19 دی: مراسم تشییع، وداع و اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله مصباح یزدی روز یکشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان کشوری و لشکری در صحن جامع حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این مراسم گفت: مرحوم آیت الله مصباح، رسالت خود را در انسان‌سازی و نیرو آفرینی و به وجود آوردن انسانهای خالص در محضر بقیه الله می‌دید و در ارتقای دین و مقابله با دشمن در هر زمینه فکری و تبلیغی احساس مسوولیت می‌کرد. 
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: رییس سازمان سیا بعد از فوت مرحوم مصباح گفت، او دشمن سرسخت دموکراسی غربی بود. شبکه سلطنتی انگلیس هم گفت، نیروهایی که برای گام دوم انقلاب در مقام توسعه حکومت بوجود آمدند میراث فکری مصباح هستند.
وی ادامه داد: مرحوم مصباح باعث شد احسان طبری که در منطقه تئوریسین مارکسیسم بود تحت تاثیر آیت الله مصباح قرار گرفت و مسلمان شد و کتاب کج راهه را نوشت. 
امام جمعه مشهد گفت: داغ سنگین از دست رفتن آیت الله مصباح بر قلب نازنین رهبر معظم انقلاب است که چنین پایگاه و پشتیبانی را در عرصه فکری از دست دادند.

وی افزود: زندگی مرحوم مصباح آمیخته با زهد و تقوا بود و به عنوان الگو و نماد در عرصه روحانیت و حوزه‌های علمیه متبلور است. 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: ارزش و عظمت مرحوم مصباح آنقدر بالا بود که مقام معظم رهبری با وجود همه محدودیت‌ها فرمودند پیکر را به منزل ایشان ببرند تا حجت امام زمان (عج) به صورت خصوصی بر آن نماز بخواند.
وی با بیان اینکه در هنگام انتخابات مجلس خبرگان از آیت الله مصباح درخواست کردیم که از خراسان رضوی نامزد شوند افزود: ایشان به عشق امام هشتم (ع) و دلدادگی به آن حضرت با وجود عدم مساعدت حال خود این امر را پذیرفت. مردم خراسان امروز نماینده عظیم و عزیز ارزشی را از دست دادند.

تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: آیت الله مصباح یزدی یکی از استوانه های انقلاب و فقیه عالم و مجاهدی بزرگ بود. 

حجت الاسلام احمد مروی افزود: مرحوم مصباح متواضع و فروتن بود. چند سال پیش که این بزرگوار بیمار شد و برای درمان خارج از کشور را توصیه کردند با تواضع و فروتنی گفت من کسی نیستم که برای من هزینه شود. ۸۰ سال عمر کردم و کاری انجام ندادم و عمرم هدر رفت. 

وی ادامه داد: مرحوم مصباح یزدی همواره در برابر فتنه ها و شک و تردیدها که از ناحیه های مختلف ایجاد شده بود ایستاد و لقب عمار انقلاب گرفت. شک ها و شبهه ها را با بیان محکم پاسخ داد و در جهت تبیین معارف دین، اصول انقلاب و دفاع از آن و ولایت فقیه محکم و با صلابت بود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: سرزنش دیگران سرسوزنی در او تاثیرنداشت و در راه نورانی که تشخیص داده بود با استقامت تمام ایستاد و سرزنش ها را به جان خرید اما سکوت نکرد. از نظر زهد و تقوا و بی اعتنایی به دنیا بی نظیر بود.
وی افزود: زمانی که در دفتر رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کردم بارها گزارش دادند مرحوم مصباح از نظر معیشت و هزینه زندگی در تگنا است. زندگی او ساده و طلبگی بود با اینکه از نظر زندگی دچار تنگدستی بود اما هیچگاه از وجوهات استفاده نکرد.

در این مراسم حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی فرزند مرحوم مصباح، درخواست کرد با توجه به اینکه نماز میت به صورت خصوصی و بدون حضور مردم اقامه شده است با توجه به تقاضای مردمی یک نماز هم با حضور مردم و علاقه‌مندان برگزار شود که به امامت آیت‌الله علم‌الهدی نماز میت اقامه شد.

پیکر مرحوم آیت الله مصباح یزدی عصر دیروز به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد منتقل شد و شب گذشته با حضور تولیت آستان قدس رضوی در یک مراسم محدود در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) طواف داده شد.
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، رئیس مؤسسه آموزشی‌ پژوهشی امام خمینی (ره) قم و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که حدود یک ماه قبل به دلیل بیماری گوارشی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفت اما پس از مدتی تحمل این بیماری، عصر  ۱۲ دی ‌ماه در ۸۶ سالگی، دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا