19 دی: وزیر خارجه ایران روز جمعه در توییتی نوشت که اروپا پیش از آنکه به ایران بگوید چه کار کند، ابتدا نقص تعهدات برجامی خود را متوقف کند.

محمدجواد طریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه در توییتی نوشت: این‌ها کارهایی است که هایکو ماس و سه کشور اروپایی باید انجام دهند پیش از آنکه بگویند ایران چه کارهایی انجام دهد: سیاست نفرت‌انگیز کووید آپارتاید را متوقف کنید، به تعهدات‌تان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید، به رفتارهای خصمانه‌تان در منطقه ما - از جمله فروش ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات به خلیج فارس و حمایت کورکورانه از تروریسم اسرائیل- پایان دهید.

آقای ظریف به ضمیمه این پیام عکسی از خبری منتشر کرده که می‌گوید آلمان قصد دارد اسرائیل را «کشور اروپایی» در نظر بگیرد و دسترسی زودهنگام به واکسن کرونا را برایش مهیا کند، در حالی که فلسطینی‌ها مشمول این توافق نخواهند شد.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه  آلمان ساعاتی قبل‌تر گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست. 

او در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از "فرابرجام" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند. 

او در ادامه ادعا کرد توافق گسترده‌تر نیاز است زیرا نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در توییت دیگری نوشت: ما از تفاهم نامه ارائه شده در خلیج فارس توسط کویت استقبال می‌کنیم. سیاست پایدار ایران دیپلماسی، روابط همسایگی خوب و گفت‌وگوهای منطقه‌ای است. امیدواریم که مصالحه به ثبات و پیشرفت‌های سیاسی و اقتصادی برای تمام مردم در منطقه‌مان کمک کند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا