19 دی: در حالی که عسل‌های طبیعی روی دست تولیدکنندگان مانده است و فرصتی برای عرضه در بازارهای بزرگ را ندارد برخی پرورش دهندگان زنبور عسل، معتقدند که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل به محلی برای فروش عسل‌های دست ساز و تقلبی شده است چرا که سود بالایی برای صاحبان این فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان دارد.

فروشگاه های زنجیره در ماه های و سالهای اخیر کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشته اند، از برنج های تقلبی و کم فروشی ها تا دستکاری توافقی برخی کالاها که در تعامل با برخی تولیدکننندگان جزو کارنامه های منفی آنها به شمار می رود. اساسا در خرید های فروشگاه های زنجیره ای باید مراقب شیوه هوس برانگیز تخفیف ها و کانترهای فروش ویژه باشید. در جدید ترین مورد نیز دست اندرکاران حوزه عسل طبیعی در گفت وگو با بازار نسبت به عرضه عسل های غیر واقعی و تقلبی در برخی فروشگاه های زنجیره ای هشدار داده اند و معتقدند که سود های بیشتر باعث عرضه عسل های غیر طبیعی در فروشگاه های زنجیره ای شده است و مردم باید هواسشان به خرید های ویژه باشد.

عسل یکی از مواد غذایی است که به دلیل خواص دارویی و درمانی که دارد از گذشته ها مورد توجه همگان بوده است. با این وجود سال ها است بازار محلی برای جولان سازندگان عسل های دست ساز و تقلبی شده است که غالبا از چشم ارگان های ناظر نیز به دور می ماند و یا متقلبان به هر طریقی با دور زدن قوانین به کار خود ادامه می دهند و با ترکیبی از فروکتوز و رنگ و دیگر مواد عسل های غیرطبیعی و تقلبی را در سطح وسیعی در بازار عرضه می کنند. این در حالی است که متولیان امر معتقدند تنها با روش های آزمایشگاهی می توان طبیعی یا تقلبی بودن عسل را تشخیص داد و این امر موجب شده است که مصرف کنندگان با پرداخت هزینه های گزاف، عسل های دست سازی را به نام عسل طبیعی خریداری می کنند که نه تنها خواص غذایی و درمانی ندارد بلکه گاها مضراتی نیز برای شان به همراه دارد.

عفت رئیسی، پرورش دهنده زنبور عسل در خصوص دلایل زیاد شدن عسل تقلبی گفت: واقعیت این است که برخی از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ عسل هایی را غالبا پذیرش می کنند که سود بالاتری برایشان داشته باشد.

رئیسی افزود: به این معنا که اگر به عنوان یک زنبوردار که عسل تولیدی شما دارای شرایط لازم، بسته بندی، بارکد، نشان بهداشت، استاندارد و غیره است، بخواهید در این فروشگاه ها حضور داشته باشید، ۴۰ تا ۵۰ درصد حاشیه سود از شما طلب می کنند. به این ترتیب اگر مثلا قیمت یک عسل ۱۰۰ هزار تومان باشد باید آن را به قیمت ۵۰ هزار تومان به فروشگاه مذکور بدهید!

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر برخی از سرمایه‌گذاران فروشگاههای زنجیره ای با طلب سود غیر معمول باعث کاهش کیفیت محصولات می شوند. به این ترتیب پای شبه عسل‌ها که اکثرا با شربت فروکتوز، اسانس، افزودنی و رنگ ساخته می شود به بازار باز می شود و منبع سودی برای صاحبان فروشگاه ها و متقلبین می گردد.

رئیسی اذعان داشت: جای تعجب است که چرا سازمان تعزیرات بر سود این فروشگاه ها کنترل ندارد؟ و در عوض فقط بر این مساله کنترل دارد که اگر در جایی گران فروشی کرد یقه فرد را بگیرد!

فروشگاه‌های بزرگ تولیدکننده را وادار به ارائه کالای بی کیفیت می‌کنند

این فعال صنعت زنبورداری خاطر نشان کرد: یکسری سرمایه گذار از دیگر کشورها آمده اند درخواست ۴۰ تا ۵۰ درصد سود می کنند و در ادامه برای حضور محصول فرد تولیدکننده مبالغ گزافی به عنوان وروردی می گیرند! این در حالی است که در این پروسه هر میزان از محصول خراب شود و از بین برود به پای تولیدکننده است!

رئیسی تصریح کرد: به عبارت ساده تر این فروشگاه های بزرگ تولیدکننده را وادار به ارائه کالای بیکیفیت می کنند. بنابراین سازمان حمایت از مصرف کننده باید به حاشیه سودی قراردادی که این فروشگاه ها با تولیدکنندگان می بندند نظارت کنند.

وی با بیان اینکه قطعا یک تولید سالم نمی تواند در این نوع فروشگاه ها حضور داشته باشد، افزود: به عنوان مثال زنبورداران و کارخانه های بسته بندی عسل هایی که طبیعی هستند به هیچ وجه نمی توانند چنین هزینه هایی را بپردازند لذا در صورت تمایل به حضور به اجبار عسل های درجه ۳، تغذیه ای، دست ساز و فرموله شده می زنند!

رئیسی گفت: در حقیقت برخی برای جبران هزینه های حضور در فروشگاه ها به سمت عسل های بی کیفیت می روند در حالی که عسل های طبیعی روی دست تولیدکنندگان مانده است.

عرضه عسل‌های طبیعی در شبکه‌ها و فروشگاه‌های کوچک

وی اظهار داشت: وقتی در فروشگاهی عسل هایی با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می شود و یا مثلا می گویند ۲ تا بخر ۳ تا ببر! مشخص است که آنچه عرضه می شود عملا عسل نیست چون قیمت تمام شده یک کیلوگرم عسل طبیعی در محل کندو و زنبورستان، امروز بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است و تا بسته بندی شود، لیبل بخورد و هزینه توزیع پرداخت گردد قطعا بیشتر از این ها می شود.

رئیسی گفت: به این ترتیب تولیدکنندگان واقعی در فروشگاه های زنجیره ای کمتر هستند یا اگر هستند با ضرر کار می کنند و سودی ندارند. در حقیقت فروشگاه های زنجیره ای، عسل های طبیعی را نمی خواهند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر تولیدکنندگان عسل طبیعی را در کجا می توان یافت، گفت: در شبکه ها و فروشگاه های کوچک بهتر می توان به محصولات طبیعی تولیدکنندگان دسترسی داشت.

وی تأکید کرد: برخلاف سرمایه گذاران داخلی که خواستار تدوام تولید داخلی هستند و ارق ملی دارند، فروشگاه هایی که سرمایه گذاران شان از آن طرف آمده اند می خواهند شیره جان تولیدکننده ایرانی را بگیرند، حداقل در بحث عسل اینگونه است.

رئیسی در پایان با اشاره به اینکه هفته گذشته، ۴۳۰ تن عسل دست ساز در یکی از شهرهای کشور توسط سازمان غذا و دارو کشف شد، گفت: این امر جای خوشحالی دارد اما ما نگران هستیم و سلامت مردم باید توسط دستگاه‌های مسئول به طور جدی پیگیری شود و تخلفات رسانه‌ای شود. چون عسل دست ساز بازار بسیار پرسودی است و چنین تخلفاتی اولی نبوده و آخرین هم نخواهد بود.

واردات عسل ممنوع است

مجید عاکف، کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص دلایل وجود عسل تقلبی در بازار به خبرنگار «بازار» گفت: هر کالا و محصولی که در بازار باشد قائدتا تقلبی آن نیز در بازار یافت می شود. بنابراین مصرف کنندگان باید نسبت به عسل شناخت داشته باشد تا عسل تقلبی را تهیه نکند.

عاکف افزود: توصیه ما به مصرف کنندگان این است که عسل مصرفی خود را از جاهای مطمئن خریداری کنند و دقت داشته باشند که قیمت عسل با نوع گلی که زنبور از آن تغذیه کرده است توازن داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خریداران باید برای اینکه به دام عسل های تقلبی نیفتند، رنگ عسل و شناسنامه آن نیز در نظر بگیرند. چون عسل بر حسب نوع منشا و غلظت قیمت‌های متفاوتی دارد.

این پرورش دهنده زنبور عسل اظهار داشت: به عنوان مثال عسل آویشن قهوه ای مایل به عقیقی است، عسل گون نباتی رنگ یا همان زرد روشن است عسل کُنار نیز زرد پررنگ است و میزان ساکاروز آن بین ۸ الی ۹ است.

عاکف در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که عسل هایی که با لوگوی خارجی سر از فروشگاه ها در می آورند غالبا عسل های زیرپله ای و تقلبی هستند یا خیر، گفت: بله این امکان وجود دارد چون از دهه ۶۰ تا به امروز در راستای حمایت از تولید داخل، واردات عسل به کشور ممنوع است و عسل هایی که با لوگوی خارجی در بازار وجود دارد یا قاچاق است و یا تقلبی.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار