19 دی: یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی درباره روابط رو به گسترش ترکیه با ایران و روسیه نوشت که این کشورها در حال افزایش همکاری های خود برای بیرون راندن آمریکا از منطقه هستند.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، روسیه و ترکیه در حال تبدیل شدن به شرکای راهبردی برای همکاری با ایران و حذف آمریکا از خاورمیانه هستند. در حقیقت، هدف کلی ترکیه این است که با همکاری تهران و مسکو نفوذ آمریکا را در خاورمیانه کاهش دهد.

این روزنامه در ادامه نوشت که ترکیه در هر نقطه ای که دست به حمله یا مداخله زده، از سوریه گرفته تا لیبی به دنبال همین هدف بوده است.

به نوشته اورشلیم پست، روسیه، ترکیه و ایران این تعامل را یک رابطه عملگرایانه، خارج از چارچوب مذاکرات آستانه یا روند برقراری صلح در سوریه برای بیرون راندن آمریکا از سوریه و در نهایت منطقه می بینند.

در ادامه این گزارش آمده است: همچنین جنگی که ترکیه در سپتامبر گذشته آذربایجان را به آن تحریک کرد، پایان نهایی نفوذ آمریکا در قفقاز بود. اگرچه ترکیه جنگ را برای مقابله با ایران و روسیه به عنوان یک امر ضروری نشان داد اما در واقع آنکارا با تهران و مسکو همکاری می کرد.

آنکارا در هر تهاجمی که تاکنون انجام داده، تلاش کرده است تا قدرت ایران و روسیه را افزایش دهد، چیزی که آمریکا را تضعیف می کند. در واقع دستور کار همیشگی ترکیه این است که نقش و نفوذ آمریکا در خاورمیانه را کاهش دهد و نقش ایران و روسیه را افزایش دهد.

اورشلیم پست در بخش دیگری از این گزارش یادآور شد: در بسیاری از رسانه ها داستان هایی از وجود اختلاف نظر میان این سه کشور به دلیل تفاوت در مذهب و ایدئولوژی وجود دارد اما این یک تعبیر غلط است، چراکه آنها بیشتر برای مقابله با دشمنان مشترک خود در غرب با یکدیگر همکاری می کنند و برنامه های مشترک نظامی و اقتدارگرایانه خود را پیش می برند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا