۱۹ دی: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است با وجود افزایش آسیب‌های اجتماعی، پیشنهاد بودجه دولت در این عرصه مانند پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و طلاق کاهشی بوده و دولت در موضوع آسیب‌های اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ بسیار کوتاهی کرده است.

گفت‌وگوی 19 دی با علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در خانه ملت در مورد آسیب‌های اجتماعی و ضرورت توجه جدی به این موضوع بدین شرح است:

• با افزایش آسیب‌های اجتماعی بخصوص در سال اخیر به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی چرا بودجه ۱۴۰۰ در این حوزه کاهش داشته است؟

متأسفانه با وجود افزایش آسیب‌های اجتماعی بخصوص در سال جاری پیشنهاد بودجه دولت در بحث آسیب‌های اجتماعی مانند پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و طلاق کاهشی بوده و دولت در موضوع آسیب‌های اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ بسیار کوتاهی کرده لذا این موضوع در کمیسیون اجتماعی در حال بحث و پیگیری است و از همه نمایندگان مجلس می‌خواهیم به موضوع آسیب‌های اجتماعی در بودجه توجه کنند.

همه دستگاه‌های متولی باید در جهت ارتقای وضعیت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از لحاظ پیشگیری، برخوردی، نظارتی، فرهنگی و آموزشی کمک کنند.

برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید حمایت‌های جدی از دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت کشور، وزارت کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی و دستگاه‌های حمایتی و امنیتی شود؛ همه این دستگاه‌ها نیازمند بسته‌های حمایتی هستند.

حمایت با بودجه اتفاق می‌افتد اگر کاهش بودجه در این زمینه داشته باشیم این امر محقق نمی‌شود و در حد شعار باقی می‌ماند.

دغدغه مسئولان نسبت به آسیب‌های اجتماعی کم است

• مسئولان مربوطه آمار سال جاری را به شما دادند؟

نه اما نرخ بیکاری ۱۰ درصد وضعیت نامناسب آسیب‌های اجتماعی را هم مشخص می‌کند.

جلوگیری از قاچاق مواد مخدر برخورد قهری می‌خواهد و باید با حمایت از دستگاه‌های نظارتی برخورد جدی صورت بگیرد؛ این موضوع در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس، شورای امنیت ملی و دولت هست اما از نظر کمی و کیفی نسبت به اهمیتی که این موضوع دارد و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری، کم است.

• نظرتون راجع به ایمن سازی و کنترل بیشتر مرزها چیست؟

ایمن سازی مرزها با توجه به گستردگی آن باید مورد اهمیت مجلس و دولت قرار بگیرد؛ با چند هزار شهید دستگاه‌های انتظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سپاه و ارتش، دغدغه ما مسئولان و سران سه قوا باید بیشتر شود و اقدامات قوی‌تری داشته باشیم.

• چرا هنوز هم عده‌ای فکر می‌کنند برخی مواد مخدر آسیب زیادی به آنان وارد نمی‌کند؟

مواد مخدر با استانداردهای سلامت دنیا مغایر است و ضرر آن برای همه بدن‌ها ثابت شده و اینکه می‌گویند فلان ماده مخدر بر ما اثر ندارد یا باعث آرامش ما می‌شود درست نیست زیرا کمترین حد ضرر آن وابستگی است.

طبق تحقیقات انجام شده سبب مرگ و میر زودهنگام می‌شود لذا ورود به این قضیه با رویکرد اقدامات پیشگیرانه با نگاه فرهنگی برای ما حیاتی است.

  • نویسنده : فاطمه محمدی
  • منبع :