19 دی: شهردار قم با اشاره به افزایش هزینه‌های مدیریت شهری، لزوم منطقی بودن بودجه سال 1400 قم را مورد تاکید قرار داد.

سید مرتضی سقائیان نژاد که در نشست علنی رسمی شورای اسلامی شهر قم سخن می‌گفت، ضمن تبریک هفته بسیج به مردم و همه بسیجیان ایثارگر، اظهار کرد: تردیدی نیست که مدیریت شهری در شرایط خاص امروز، دچار کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها شده است.

شهردار قم با بیان این که این کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها، واقعیتی آشکار است افزود: به طور مثال امروزه شهر قم نیازمند ۵۰۰ اتوبوس شهری است که با قیمت حدود ۶ میلیارد تومانی هر اتوبوس، تنها در بخش حمل و نقل عمومی نیازمند سه هزار میلیارد تومان بودجه هستیم، در حالی که کل بودجه شهرداری در سال جاری تقریبا همین مقدار است.

سقائیان نژاد با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بخش‌های مختلف هزینه‌ای، گفت: متأسفانه در این شرایط شاهد هستیم که کمک دولت به شهرداری‌ها کمتر از گذشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید توجه داشت که دو رقم پایدار درآمد شهرداری یعنی نوسازی و ارزش افزوده گاهی دچار برخی نگرش‌ها و دیدگاه‌های غیرکارشناسی می‌شود.

شهردار قم با تأکید بر تمیزی شهر و جمع آوری هر روز زباله‌ها، یادآور شد: بنده می‌توانم همین امروز دستور دهم که زباله‌ها به جای هر روز، به صورت یک روز در میان جمع‌آوری شوند، در حالی که این گونه هزینه، نوعی «هزینه فایده» برای یک شهر زائرپذیر مانند قم است.

سقائیان نژاد اضافه کرد: البته باید بپذیریم که در این موضوع، یعنی موضوع زباله شهری، فرهنگ جامعه به نقطه تعالی خود نرسیده که شاید این امر ریشه در عدم فرهنگسازی‌های لازم و کافی از سوی نهادهای مختلف فرهنگی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و صدا و سیما داشته باشد.

وی با بیان اینکه صرفه جویی در هزینه‌ها به عنوان یک اصل در شهرداری قم پیگیری می‌شود، تصریح کرد: قطعا مدیریت شهری به دنبال آن است تا بودجه سال ۱۴۰۰ با نگاهی کاملا منطقی و کارشناسی شده تهیه و بسته شود.

شهردار قم همچنین به پروژه تکمیل بلوار فردوسی اشاره و بیان کرد: چندین سال است که این رینگ اصلی شهر در خیابان یاسمن با مشکلاتی رو به روست و امیدواریم با تعامل کافی با نهادهای ذیربط و انجام تملّکات لازم بتوانیم این بلوار مهم را به سرانجام برسانیم.

  • نویسنده :
  • منبع :