19 دی: ساعاتى قبل یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی کشور در منطقه آبسرد دماوند ترور شد.

به گزارش منابع خبری، محسن فخری زاده از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است.

او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در یک بار سال‌های گذشته شکست خورده بود.

رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به دست موساد رسیده است.

اطلاعات تکمیلی از نحوه شهادت محسن فخری زاده

این دانشمند برجسته کشور به همراه محافظ خود در ورودی شهر آبسرد مورد تهاجم انتحاری قرار گرفته است.

همچنین اصابت شلیک مستقیم گلوله باعث آسیب شدید وی شده و محافظ او نیز زخمی شده است.

 

فخرى زاده كيست؟

محسن فخری‌زاده عضو ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. او با رابرت اُپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می‌شود که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را برعهده داشت. قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده است.

به گزارش عصرایران، نام محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده است، دیده می‌شود. دیگر نام‌های ایرانی در این فهرست عبارتند از: آیت‌الله خامنه‌ای و محمدعلی جعفری فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمريكايى ‌ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کنند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته‌است.

 

بر طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.او به همراه *سیدعباس شاهمرادی زواره* استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :