19 دی: یکی از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه ائمه جمعه برای خطبه‌ها وقت لازم بگذارند، گفت: ارشاد، موعظه و مسائل اخلاقی باید در خطبه‌ها ایراد شود.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، روز پنج شنبه با حضور در دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه ائمه جمعه باید برای خطبه‌های خود، وقت لازم بگذارند، اظهار داشت: ارشاد، موعظه و مسائل اخلاقی از مطالبی است که در خطبه‌ها باید توسط ائمه جمعه ایراد شود.

وی افزود: البته وقت گذاشتن برای مطالب، نباید منحصر به نماز جمعه باشد و خوب است که در تمامی جلسات، از قبل چند حدیث برای ارائه البته متناسب با جمع آماده کنید.

این مرجع تقلید در ادامه حوزه علمیه همدان را جزء حوزه‌های پر برکت دانست و مطرح کرد: ملاحسینقلی شوندی، آخوند همدانی و حاج‌آقا رضای همدانی و علمای دیگر همدان، این منطقه و حوزه را به حوزه‌ای عالم پرور تبدیل کرده‌ است.

وی با اشاره به سابقه موفق علمای همدانی در تاریخ، یادآور شد: برخی از افراد باید تلاش کنند تا انسان خوبی باشند، اما برای همدانی‌ها خوب بودن کافی نیست، بلکه باید سعی کنند "خوب‌تر" باشند.

این مفسر قرآن با تاکید بر اینکه باید مراقب رفتارها و اعمال خود باشیم، گفت: بیماری هایی که در جهان وجود دارد هیچکدام باعث از بین رفتن آبروی انسان نمی‌شود، اما بیماری که می‌تواند آبروی انسان را از بین ببرد، ایجاد اختلاف‌های داخلی است که باید مراقب آن باشیم تا دچارش نشویم.

وی با بیان اینکه باید مزار بوعلی سینا در همدان گرامی شمرده شود، مطرح کرد: بوعلی سینا از علمای بزرگ جهان اسلام است و با وجود آنکه نه استاد داشت و نه شاگرد، اما بسیاری از مسائل و موضوعات را توانست کشف و حل کند.

آیت الله جوادی آملی خواستار توجه به حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها به صورت ویژه شد و گفت: فضلا و طلاب نباید تنها به دنبال تبلیغ در مراکز استان‌ها باشند، بلکه خوب است با حضور در نقاط مختلف و مناطق دیگر نیز به امر تبلیغ مشغول شوند.

دعوت امام جمعه همدان از حضرت آیت الله جوادی آملی

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی موجود در استان همدان، اظهار کرد: پس از حکم رهبر معظم انقلاب و حضور بنده در همدان، به دنبال آن هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های همدان، زیر ساخت‌های فرهنگی لازم را آماده و هموار کنیم.

وی پس از فراهم شدن شرایط، از حضرت آیت الله جوادی آملی برای حضور در همدان دعوت کرد و گفت: قطعا حضور علما و روحانیت اصیل در جمع مردم و اقشار مختلف به خصوص نسل جوان دارای اثرات خوبی است و لذا دعوت از بزرگان از برنامه های اصلی در همدان خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تا بین جوانان و روحانیت اصیل، فاصله ایجاد شود، خاطر نشان کرد: حضور بزرگان و علمای ما در بین اقشار مختلف جامعه، اثر گذاری بیشتری نسبت به ده‌ها سخنرانی بنده و امثال بنده دارد و لذا از حضرتعالی دعوت می‌کنیم تا با حضور خود در همدان، مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان از وجود شما بهره‌مند شوند.

  • نویسنده :
  • منبع : حوزه