19 دی: سه کشور اروپایی عضو برجام روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به تعلل و بی عملی خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، نسبت به آغاز فرایند تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو ایران ابراز نگرانی کردند.

به گزارش منابع خبری، در این بیانیه «قویا» از ایران خواسته شده تا بدون فوت وقت غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند.

علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه (۱۵ دی) از آغاز فرایند غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد خبر داد و با بیان اینکه غنی سازی اورانیوم مطابق با بند ۳۶ برجام است، گفت: اتحادیه اروپا به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.  

وزیر امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرده است که ایران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفته و این مساله به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است.

وی روز دوشنبه در توئیتی افزود: اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند ۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است.

محمدجواد ظریف تاکید کرد: تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان به طور کامل بازگشت‌پذیر است.

دوشنبه گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما تائید کرد که ایران روند غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرده است. پیتر ستانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار ادعای نگرانی از فعالیت های ایران، اعلام کرد که این اتحادیه متعهد است تا «تلاشی مضاعف» برای حفظ برجام انجام دهد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین حال مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که یکی از بندهای نه‌گانه آن دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژهای نسل ۶ و ۸ را در دستور کار قرار دهد».

مجلس دو ماه به دولت فرصت داده بود که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا همکاری با آژانس را محدود کرده و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا