۱۹ دی: یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است هرچه شرایط اقتصادی بدتر می‌شود آمارهای ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

فاطمه محمدی؛ علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی، نماینده مردم سبزوار و رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش استفاده از مواد مخدر بخصوص سیگار در بین جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ۱۹ دی به نکات حائز اهمیتی اشاره کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

• دلیل افزایش استفاده از مواد مخدر چیست؟

هرچه شرایط اقتصادی بدتر می‌شود آمار ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند؛ مسائل فرهنگی، اجتماعی، روانی، نبود آموزش‌های کافی و عرضه گسترده مواد مخدر از عوامل دیگر رشد آسیب‌های اجتماعی است.

متأسفانه مواد مخدر به وفور در اختیار جوانان قرار می‌گیرد و باید یک اقدام جدی در این زمینه داشت.

نبود مجازات در قانون، سیگار و قلیان را افزایش داده است

متأسفانه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر دو سال پیش در مجلس تصویب شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد آنجا یکسری از مجازات‌های مربوط به نگهداری و حمل مواد مخدر کاهش پیدا کرد که این امر به شدت در فراوان شدن عرضه آن در جامعه تأثیر دارد.

ضمن اینکه ما هنوز هم درخصوص مصرف برخی از مواد مخدر، مجازاتی در قوانین نداریم و قضات ما با وحدت ملاک از سایر مواد مخدری که اسم آن‌ها در قانون آمده رأی صادر می‌کنند؛ این دو اشکال از عواملی است که افراد احتمال مجازات را کم می‌بینند و مرتکب آن می‌شوند.

توزیع و مصرف مواد مخدر، لطمه سنگینی به جامعه وارد می‌کند و نمی‌توان از آن به سادگی عبور کرد و باید مجازات متناسب برای آن در نظر گرفته شود.

 

• راهکار شما چیست؟

مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر، انسداد مرزها، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و تشدید مجازات نگهداری، عرضه و فروش مواد مخدر اقداماتی است که باید به سرعت انجام شود.

اصلاح وضعیت اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال، اقدامات فرهنگی و فضای نشاط و امید در جامعه گرایش جوانان به مواد مخدر را کاهش می‌دهد.

ایمن کردن مرزها یک همت جدی می‌خواهد

• ایمن کردن مرزها مهمترین عامل ریشه‌ای نیست؟

ایران مرزهای هزاران کیلومتری در شرق و غرب دارد و کار ساده‌ای نیست اما بالاخره باید یک همت جدی صورت گیرد و این اتفاق بیفتد همانگونه که آمریکا با مکزیک اختلاف پیدا کرد و مرز بین دو کشور را دیوار کشید اگر اراده‌ای وجود داشته باشد که ما جلوی این مشکل را بگیریم باید این اقدام را انجام دهیم و مرزها را ایمن‌تر کنیم.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی اولویت کشور ما نیست

• هم اکنون این اراده نیست؟

من فکر می‌کنم نیست؛ اگر اولویت آسیب‌های اجتماعی در کشور ما درست احساس شده بود، سایر اعتبارات را کاهش می‌دادیم و برای این مسئله مهم هزینه می‌کردیم اما به این دلیل که مانند یک مسئله عادی به آن نگاه می‌شود، این هم پروژه‌ای در کنار سایر پروژه‌هاست به همین خاطر وضعیت رو به بهبود نمی‌رود.

هم اکنون هم وضعیت اقتصادی سایر مسائل را تحت الشعاع خود قرار داده و وضعیت بدتر شده است.

به عنوان مثال آقای رئیس جمهور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای اقدامات عمرانی در نظر گرفته که تقریباً امکان کار عمرانی در کشور وجود ندارد.

تا دو سال آینده دولت فقط حقوق پرداز است

بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و دو سال آینده با این بودجه‌ای که ارائه شده دولت فقط باید حقوق پرداز باشد و هیچ اقدام دیگری نمی‌تواند انجام دهد؛ چون اولویت‌ها درست تبیین نشده این اتفاقات می‌افتد.

اروپا باید بهای پاکی از مواد مخدر را بپردازد

• نظر شما در مورد اینکه ایران به اروپا اتمامِ‌ حجت کند که ما مرزهایمان را باز می‌کنیم که مواد مخدر به غرب برود چیست؟

در این صورت آن‌ها بودجه‌ای می‌گذارند و مرزها امن‌تر می‌شود اما دولت ما مراقبت می‌کند در هیچ شرایطی به غربی‌ها برنخورد لذا این دولت قطعاً کار تهدیدی انجام نمی‌دهد.

مگر دولتی روی کار آید که بتواند مقابل غرب بایستد تا اتفاق خوبی را شاهد باشیم؛ ما باید غرب را به این نتیجه برسانیم که اگر قرار است اروپا از مواد مخدر پاک باشد باید بهای آن را بپردازد و کمک کند که ما مرزهایمان را امن کنیم.

اروپا خیلی حرف‌های ایران را جدی نمی‌گیرد ما هم ثابت کردیم که خیلی در اقدامات و سخنانمان جدی نیستیم و مقتدرانه عمل نمی‌کنیم و این امر سبب شده که آنان جسورتر شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :