19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا برای واکسیناسیون ۲۱ میلیون نفر از کمپانی‌های خارجی خریداری می‌کنیم، تولید واکسن کرونا در ایران نیز به خوبی پیش می‌رود و از هفته آینده آزمایش این واکسن روی انسان آغاز می‌شود.

سعید نمکی روز چهارشنبه در وزارت بهداشت با تبریک هفته بسیچ افزود: در این هفته طرح شهید قاسم سلیمانی را با همکاری بسیج برای آموزش همگانی، بیماریابی و افزایش تست، درمان زودرس و سرپایی و مدیریت بیماری قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز می‌کنیم. این اقدام همان طرحی است که مقام معظم رهبری برای ارائه خدمات محله، خانه و خانواده محور فرمودند که با کمک سفیران سلامت در اقصی نقاط کشور با همکاری نیروهای بسیج اجرا می‌شود و حتماً در در پایان این طرح دستاوردهای بزرگی را به جهان اعلام می‌کنیم و قطعاً در کاهش ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کووید۱۹ مؤثر است.

مرگ و میر کرونا کم می‌شود

وی ادامه داد: اگر مردم هنوز از مرگ و میر کرونا اخبار ناخوشایندی را دریافت می‌کند ناشی از تل انبار بی دلیل بیماران در مراکز درمانی است که گرفتار آن هستیم و در آینده نزدیک با کاهش موارد ابتلا و بستری حتماً موارد مرگ و میر کرونا هم کاهش پیدا می‌کند.

نمکی گفت: از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکر می‌کنیم. طبق گزارش‌ها همکاری مردم به بالای ۹۰ درصد رسیده و این نشان از همکاری مردم با خدمتگزاران خودشان در نظام سلامت است.

دستور رئیس جمهوری برای تعطیلی ادارات و شرکت‌های خصوصی

وزیر بهداشت گفت: چند مورد بود که موجب نگرانی وزارت بهداشت، این موارد را به رئیس جمهوری گزارش دادیم، اول ترافیک صبگاهی به علت حضور مردم در شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی بود که بیش از آنچه که فکر می‌کردیم تاثیرگذار بود و در مترو و اتوبوس شاهد تراکم مردم بودیم، رئیس جمهوری نیز دستور دادند که ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی باز هم نیروهای خود را کاهش دهند و در حد تعطیلی باشند.

وی ادامه داد: در مصوبه ستاد ملی کرونا برای محدویت ها هم آمده است که شرکت‌های خصوصی هم مشمول این طرح هستند و اگر رعایت نکنند همکاران وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی کرونا در وزارت کشور مجبور به برخورد و تعطیلی خواهند بود تا در رفت و آمد شهری مشکل ایجاد نشود.

ساماندهی توزیع مرغ با دستور روحانی

نمکی گفت: مشکل دیگر توزیع مرغ در بازارهای سبزی و تره بار در روزهای گذشته بود که باعث می‌شد انبوه مردم جمع شوند و رتیم (برنامه) وزارت بهداشت را به هم ریخت. رئیس جمهوری به وزیر جهاد کشاروی و صنعت دستور داد که این موارد به سرعت ساماندهی شود. تا این مشکل را نداشته باشیم.

آخرین اخبار خرید و تولید واکسن کرونا در ایران

وزیر بهداشت افزود: مساله دیگر تأمین واکسن کروناست که آن را از از سه طریق دنبال می‌کنیم. یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کووکس و سازمان بهداشت جهانی که برنامه ریزی کردم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این طریق وارد می‌کنیم که حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ نفر و حدود ۱۰ درصد را پوشش می‌دهد چون این واکسن باید برای هر نفر دو دوز تزریق شود.

وی گفت: اقدام بعدی تأمین حدود ۵.۵ میلیون دوز واکسن از قالب قرارداد مشترک با یک کمپانی خارجی و همچنین خرید ۲۰ میلیون واکسن از یک کمپانی خارجی دیگر و در مجموع ۴۲ میلیون دوز واکسن خریداری می‌کنیم که حدود ۲۱ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

نمکی ادامه داد: واکسن داخلی هم خوب پیش می‌رود و علیرغم نظر عده‌ای که به تولید داخل باور ندارند. شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان داخلی در ۱۲ شرکت مشغول تولید این واکسن هستند و حداقل ۴ شرکت حلوتر از بقیه هستند. سازمان بهداشت جهانی مراحل آنها را قبول کرده است. یکی از این شرکتها اجازه آزمایش انسانی واکسن کرونا را در ایران دریافت کرده و هفته آینده کار روی انسان را شروع می‌کند، فاز حیوانی این واکسن با موفقیت تمام شده و امیدوایم در چندماه آینده مژده ساخت واکسن را به استخضار ملت شریف ایران برسانیم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا