19 دی: رئیس جمهور تأکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند اگر واکسنی از خارج خریداری کنیم، با اطمینان کامل این کار را خواهیم کرد. در واکسن داخلی هم زمانی مجوز واکسیناسیون صادر خواهد شد که به اطمینان‌ برسیم و همه مراحل را طی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در پایان جلسه سران قوا در مجلس اظهار کرد: در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ مردم دو نمره ۲۰ کسب کردند. البته دولت نتوانست نمره ۲۰ بیاورد، ولی ملت ما نمره ۲۰ کسب کرد. هم در مقاومت و ایستادگی برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری و ضدانسانی آمریکا و هم مقابل ویروس کرونا مردم با هماهنگی، ایستادگی و اجرای پروتکل‌ها موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردند.

رییس‌جمهوری با اشاره به رایزنی‌های انجام شده در جلسه سران قوا اظهار داشت: در جلسه امروز عمدتا درباره سه موضوع صحبت انجام شد؛ بحث اول، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند و آن، بی‌اثر کردن تحریم‌ها در قدم اول و در قدم دوم شکستن تحریم است. در این زمینه گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم. همه ما نسبت به این اصل اتفاق نظر داریم.

وی یادآورشد: نسبت به شیوه‌ها و قدم‌هایی که باید با همدیگر برداریم، نظرات ما بسیار نزدیک و مشابه همدیگر است. ان شاء الله این بحث را در جلسات ‌آینده سران سه قوه هم ادامه می‌دهیم.

روحانی موضوع دوم نشست امروز را لایحه بودجه۱۴۰۰عنوان کرد و افزود: نمایندگان مشغول بررسی این لایحه هستند. بحث کردیم پیرامون اینکه در چه مواردی دولت و مجلس می‌توانند با هم همکاری کنند. همچنین در مورد اصلاحات احتمالی که در تنظیم نهایی بودجه باید باهم انجام دهیم، درباره کلیات این موضوع هم به اتفاق نظر رسیدیم و بنا شد تیم اقتصادی دولت با نمایندگان و کمیسیون تلفیق در این زمینه بحث و بررسی کنند.

وی ادامه داد: نکته سومی که در پایان جلسه امروز درباره آن بحث شد، واکسن است. دوقطبیها و بحث‌هایی در جامعه ما به وجود آمده که این بحث‌ها نه سازنده و نه درست و نه مفید است.

رییس جمهوری گفت: مردم توجه داشته باشند ما از چند طریق دنبال تهیه واکسن هستیم؛ یکی واکسن داخلی هست که تقریباً سه مرکز، البته مراکز دیگری هم دارند کار می‌کنند، اما دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان در مسیر تهیه واکسن هستند، کمک‌های لازم به آنها انجام می‌گیرد و امیدواریم این‌ها موفقیت کامل را بدست بیاورند.

روحانی اضافه کرد: مسیر دوم ساخت واکسن با یک کشور دیگر است که ما همکاری‌ها را با هم شروع کردیم و در حال انجام هستیم و در نهایت این واکسن اگر به نتیجه برسد، ‌ ساخت دو کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: مسیر سوم خرید واکسن از خارج است؛ یکی از طریق سازمان بهداشت جهانی یا همان کواکس است که ما برای تامین مالی به حساب لازم واریز کنیم، اقدامات لازم را انجام دادیم و این مسیر انجام می‌گیرد. در عین حال با یکی دو کشور دیگر هم در حال مذاکره هستیم که مقداری واکسن هم از آنها خریداری کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند اگر واکسنی از خارج خریداری کنیم با اطمینان کامل این کار را خواهیم کرد. در واکسن داخلی هم زمانی مجوز واکسیناسیون صادر خواهد شد که به اطمینان‌ نهایی برسیم و همه مراحل را طی کند.

روحانی گفت: امیدوارم مردم ما همان‌طور که با آرامش و با اجرای پروتکل مسیر را به خوبی در مقابله با این ویروس طی کردند، باز هم همین مسیر را طی کنند و مطمئن باشند سلامت مردم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین موضوع مورد توجه دولت و همه مسئولین خواهد بود.

وی افزود: در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم سلامت مردم، شکستن تحریم و معیشت مردم موضوع سوم است که سه موضوع مهمی است که دنبال می کنیم و با دو قوه دیگر هم همکاری و هماهنگی کامل را انجام می‌دهیم.

امروز وحدت و انسجام میان قوا ضرورت و راهبرد اساسی است

رئیس قوه قضاییه نیز در پایان جلسه سران قوا در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وحدت و انسجام میان قوا و همه نهادهای حاکمیتی یک ضرورت و راهبرد اساسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم با تسلیت ایام فاطمیه(س) اظهارکرد: مردم ما از فاطمه اطهر (س) درس بصیرت آموختند و حقیقتا در ۹ دی امتحان خوبی پس دادند و در لبیک به پیام مقتدای بصیرت‌آفرینمان با حضور خود در صحنه، امنیت کشور را تضمین کرده و از انقلاب اسلامی و نظام در مقابل تخریبگران صیانت کردند.

رییس قوه قضاییه افزود: باید روز ۹ دی و آنچه که مردم در مقابل فتنه در دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی از خودشان نشان دادند و حرکت انقلابی و حضور بامعنای آنها در روز بصیرت و میثاق با ولایت را نیز گرامی بداریم.

رییسی با بیان اینکه مردم با این ایستادگی و مقاومت، انتظارشان هماهنگی، همکاری و همراهی همه مسئولان است، یادآورشد: امروز وحدت و انسجام میان قوا و همه نهادهای حاکمیتی یک ضرورت و یک راهبرد اساسی است.

وی رفع مشکلات معیشتی و موضوع کرونا را دو مشکل جدی مردم دانست که باید با همکاری همه دستگاه‌ها با این دو مشکل برخورد کرد، افزود: ما یقین داریم که می‌توانیم و این «ما می‌توانیم» را از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدا آموختیم.

رییس قوه قضاییه یادآور شد: کشور با امکانات مادی و معنوی بسیار و نیروی متراکم جوانی که دارد قادر است بر همه این مشکلات فائق آید و در یک کلمه راهبرد اساسی خنثی‌سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند و شهدا و مجاهدان این را نه در سخن، بلکه در میدان عمل نشان دادند.

رییسی خاطرنشان کرد: ابتکارات و خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف هم نشان داده شده که امکان فائق آمدن بر همه مشکلات و خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود دارد و باید این راهبرد را دنبال کرد.

وی ادامه داد: سخنانی که در جلسه امروز سران قوا مطرح شد نشان از این بود که باید همکاری میان سه قوه در جهت اجرای منویات رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی وجود داشته باشد که حقیقتاً رهبر انقلاب اسلامی راه را برای ما روشن کردند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز انسجام و وحدت قوا باید در جهت خواست مردم اعتمادآفرینی و رضایت مردم اجرای منویات رهبری باشد، تصریح کرد: یقین داریم بودجه ۱۴۰۰ با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و انشاءالله تمام مسائلی که در جلسه امروز مطرح شد با همکاری‌ها و مساعدت‌ها رفع خواهد شد.

برای خرید یا تولید واکسن کرونا اعتبار لازم تامین می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اولویت‌های کاری قوای سه‌گانه در سال آینده را تشریح و تأکید گرد: بحث رفع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم ها در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین گفت که مجلس تلاش می کند در هماهنگی با دولت بودجه ای را تنظیم کند که تورم زا نباشد و اولویت آن معیشت مردم، رسیدگی به محرومین و توجه جدی به بخش تولید باشد.

دکتر محمدباقر قالیباف گفت: ایام شهادت و روز شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) را به همه مردم عزیز و محبین اهل بیت تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اولین جلسه سران قوا در مجلس یازدهم است، بیان کرد: توفیقی است که در این روز میزبان رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه هستیم. این حضور را خوش آمد می‌گوییم و همان طور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند تداوم چنین گفت‌وگوهایی می‌تواند مشکلات را حل کند.

موضوع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم در اولویت کار است

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست مشترک سران قوا اظهار داشت: موضوع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم در اولویت کار است و مبنای این کار برای رفع تحریم هم می‌تواند موثر باشد.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور ادامه داد: اکنون در ایام بودجه هستیم و دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده است، همین اکنون که ما در نشست سران قوا هستیم اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در حال بررسی این لایحه هستند. بودجه سند مالی سالانه است ولی واقعیت این است این سند مالی در واقع سند حکمرانی است که در سیاست های مالی هزینه و درآمد دولت را تعیین می‌کند و در سیاست پولی زندگی مردم را رقم می زند.

قالیباف گفت: بودجه برنامه سالانه‌ای است که در راستای برنامه 5 ساله عمل می‌کند، سعی ما این است که بودجه با هماهنگی دولت، وزارتخانه‌های اقتصادی و کارشناسان با همکاری و همفکری تهیه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست قبلی سران قوا در ریاست جمهوری بیان کرد: در آن جلسه بر روی مباحث بودجه مفصل گفت‌وگو کردیم و روی مباحثی توافق شد و مقرر شد با وزرا و سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای ببندیم که کاهش تورم، معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومین و مستضعفین و محرومیت‌زدایی در اولویت و مورد توجه باشد. همچنین به بحث مهم تولید تأکید شد و به دنبال آن هستیم صادرات را بر واردات غلبه دهیم تا تراز عملیاتی رشد کند.

وی در این باره توضیح داد: به دنبال روش هایی هستیم که ضمن حفظ سیاست‌ها، کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد چرا که هر چقدر کسری تراز عملیاتی بالا رود فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد.

قالیباف با اشاره به اینکه بحث بعدی جلسه مشترک سران قوا موضوع سلامت بوده است، تأکید کرد: اولویت ما تهیه واکسن و حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا است که می‌خواهیم در بودجه سال آینده این موارد را مد نظر قرار دهیم به طوری که اعتبار لازم برای خرید یا تولید واکسن در نظر گرفته شود.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور تأکید کرد: در این جلسه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و جمع‌بندی شد که بودجه‌ای با حداقل تورم، درآمد واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی سال آینده داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :