19 دی: ذوالفقاری گفت: روند اعمال محدودیت‌های کرونایی تا پایان سال تداوم خواهد یافت، اگر می‌خواهیم محدودیت‌ها کاهش یابد، باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ستاد کرونا کلانشهر تهران که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در چندین جلسه اعلام کردیم که کاهش بیماری و اجرای محدودیت‌ها باید با هم اجرایی شود. اگر به یکباره محدودیت‌ها را برداریم، ممکن است بیماری برگردد و آن زمان اعمال محدودیت‌های مجدد هزینه بیشتری دارد.

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: لازمه کاهش محدودیت ها کاهش فاصله گذاری اجتماعی است که مسئولان و مردم باید برای اجرای آن پای کار بیایند. اگر شیوه نامه‌های بهداشتی در این مدت رعایت می‌شد، امروز به اینجا نمی‌رسیدیم که روزی ۴۰۰ مرگ داشته باشیم و مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید شویم.

شیوه نامه های بهداشتی به صورت جدی مورد توجه نبوده است

ذوالفقاری با بیان اینکه مشکل ما این است که شیوه نامه های بهداشتی به صورت جدی مورد توجه تمام اقشار قرار نگرفته است، ادامه داد: موضوع طرح جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی هر هفته اعمال می‌شود. در مرحله اول دو هفته ای اعمال شد که در حال پایان یافتن است، در نتیجه این محدودیت ها وضعیت تهران از قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرد.

او ادامه داد: بر اساس این وضعیت در هفته پیش رو، محدودیت ها در تهران بر مبنای نارنجی اعمال می شود. آخر هفته آینده وضعیت تهران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر همه رعایت کنند و روند کاهشی داشته باشیم، شاید به وضعیت زرد برسیم؛ اگر شیوه نامه ها رعایت نشود و به وضعیت قرمز برگردیم باز هم محدودیت های شدید اعمال می شود.

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره معیارهای تعیین وضعیت قرمز، نارنجی و زرد برای استان ها از حیث شیوع کرونا توضیح داد: بر اساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده است زمانی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ نفر بستری شوند، وضعیت قرمز است. اگر در روز بین ۶ تا ۱۰ بستری داشته باشیم وضعیت نارنجی محسوب می‌شود و اگر میزان بستری بین ۴ تا ۶ نفر در روز باشد وضعیت زرد محسوب می‌شود. این شاخصی بوده است که مبنای اعمال محدودیت هاست.

ذوالفقاری ادامه داد: روند اعمال محدودیت ها تا پایان سال تداوم خواهد یافت. اگر می‌خواهیم محدویدت ها کم شود، مردم و مسئولان باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

او ادامه داد: تاکید نداریم که محدودیت‌ها می‌تواند کرونا را کنترل کند. محدودیت‌ها یکی از ۷ برنامه وزارت بهداشت برای کنترل ویروس کروناست. طرح «شهید قاسم سلیمانی»، طرح تست گسترده، آموزش و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی سایر اقداماتی است که در حال اجراست. با اجرای این طرح‌ها می‌توانیم در یک بازه زمانی نسبتا بلند تاثیر این برنامه‌ها را بررسی کنیم.

ذوالفقاری گفت: در کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی داریم تا جلسه مخصوصی برای بررسی وضعیت پایتخت و در نظر گرفتن محدودیت‌ها برای تهران صحبت کنیم، اگر مسئولان این استان طرحی داشته باشند می‌توانیم یک الی دو جلسه از این کمیته را به بررسی طرح‌های مربوط به وضعیت پایتخت اختصاص دهیم. اولویت اول ما سلامت مردم است، اما این موضوع به این منزله نیست که به سایر موضوعات اجتماعی و اقتصادی توجه نکنیم. تهران به لحاظ گستردگی به نسبت سایر استان‌ها مهم است.

او ادامه داد: رویکرد فعلی این است که به دنبال کنترل ویروس به جای کنترل مردم برویم. کنترل کارت ملی می‌تواند به ما کمک زیادی کند. عده زیادی از افرادی که کرونا داشته اند در مدت اخیر برای مسافرت اقدام کرده اند. به جای اینکه مورد به مورد و جزیره‌ای بخواهیم با ویروس کرونا مقابله کنیم، بهتر است طرح جامعی داشته باشیم تا تمام بخش‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در آن مشارکت داشته باشند.

برای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از نفس افتادیم

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ما اکنون فقط در حال تصمیم گیری هستیم. باید یک تصمیم اصولی و حساب شده بگیریم و به دنبال اجرا برویم. در محدودیت‌های تردد همکاری بسیار خوب بود، اما خیلی‌ها بیان می‌کردند که خروج ممنوع است درصورتی که به این صورت نبود و خروج از استان‌ها در محدودیت‌های کرونایی ممنوع نیست بلکه ورود به شهر‌هایی که قرمز و نارنجی هستند، ممنوع است. برای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از نفس افتادیم.

  • نویسنده :
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان