19 دی: عملیات تروریستی عصر جمعه و شهادت شهید فخری زاده نشان داد که دشمنان ایران نه جریان و جناح خاص، بلکه موجودیت ایران را هدف قرار داده‌اند و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی هم باید برای مقابله با چنین دشمنی در یک صف قرار گرفته و اتحاد و انسجام خود را بیش از پیش نشان دهند.

عصر روز جمعه عناصر تروریستی در آبسرد دماوند، با حمله به خودروی «محسن فخری زاده» رییس سازمان پژوهش و نوآوری  وزارت دفاع، ایشان را ترور و به شهادت رساندند. به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودرو حامل فخری زاده مورد حمله و تیراندازی واقع شده و بعد یک خودرو نیسان در ۱۵ متری وی منفجر می‌شود. در اثر این تیراندازی‌ها و انفجار فخری زاده به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل می شود ولی با توجه به شدت جراحات وارده در بیمارستان به شهادت می‌رسد.

محسن فخری زاده نامی آشنا در صنعت دفاعی ایران بود و انعکاس گسترده خبر ترور و شهادت وی در جهان نشان از بزرگی هدف و نام وی دارد. رسانه‌های خبری رسمی و غیررسمی به فاصله اندکی از اعلام خبر ترور وی گمانه زنی‌ها درباره مسوول یا مسوولان این اقدام تروریستی را آغاز کردند و بررسی‌های رسانه‌ای نشان داد که شهید فخری زاده از مدت‌ها پیش به عنوان هدف موساد مورد توجه قرار داشته است. ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده در شرایط کنونی و به راه افتادن کارناوال حمله به دولت و برجام به بهانه این اقدام، می‌تواند همان هدف سازمان های تروریستی از ترور دانشمند هسته ای ایران باشد برای فرار از چنین تله ای بیش از هر زمان دیگری کشور نیازمند حفظ آرامش و بررسی همه جانبه موضوع و آسیب شناسی آن برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه است.

واکنش‌های داخلی و خارجی به ترور شهید فخری زاده

ساعاتی پس از تایید خبر ترور این دانشمند ایرانی، واکنش‌های داخلی و خارجی در کنار تحلیل‌های متنوعی در رسانه‌ها منتشر شد. مسوولان، نهادها و مقامات لشگری و کشور در پیام‌های جداگانه ای نسبت به این اقدام غیرانسانی واکنش نشان دادند. «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه در صفحه توییتر خود از نشانه‌های جدی نقش رژیم صهیونیستی سخن گفت و از اروپا خواست تا استانداردهای دوگانه شرم آور خود را پایان دهند و این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند. ظریف در صفحه اینستاگرام خود هم تاکید کرد: «ما شیشه عطریم، بگویید به سنگ». «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری این اقدام کوردلانه غیرانسانی را محکوم به شکست دانست و تاکید کرد: «در عزم جدی ملت بزرگ ایران در دستیابی به پیشرفت و توسعه در حوزه‌های دفاعی خللی وارد نخواهد شد.»حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» رییس قوه قضائیه هم در پیام تسلیت خود تصریح کرد: «اکنون شهادت او قطعا رونق بیشتری به دستاوردهای علمی کشور خواهد بخشید.» «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس هم تاکید کرد: «اقدامات ناجوانمردانه و خارج از چارچوب‌های انسانی و معیارهای بین‌المللی دشمنان کوردل مردم ایران، هیچ حاصلی برای آنها نخواهد داشت. «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: «عاملان حرکت مزورانه ترور شهید فخری زاده پاسخ کوبنده دریافت میکنند.» «محمود علوی» وزیر اطلاعات در پیامی از آغاز شناسایی و برخورد با عوامل این ترور خبر داد. سردار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران از قطعیت در مجازات عاملان این جنایت سخن گفت. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مقامات کنونی و پیشین، سفرا، چهره‌های حزبی و فعالان سیاسی هم نسبت به این اقدام غیرانسانی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

گره خوردن نام محسن فخری زاده به صنعت دفاعی و هسته‌ای کشور سبب شد که ترور وی به صدر خبرهای رسانه‌های جهان راه یابد و واکنش مقامات برخی از این کشورها را در پی داشته باشد. جبهه خلق برای آزادی فلسطین و انصارالله یمن ضمن تسلیت شهادت دانشمند ایرانی این اقدام را محکوم کردند. «کارل بیلت» رییس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای ایران این ترور هدفمند را بخشی از اقدام‌ها برای جلوگیری از بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای دانست. رسانه‌های آمریکایی، انگلیسی و روسی و عربی این ترور را با جزییات کامل در خبرهای گوناگون پوشش داده و تحلیل کردند. نیویورک تایمز به نقل از سه مقام اطلاعاتی اعلام کرد رژیم صهیونیستی در پشت ترور محسن فخری‌زاده قرار دارد. برخی خبرهای غیررسمی هم مطلب منتشر شده در کانال تلگرامی «بنیامین نتایاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره رویدادهای تنش آلود پیش رو را مرتبط با ترور شهید فخری زاده دانستند. با وجود انتشار این خبرها اما تل آویو و پنتاگون تا لحظه تنظیم این گزارش واکنشی به اقدام غیرانسانی ترور دانشمند دفاعی-هسته ای ایران نشان نداده‌اند اما «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ترامپ ساعتی پس از انتشار خبر ترور توئیت یوسی ملمان یک خبرنگار صهیونیستی در مورد شهادت وی را بازنشر کرد. ملمان در این پیام نوشته بود: طبق گزارش‌های انتشار یافته در ایران فخری زاده در دماوند شرق تهران ترور شده است. وی در ادامه مدعی شد که وی رییس برنامه نظامی مخفی ایران و چندین سال هدف موساد بوده است.  

اتهام زنی، جهلی که دشمن روی آن حساب می‌کند

دردناکی ترور شهید فخری زاده با مقصریابی‌های عجیب برخی در فضای رسانه ای رسمی و غیررسمی تلخ تر و دردناک‌تر شد آن زمان که گروهی به سرعت، انگشت اتهام خود را به سوی دولت وزارت خارجه و برجام نشانه رفتند. برخی توییت‌های فضای مجازی حتی از سوی مسوولان رسمی، نشان از بهانه جویی تازه علیه دولت و رییس جمهوری داشت. برخی ریشه‌های این ترور کور را در مذاکره دانستند و برخی اقدامات رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی را زمینه ساز این اقدام ارزیابی کردند. توییت‌های سیاسی و جناحی این بار به بهانه ترور ناجوانمردانه یکی از بهترین دانشمندان ایران در حالی از سوی گروهی از رقبای سیاسی و به فاصله اندکی آغاز شد که این نخستین بار و در دولت دوازدهم نیست که دانشمندان هسته‌ای ایران هدف ترورهای کور سازمان‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند. شهیدان «مجید شهریاری» ۸ آذر ۱۳۸۹، «مصطفی احمدی روشن» ۲۱ دی ۱۳۹۰، «مسعود علی‌محمدی» ۲۲ دی ۱۳۸۸، «داریوش رضایی‌نژاد» ۱ مرداد ۱۳۹۰ از دانشمندان هسته‌ای کشور بودند که توسط عوامل تروریستی به شهادت رسیدند. سال‌های ترور دوران مسوولیت دولت‌های دهم است. سال‌هایی که هیچ مذاکره جدی میان ایران و غرب در جریان نبود، برجامی امضا نشده بود و حتی قطعنامه‌های الزام آور شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مورد تمسخر مسوولان وقت قرار می‌گرفت و بیشترین و تندترین شعارها علیه غرب داده می شد. با این همه اما چندین نفر از دانشمندان حوزه دفاعی و هسته ای ایران هدف ترورهای کور تروریست‌ها قرار گرفتند. برای گره زنندگان هر رویدادی در کشور به زلف مذاکره و برجام و دولت، بهتر است این گزاره بدیهی را یادآور شد که دشمن صهیونیست و منافقان در راستای نابودی کشور میان دولت‌ها و روسای جمهور و تاکتیک‌های مختلف تفاوتی نمی‌گذارند و در هر زمان و مکانی در پی تضعیف ایران هستند. چنین ربط دادن بی‌منطق رویدادها با مفاهیم در خوشبینانه‌ترین حالت نشان دهنده جهلی است که دشمن بر روی آن حساب ویژه ای باز کرده است. واقعیت این است که نگاه جناحی و گروهی به مسائل مختلف باعث نادیده گرفتن اقدامات خصمانه دشمن می‌شود اینکه دانشمندان هسته ای در مقاطع مختلف به دست عوامل صهیونیستی به شهادت رسیده اند نشان می دهد که  برای دشمن اصولگرا و اصلاح طلب چپ و راست و یا هر جریان دیگری موضوعیت ندارد کما اینکه بارها از زبان دشمنان ایران مطرح شده آنها اساسا با موجودیتی به نام ایران مخالف هستند و ‌از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به آن خودداری نمی‌کنند بنابراین بهتر است جریانات سیاسی و گروهی برای یک بار هم که شده نگاه‌های جناحی را کنار بگذارند و به همفکری با یکدیگر به فکر آسیب شناسی این اتفاقات بیفتند.

اهداف ناپیدای ترور شهید فخری زاده

 انتخاب زمان ترور ناجوانمردانه شهید فخری روشن، نشان می‌دهد که دشمنان همیشگی جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری نگران رویدادهای احتمالی آینده هستند. کنار هم قرار دادن برخی رویدادهای هفته‌های اخیر پازلی را به دست می‌دهد که طرح احتمالی آن همان اهداف ناپیدای اقدام تروریستی علیه دانشمند ایرانی است. دونالد ترامپ به عنوان پشتیبان اصلی رژیم صهیونیستی و برخی حاشیه نشین‌های خلیج فارس تا دو ماه آینده کاخ سفید را در حالی ترک خواهد کرد که جانشین وی تاکنون از تمام برنامه‌های وی ابراز برائت کرده است. یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها پیشبرد طرحی موسوم به معامله قرن از یک سو و ایجاد رابطه بین کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی از سوی دیگر بود. طرح دیگر پر ساختن زرادخانه‌های تسلیحاتی کشورهای منطقه به بهانه ایران هراسی بود که با رفتن وی از کاخ سفید آینده روشن و مشخصی برای آن‌ها قابل تصور نیست. موضع جوبایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا درباره ایران و برجام با دونالد ترامپ متفاوت است گرچه نمی‌توان آن را تفاوت ماهوی و ماهیتی دانست.  در صورت بازگشت دوباره بایدن به برجام و پایان احتمالی تحریم ها، ایران می‌تواند از دام های تروریسم اقتصادی خود را رها کند و سناریوهای ایران هراسانه تل آویو چندان خریداری در منطقه نخواهد داشت. با چنین توصیفاتی پشیمان ساختن هر یک از طرفین در ایران و آمریکا برای بازگشت دوباره به برجام می‌تواند بار دیگر ایران را دام تحریم بازگرداند. برای این پشیمان سازی هم ایجاد بحران هایی از جنس ترور، از سوی سازمان ها و دولت های تروریست مسبوق به سابقه است. دیپلماسی متحمل میان تهران-واشنگتن کابوس بسیاری در منطقه است که برای رهایی از آن دست به هر جنایتی می زنند. کما اینکه جان برنان رییس پیشین سیا و برخی از چهره های اروپایی وآمریکایی تاکید کرده اند که این اقدام تروریستی با هدف جلوگیری از شکل گیری هرگونه دیپلماسی  اجرا شده است. در این میان ناکام کاخ سفید که آرزوی آوردن ایران به پای میز مذاکره را از بین رفته می بینید برای ایجاد جنجالی تازه لحظه شماری می کند به گونه ای که شماری از تحلیلگران ترور دانشمند عرصه دفاعی ایران را با چراغ سبز دولت دونالد ترامپ و به منظور ایجاد تنش در منطقه و قرار دادن دولت بعدی در کار انجام شده تحلیل می‌کنند.

با چنین توصیفاتی حفظ خویشتنداری و آرامش، تصمیم‌گیری بر اساس منافع ملی و آگاهی کامل از پشت صحنه و انگیزه چنین اقدام ضد انسانی در حال حاضر ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. شاید به همین دلیل است که «حسام الدین آشنا» در پیام توییتری پنج اصل راهبردی برای آینده نبرد را اینگونه معرفی کرده است: «۱.تمرکز بیش از پیش بر شبکه‌های پیچیده نفاق و نفوذ، ۲. فرماندهی یکپارچه اطلاعاتی و امنیتی، ۳.هم‌افزاییِ توانایی‌ها به جای رقابت‌های کم‌حاصل، ۴. بازسازی توان نفوذگری علیه دشمن صهیونیستی، ۵. به‌روز رسانی شیوه‌ها و فناوری‌های مواجهه با نسل جدید منافقین.

  • نویسنده :
  • منبع :