19 دی: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان از کشف یک عدد توپ جنگی متعلق به دوران صفوی در کارخانه ذوب‌آهن خبر داد.

به گزارش اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد فتحی اظهار داشت: روز گذشته با تماس مدیران کارخانه ذوب‌آهن متوجه شدیم یک عدد توپ قدیمی در میان ضایعات ارسالی به کارخانه ذوب‌آهن در این شهرستان به‌منظور بازیافت و ذوب پیدا شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان افزود: با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که این توپ جنگی متعلق به دوران صفوی است که احتمالا در سده‌های گذشته در پادگان‌های سلاطین صفوی در اصفهان نگهداری می‌شده و پس از سقوط این سلسله دست به دست شده و روز گذشته به‌منظور بازیافت به کارخانه ذوب‌آهن تحویل داده شده بود.

وی تاکید کرد: با توجه به این‌که در دوران صفوی در ورودی دولتخانه صفوی (کاخ عالیقاپو) در مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش جهان) چند عراده توپ نگهداری می‌شده، این توپ جنگی با موافقت مدیران کارخانه ذوب‌آهن تحویل اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شد و پس از آن توسط واحد امانی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به‌منظور مرمت و جانمایی در مقابل کاخ‌عالیقاپو به اصفهان منتقل شد.

کشف توپ صفوی در میان ضایعات ذوب‌آهن! +عکس
  • نویسنده :
  • منبع :