19 دی: رییس کمیسیون اقتصادسلامت اتاق بازرگانی تهران از بلاتکلیفی ۲۲۰ میلیون دلار ارز ترجیحی تخصیص یافته به شرکت‌های دارویی در چین خبر می‌دهد و می‌گوید: « کنلون بانک دیگر با ایران همکاری نمی‌کند، اگر بانک مرکزی راهی برای انتقال ارز پیدا نکند با کمبود دارو مواجه می‌شویم»
چند روز پیش محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصادسلامت اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که واردات انواع دارو و مواد اولیه دچار مشکل شده است.
 
او خبر داد که بیش از دوماه است ارز لازم برای خرید داروی شرکت‌های تولیدی دارو به طرف چینی تحویل داده شده است. شرکت های داخلی هم ریال را به بانک های کارگزار داخلی تحویل دادند اما به دلیل مشکلاتی که در کونلون بانک چین ایجاد شده، هنوز مواد اولیه به کشور وارد نشده است.
 
حالا او در تکمیل این گفته‌ها به تجارت‌نیوز می‌گوید: 220 ملیون دلار از ارز ترجیحی اختصاصی به شرکت‌های دارویی به صورت یوان بوده تا بتوانند مواد اولیه را از منابع چینی تامین کنند اکنون نزدیک سه ماه است که این ارز نتوانسته از طریق واسطه چینی به تامین کنندگان مواد اولیه برسد بنابراین اجناس هم به ما نرسیده است. نجفی عرب به این سوال که چه مشکلی برای کونلون بانک پیش آمده، پاسخ می‌دهد: قبلا کونلون‌بانک برای ایران نقل و انتقال پول انجام می‌داد اما این بانک اکنون به علت تهدید و تحریم‌های آمریکا با ما همکاری نمی‌کند. بانک مرکزی هم هنوز موفق به پیدا کردن واسطه دیگری نشده است.
 
او با بیان این که این مسئله روی موجودی مواد اولیه شرکت‌های دارویی تاثیر دارد، می‌افزاید: احتمالا ما برای تولید برخی داروها در کشور با مشکل مواجه شده و به کمبود می‌خوریم. پس اگر راه جایگزین به رودی پیدا نشود کمبود دارو در راه است. اگر کمبود هم ادامه یابد برای تامین اضطراری، مجبور به خرید فوریتی دارو هستیم که چندین برابر قیمت تولید داخل است.
 
اتاق چین گزارشی دریافت نکرده!
با این حال مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، نسبت به مشکلی که نجفی عرب از آن حرف می‌زند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: هیچ گزارشی از اعضای ما به عنوان تجاری که با چین کار می‌کنند، مبنی بر مشکلات نقل و انتقالات پول دریافت نشده. درحالی که حتی اگر تشکلی هم با چین همکاری می‌کرده اخبار آن باید حتما به اتاق چین منعکس می‌شده اما تا امروز هیچ گزارش موثقی مبنی بر این که واردکننده‌ای ارزش تخصیص داده شده ولی به مشکلی در چین خورده باشد، نگرفته‌ایم.
 
به گفته او در شرایط فعلی که واردات برای ما تقریبا کاری غیرممکن است، بهترین جایی که با ما همکاری می‌کند چین است. نشانه آن هم این است که بیش از25 درصد از کل تجارت ما با چین است. این کار را هم با سیستم‌های مختلف مبادلات پولی انجام می‌دهیم.
 
او با تاکید بر این که افرادی که به آنان ارز تخصیص داده شده تاکنون به مشکل حادی در واردات از چین برخورد نکرده‌اند، عنوان می‌کند: ممکن است چند مورد اتفاق بیفتد که به صورت موردی پیگیری و حل می‌شود ولی از ماجرای شرکت‌های دارویی نه از دولت گزارشی دریافت کرده‌ایم نه از تشکل‌های بخش خصوصی.
  • نویسنده :
  • منبع :