19 دی: وزیرخارجه آلمان پس از نشست با همتایان خود از کشورهای حاضر در برجام (فرانسه، روسیه، چین، ایران و انگلیس)، آن را همچنان بهترین گزینه موجود در دست‌یابی به توافق با ایران دانست.

«هایکو ماس» امروز (دوشنبه) پس از نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای عضو برجام به خبرنگاران گفت: پس از یک سال بار دیگر در سطح وزیران خارجه کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای وین دیدار کردیم.در زمانی حساس برای حفظ این توافق از زمان خروج آمریکا که با سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا و کاهش تعهدات هسته ای ایران همراه بوده است، قرار گرفته ایم.

وی در این کنفرانس خبری که فایل ویدیویی آن در صفحه توییتر وزارت خارجه آلمان منتشر شده، افزود: یکی از این اقدامات، افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای نطنز است. همچنین نقش آفرینی منطقه ای ایران همچنان وضعیت را پیچیده تر می کند. این که امروز توافقی داریم که بر اساس آن می توانیم مذاکره کنیم، نتیجه تلاش های بی وقفه اروپایی ها به عنوان یکی از طرف های آن در سال های اخیر بوده است.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد:ما اکنون نگاه به آینده داریم چرا که رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده در صورت بازگشت ایران به تعهداتش، این کشور به برجام بازخواهد گشت. گفت‌وگوهای ما در این خصوص بود که آیا تلاش های انجام گرفته در سال های اخیر توانسته از برجام حفاظت کند و اینکه آیا مناقشات چندین ساله با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور از طریق گفتگو برای طولانی مدت و از طریقی مسالمت آمیز با قواعد مشخص و بازرسی های شدید که اطمینان حاصل کند ایران به بمب هسته ای دست نمی یابد، حل می شود.

به گفته وی موضوع مهم برای اروپا جلوگیری از درگرفتن رقابت تسلیحاتی در منطقه با محوریت سلاح هسته ای است که امنیت منطقه را به خطر می اندازد و به ویژه به دلیل به خطر افتادن امنیت اسرائیل حائز اهمیت است.

ماس در ادامه تاکید کرد که توافق هسته ای با ایران همچنان بهترین گزینه موجود است و همه طرف ها باید برای حفظ آن بکوشند. وی با اشاره به حوادث ماه های اخیر که باعث دشوارتر شدن روند بازگشت آمریکا به برجام شده تاکید کرد که فرصت به وجود آمده برای حفظ برجام نباید از دست برود و در آن تاخیر رخ دهد.

وزیران امور خارجه کشورهای باقی مانده در برجام شامل ایران، روسیه ، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه روز دوشنبه نشستی آنلاین برای بررسی راه های حفظ این توافق برگزار کردند. خبرگزاری د.پ.آ. با اعلام این خبر نوشت: گفت و گوها در نشست امروز حول محور برنامه هسته ای ایران است. بر این اساس تغییر قدرت در ایالات متحده می تواند به حفظ برجام کمک کند.

پیشتر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده بود نشست غیررسمی وزاری امور خارجه دولت‌های عضو برجام در تاریخ اول دی ۱۳۹۹ به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار می‌شود.
دولت آمریکا نیز در این توافق حضور داشت که بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، وی در سال اردیبهشت 97 کشورش را از این توافق خارج کرد که با محکومیت و انتقادات زیر سایر کشورها روبرو شد.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا وعده داده است که کشورش به توافق برجام باز گردد.

  • نویسنده :
  • منبع :