19 دی: رییس سازمان حفظ نباتات کشور از اعمال تشدید ضوابط قرنطینه‌ای و قرنطینه پس از ورود محصولات گیاهی مختلف در کشور خبر داد.

به گزارش سازمان حفظ نباتات کشور، «کیخسرو چنگلوایی» افزود: عملیات ردیابی آفت های قرنطینه خارجی در ۹ ماهه سال جاری در سطحی بالغ بر ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با نظارت دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان و با تعیین برش های استانی مربوطه انجام شد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان تحلیل خطر واردات اندام های گیاهی در خصوص ۶۲ محصول درخواستی  و همچنین ارسال پاسخ به موارد فنی مطرح شده از سوی کشورهای کره جنوبی، ویتنام و اندونزی در خصوص صادرات محصولات لیموشیرین، سیب، سیر و کیوی به این کشورها اظهارداشت: در این مدت بیش از ۱۳ هزار نمونه از محموله های وارداتی شامل نهال، نشاء و پیاز گیاهان زینتی نیز مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفت.

چنگلوایی با اشاره به اعمال ضوابط قرنطینه ای و قرنطینه بعد از ورود بر روی حدود ۴۱۰ هزار محموله نشا، قلمه و نهال وارداتی تصریح کرد: برروی بیش از  ۱۸ میلیون محموله پیاز گیاهان زینتی وارداتی و بیش از یک هزار تن محموله غدد بذری سیب زمینی وارداتی نیز ضوابط قرنطینه ای اعمال شد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در نه ماهه سال جاری ۴۹ مورد مجوز فعالیت کلینیک گیاه پزشکی نیز با هدف استفاده از توانمندی بخش خصوصی در انجام امورات قرنطینه گیاهی صادر و یا تمدید شد.

وی به کارگیری استارتاپ ها در پایش و ردیابی آفت قرنطینه خارجی کرم برگخوار پاییزه با همکاری فائو و با استفاده از اپلیکیشن Famews  را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط دفتر پایش و تحلیل خطر این سازمان عنوان و تصریح کرد: با تشخیص به موقع در گلخانه های قرنطینه بعد از ورود حدود ۳۰ هزار نهال مرکبات وارداتی به دلیل آلودگی به ویروئید اگزوکورتیس مرکبات، این نهال‌ها امحاء شدند.

قرنطینه گیاهی، خاکریز اول در حفظ سلامت و امنیت غذایی و یکی از اصلی‌ترین ارکان جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های گیاهی به کشور است و در دنیا قرنطینه گیاهی از قرنطینه انسانی اهمیت بیشتری دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :