19 دی: حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری در جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس شورای اسلامی حضور یافت و ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده را تشریح و سپس آن را به علی نیکزاد نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. نیکزاد نیز پس از دریافت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از دولت تشکر کرد.
به گفته محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با اصلاح ساختار به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

بر اساس ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور پس از ارائه به مجلس، چاپ و میان نمایندگان مجلس توزیع می شود، پس از آن نمایندگان، ۱۰ روز فرصت دارند که پیشنهادها خود را در مورد لایحه بودجه به کمیسیون های تخصصی مربوطه ارائه کنند.

کمیسیون‌های تخصصی موظف هستند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و این کمیسیون هم موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رییسه قابل تمدید است.

بر اساس این ماده، نهایتا نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‌تصویب خواهد رسید، پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌شود.

عدم بررسی بودجه در صحن علنی مجلس در سال ۹۹

روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ با تغییراتی نسبت به گذشته رو به رو بود، به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی مبارزه با این بیماری اعلام کرد، مجلس جلسه تشکیل ندهد زیرا وقتی افراد زیادی در صحن حضور داشته باشند،  امکان گسترش این بیماری وجود دارد. بر همین اساس نمایندگان تصمیم گرفتند تا بر پایه ظرفیت‌های قانون اساسی اذن رهبر انقلاب را برای تصویب بودجه سال آینده دریافت کنند تا در این خصوص مشکلی پیش نیاید.

پس از کسب اذن رهبر معظم انقلاب،  گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای بررسی نهایی و تبدیل به قانون مستقیماً به شورای نگهبان ارسال شد.

هنوز درباره این که لایحه بودجه سال آینده چگونه در مجلس بررسی می شود تصمیمی گرفته نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا