۳ به ازای هر شهروند رسید.

وی با اشاره به برنامه توسعه فضای سبز شهر قم، ادامه داد: در برنامه قم ۱۴۰۴ قرار است که این سرانه به ۲۷ متر به ازای هر شهروند برسد که عدد بسیار مطلوبی است.

احداث ۱۶۸ پارک کودکان

شهردار قم بابیان اینکه در ۵ سال گذشته ۱۰۳ پارک شهری در قم افتتاح شد، تصریح کرد: مدیریت شهری توانست در ۵ سال گذشته ۱۰۳ پارک شهری در قم افتتاح و تعداد این پارک‌ها را به ۳۰۸ عدد برساند.

سقائیان نژاد بابیان اینکه ۱۶۸ پارک کودک در این سه سال احداث‌شده است، افزود: در حال حاضر ۷ بوستان بانوان در سطح شهر احداث‌شده است که در سال ۹۴ دو عدد بود.

وی گفت: همه این اقدامات با وحدت همه دستگاه‌های شهری و خوداتکایی و خودباوری و کار جهادی و توکل به خدای بزرگ که محور این حرکات بوده انجام‌شده است.

عملیات احداث باغ پرندگان قم باهدف افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد نشاط اجتماعی با استفاده از توسعه اماکن تفریحی و گردشگری از تیرماه سال ۹۶ آغاز شد.

این باغ با مساحت ۷۰ هزار مترمربعی در میدان مفید و بلوار شهید آوینی واقع‌شده است.

ایجاد دیوارهای حائل، پیاده‌روها و سنگ‌فرش، ساختمان ورودی و سرویس‌های بهداشتی، مسیر آبشار و برکه، قفس‌های پرندگان، قفس حاره‌ای و قفس پیرامون ازجمله اقدامات انجام‌شده در این پروژه است.

  • نویسنده :
  • منبع :