19 دی: با توجه به درز این خبر که شخص بوریس جانسون از اواسط ماه سپتامبر از سوی وزارت بهداشت انگلیس در جریان این ویروس جهش یافته قرار گرفته بوده، موج گسترده‌ ای از انتقادات در خصوص پنهان ‌کاری دولت این کشور در این باره شکل گرفته است.

شبکه الجزیره نوشت: در‌ حالی‌ که شرکت ‌های مختلفی واکسن کرونا را تولید کرده ‌اند و باعث شده بود پس از مدتی یک نفس راحت بکشیم و منتظر بهبود وضعیت جهان تا پایان سال آینده میلادی باشیم، سروکله گونه جدیدی از این ویروس در انگلیس پیدا شد.
این نوع جدید بطور غیرطبیعی جهش یافته است. محتمل‌ ترین توضیح برای این گونه جدید، ظهور آن در بدن بیماران با سیستم ایمنی ضعیف است که نمی‌ توانند با آن مبارزه کنند و آن را شکست دهند. بدن آنها به جای غلبه به ویروس، تبدیل به بستری برای جهش آن می‌ شوند.

ظهور این ویروس از نوع جدید و جهش ‌یافته در انگلیس سبب ایجاد موج گسترده‌ ای از نگرانی ‌ها در این کشور و البته برخی از دیگر کشورها شده است.

طبق اولین یافته ‌های مقام ‌های بهداشتی انگلیس ویروس جهش یافته با نام (VUI2020 / 12/01) بسیار مسری ‌تر از نوع شناخته شده قبلی است و نسبت به نوع قبلی 70 درصد بیشتر احتمال انتقال آن وجود دارد.

بررسی ‌های اولیه نشان می ‌دهد ویروس جدید کرونا 17 تحول و دگرگونی را به ثبت رسانده است. یکی از این دگرگونی ها مربوط به پروتئین کلیدی این ویروس است که با نفوذ به سلول‌ های بدن انسان، زمینه را برای انتشار کرونا در بدن فراهم می ‌کند. یکی دیگر از این جهش‌ها موسوم به N501Y قابلیت اتصال گیرنده ویروس به سطح سلول‌ های بدن را افزایش می‌ دهد. لذا کنار زدن ویروس یادشده و مقابله با آن دشوارتر می‌ شود. این جهش، تطبیق پذیری ویروس کرونا با بدن را افزایش می ‌دهد.

ویروس جهش یافته کرونا در حال حاضر به سرعت در جنوب شرقی انگلیس در حال گسترش است. «مت هنکوک» وزیر بهداشت این کشور گفته است که این ویروس از کنترل خارج شده و «ما باید آن را دوباره تحت کنترل درآوریم.»

طبق اولین یافته‌های مقام‌ های بهداشتی انگلیس ویروس جهش یافته با نام (VUI2020 / 12/01) بسیار مسری ‌تر از نوع شناخته شده قبلی است. با این حال هیچ نشانه‌ ای وجود ندارد که این ویروس باعث ایجاد دوره‌ای شدیدتر بیماری یا مرگ و میر بالاتر شود.

هنکوک به اسکای نیوز گفت که «همه باید طوری رفتار کنند که گویی به کرونا آلوده شده اند» و «این تنها راهی است که می توانیم ویروس را کنترل کنیم.»

توضیحات سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت درباره «کرونای انگلیسی» توضیحاتی ارائه داد. بر اساس این توضیحات، گونه انگلیسی ویروس کرونا مسری‌ تر است اما شواهدی درباره مرگبارتر بودن آن وجود ندارد.

این گزارش افزوده است: جلوگیری از انتقال گونه جدید اهمیت حیاتی دارد زیرا هر چه ویروس جدید منتشر شود، فرصت بیشتری برای جهش دارد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که از نزدیک با مقام‌ های بهداشتی انگلیس در ارتباط است. این مقام ‌ها در حال حاضر بی ‌وقفه در حال تجزیه و تحلیل داده و به اشتراک گذاشتن اطلاعات جدید خود با سازمان بهداشت جهانی و دیگر مراکز تحقیقاتی هستند. آنها گفته‌ اند: «ما به محض کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی ‌های این نوع ویروس و تاثیرات آن دیگر کشورها و مردم را مطلع خواهیم کرد.»

پنهان ‌کاری دولت

با توجه به درز این خبر که شخص بوریس جانسون از اواسط ماه سپتامبر از سوی وزارت بهداشت انگلیس در جریان این ویروس جهش یافته قرار گرفته بوده، موج گسترده‌ ای از انتقادات در خصوص پنهان ‌کاری دولت این کشور در این باره شکل گرفته است.

چرا کرونای انگلیسی باعث نگرانی شده است؟

سه دلیل اصلی برای نگرانی در مورد این گونه جدید وجود دارد:

این گونه با سرعت بالایی جایگزین نسخه ‌های دیگر کووید19 می ‌شود.
این گونه جهش‌ هایی را تجربه می‌ کند که روی بخش مهم ویروس تأثیر می ‌گذارند.
طبق نتایج آزمایشگاهی، برخی جهش ‌ها توانایی بالاتری در آلوده کردن سلول انسان دارند.

تمام موارد بالا باعث شده که گونه جدید کرونا راحت‌ تر و سریع تر شیوع پیدا کند، البته نمی ‌توان چندان به چنین گفته‌ ای اعتماد کرد چرا که شاید تنها به علت زندگی در منطقه ‌ای که این نوع شیوع پیدا کرده، به آن مبتلا شوید. در حالی که برای رسیدن به نتیجه نهایی به پژوهش ‌های بیشتری نیاز است، دولت انگلیس تصمیم گرفته نزدیک به 16 میلیون شهروند این کشور را خانه‌ نشین کند تا وضعیت کنترل شود.

سرعت شیوع کرونای انگلیسی

این گونه جدید نخستین بار در ماه سپتامبر مشاهده شد و حالا در ماه نوامبر حدود یک چهارم از مبتلایان در لندن به این نوع جدید مبتلا شده ‌اند.

ریاضیدانان در تلاش برای محاسبه سرعت گسترش این گونه جدید هستند، اما با توجه به عوامل مختلف مانند نحوه رفتار مردم، نمی ‌توان به راحتی به عدد مشخصی رسید. با این حال بوریس جانسون به 70 درصد سرعت شیوع بالاتر آن اشاره کرده. این عدد توسط مقامات دیگر هم اعلام شده است.

دکتر «اریک ولز» از «امپریال کالج لندن» در گزارشی به عدد 70 درصد اشاره کرد و گفت: «هنوز برای اعلام نتیجه بسیار زود است، اما از آن چیزی که شاهدش هستیم، این گونه با سرعت بسیار بالایی شیوع پیدا می‌ کند و باید حواسمان را جمع کنیم.»

با وجود تمام این موارد، بطور دقیق نمی ‌دانیم تا چه میزان این گونه سریع تر گسترش پیدا می‌کند و شاید حتی بیشتر از 70 درصد باشد. با این حال سوالات زیادی درباره آن شکل گرفته و به اعتقاد برخی متخصصان، شواهد کافی برای اینکه این گونه با سرعت بالاتری گسترش پیدا می‌ کند، وجود ندارد.

کارایی واکسن

در عین حال به نظر می ‌رسد حداقل سه واکسن مهم تولید شده برای مقابله با کرونا قادر به مقابله با جهش جدید هم باشند. زیرا این واکسن‌ ها توانایی سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس کرونا تقویت می‌کنند. واکسن ‌های کرونا به بخش‌ های خاصی از این ویروس حمله می‌ کنند و بر اساس بررسی ‌ها این واکسن ‌ها حتی بعد از جهش کرونا هنوز کارآیی خود را در این زمینه حفظ کرده‌ اند.

با این حال متخصصان هشدار می ‌دهند اگر ویروس کرونا باز هم جهش کند، مشخص نیست واکسن ‌های فعلی در برابر آن کماکان کارآیی داشته باشند یا خیر.

لذا ممکن است در آینده با جهش‌های بیشتر ویروس کرونا واکسن ‌های فعلی قادر به نابودی آن نباشند. لذا احتمالا واکسن ‌های کرونا هم باید طی ماه ‌های آینده مانند واکسن آنفولانزا به روز شوند تا تاثیرگذاری خود را بر روی این ویروس حفظ کنند.

تبعات شیوع کرونا در انگلیس

کرونای انگلیسی عده‌ ای را به فرار از مناطق آلوده، و شماری را از بیم کمبود مواد غذایی و بهداشتی به خرید هیجانی واداشته است.

هجوم به فروشگاه‌ ها در انگلیس همانند موج نخست کرونا سبب خالی شدن قفسه‌ ها در برخی فروشگاه‌ ها شده است.

علاوه بر کاهش ارزش برابری پوند انگلیس با دیگر ارزها، بورس لندن نیز با 33 میلیارد پوند کاهش ارزش روبرو شده است.

نخست وزیر انگلیس پس از نشست اضطراری با اعضای کابینه تلاش کرد، فضای ملتهب ناشی از ویروس جدید را آرام جلوه دهد.

تاکنون بیش از 40 کشور پرواز هواپیماها، تردد کشتی‌ ها و حمل‌ و ‌نقل ریلی خود را با انگلیس قطع کرده ‌اند.

در پی ظهور این نوع جدید و جهش ‌یافته ویروس کرونا در انگلیس نشست اضطراری اتحادیه اروپا برگزار شد. کشور‌های اتحادیه اروپا در این نشست درباره ممنوعیت ورود مسافر و کالا از انگلیس توافق کردند. دولت سوئیس هم اعلام کرد مسافرانی را که از هفته گذشته از انگلیس وارد کشور شده ‌اند، 10 روز قرنطینه می ‌کند.

پرواز ممنوع!

آرژانتین تمامی پروازها از انگلیس را لغو کرد. بلژیک نیز از نیمه ‌شب یکشنبه دست کم به مدت 24 ساعت پروازها را از انگلیس به حالت تعلیق درآورد.

بلغارستان دیگر کشوری بود که تمامی پروازها به مقصد و از مبدا انگلیس را تا 21 ژانویه ممنوع اعلام کرد. کانادا از جمله کشورهایی است که از ممنوعیت تمامی پروازهای انگلیس به مدت 72 ساعت خبر داد. شیلی نیز اعلام کرد از سه‌ شنبه تمامی پروازها از انگلیس را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

همچنین کرواسی از ممنوعیت موقتی سفرهای هوایی انگلیس به مدت 48 ساعت خبر داد.

دانمارک، لتونی، استونی و لیتوانی نیز پروازها از انگلیس را لغو کردند.

سفرهای هوایی از انگلیس به مقصد فنلاند نیز تا دو هفته ممنوع خواهد بود.

فرانسه به مدت 48 ساعت سفرهای هوایی از انگلیس را لغو کرد و آلمان از نیمه‌ شب یکشنبه تمامی سفرهای هوایی انگلیس را تا 31 دسامبر ممنوع اعلام کرد.

السالوادور نیز از ورود افرادی که طی 30 روز اخیر در انگلیس و آفریقای جنوبی حضور داشته ‌اند به این کشور ممانعت می ‌کند. سفرهای هوایی از انگلیس به هنگ‌ کنگ و کویت نیز ممنوع اعلام شد.

مراکش و کلمبیا هم تمامی پروازها به انگلیس را لغو کردند.

همچنین سفرهای هوایی انگلیس به ایران به مدت دو هفته و به ایرلند به مدت 48 ساعت به حالت تعلیق درآمد. سفرهای هوایی از انگلیس به لهستان ممنوع شد و پروازها از مبدا رومانی به انگلیس و از انگلیس به مقصد رومانی به مدت دو هفته لغو شد.سفرهای هوایی از انگلیس به ترکیه و نروژ نیز ممنوع اعلام شد.

رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد از ورود مسافران خارجی انگلیس، دانمارک و آفریقای جنوبی ممانعت خواهد کرد.

تمامی سفرهای هوایی به هلند تا اول ژانویه لغو شد و سفرهای هوایی از انگلیس به ایتالیا و ورود کسانی که طی 14 روز اخیر در انگلیس اقامت داشته ‌اند به ایتالیا ممنوع شد. روز یکشنبه نخستین کسی که خارج از انگلیس به این ویروس مبتلا شده بود در ایتالیا شناسایی شد. او حالا در رم در قرنطینه است.

کرونای انگلیسی در هلند، دانمارک، استرالیا و جبل ‌الطارق هم مشاهده شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :