19 دی: رییس جمهوری از تصویب وضعیت جدید آبی برای شهرهای کشور خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه امروز دولت، شهرهایی که تعداد کرونای مثبت آن دو در صدهزار بوده و شرایط کرونا در آنها نزولی باشد، آبی خواهند بود. در این شهرها همه کسب وکارها فعالیت خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پنجاه و یکمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت علی‌رغم اینکه در بسیاری از مناطق جهان شاهد توسعه ویروس کرونا بودیم و مشکلات فراوانی در برخی از کشورها مشاهده شد، با همکاری خوب مردم و مراعات پروتکل‌ها، روند در کشور ما کاهشی بوده است.

وی اضافه کرد: آمار امروز نشان می‌دهد تلاش انجام گرفته در آذر ماه شرایط مناسب‌تری به وجود آورد ه و ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد فوتی‌ها کاهش یافته است. اگرچه به آن نقطه مطلوب نرسیدیم و برای رسیدن به نتیجه هنوز باید تلاش خود را ادامه دهیم، اما شرایط بسیار بهتر شد.  

ایجاد وضعیت آبی در کنار شهرهای قرمز، زرد و نارنجی

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همکاری مردم باعث شد امروز در دولت وضعیت جدید تصویب شد و آن وضعیت شهرهای آبی برای مناطق زردی بود که تعداد کرونای مثبت آن، ۲ در صد هزار بوده و شرایط نزولی دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: در مناطق آبی تقریبا همه کسب و کارها فعالیت می‌کنند و در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل‌های شدید کسب و کارها فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

وی افزود: در عین حال مسئله پایدارسازی شرایطی که امروز به آن رسیدیم، همچنین اقدامات پیشگیرانه برای اینکه وارد موج چهارم نشویم و تا پایان سال مشکل نداشته باشیم، بسیار مهم است.

رییس جمهوری ادامه داد: برای موفق شدن در برابر این ویروس باید مجموعه کارهایی انجام دهیم که هریک از این مجموعه‌ها آسیب ببیند، ما را با خطر مواجه می‌کند. همانطور که ماسک زدن ضروری است، رعایت فاصله‌گذاری و دورهمی و اجتماعات هم به همان نسبت ضروری است. بنابراین باید مراقبت کنیم که اجتماعاتی تشکیل نشود که همه اینها حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که مانع گسترش این ویروس می‌شوند و تضعیف هر یک از حلقه‌ها کل مدیریت را از بین می‌برد.  

روحانی اضافه کرد: اگر ما در مسایل بهداشتی مانند مسائل امنیتی مراعات نکنیم، هرعددی پیدا کنیم ضربدر صفر می‌شود و عدد وقتی در صفر ضرب شود، نتیجه آن صفر می‌شود و همه آثار و نتایج را از بین می‌برد. بنابراین این مجموعه باید مورد مراعات و استمرار ما باشد.

وی ادامه داد: وقتی ناچاریم محدودیت‌های شدید را اعمال کنیم، مشکلات فراوانی در زندگی و اقتصاد و فرهنگ جامعه ایجاد می‌شود. باید کاری کنیم زمان محدودیت‌های شدید را با همکاری با همدیگر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

روحانی در ادامه گفت: نکته دیگر که بسیار مهم است و در این جلسه درباره آن تصمیمات خوبی اتخاذ شد، مسئله واکسن است. یکی از مطالبات مردم این است که سریعتر بتوانیم واکسن مورد اطمینان را در اختیار مردم قرار دهیم.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه مرجع ما در واکسن سازمان بهداشت و درمان است، گفت: به دنبال این هستیم که در داخل هرچه سریعتر واکسن را به نتیجه برسانیم که البته اقدامات خوبی انجام گرفته است. در خارج هم علیرغم همه محدودیت‌ها و همه مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کشور کنیم.

دولت علیرغم همه مشکلات با دست باز وارد تهیه و تامین واکسن کرونا شده است

روحانی با بیان اینکه برای خرید واکسن بیش از ۴۰ روز ما گرفتار نقل و انتقال پول بودیم، گفت: یکی از موارد و مثال‌های بسیار روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، در تهیه واکسن کرونا بود. برای جابه جایی پول برای اینکه بتوانیم در زمانی که نوبت ما می‌شود واکسن‌ را از کواکس خریداری و وارد کشور کنیم، مشکلات زیادی ایجاد کردند. اما دولت با همه این مشکلات اقدامات لازم را انجام داد. یعنی چه آنجایی که واکسن مشترک می‌خواهیم بسازیم، چه بخریم و چه در داخل تولید کنیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده دولت بدون هیچ مضایقه‌ای علیرغم همه سختی‌ها با دست باز وارد شده است.  

رییس جمهوری تاکید کرد: برای ساخت و یا خرید واکسن هر ارزی و هر ریالی نیاز باشد، بلافاصله به هر قیمتی علیرغم مشکلات تأمین خواهیم کرد. اما زمانی که واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، نیاز به یک سند و مقرراتی داشتیم که چگونه از آن استفاده کنیم.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به سندی که در این زمینه تدوین و در حال تکمیل است، ‌گفت: در این سند چهار فاز مدنظر قرار گرفته است؛ وقتی واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، در فاز اول واکسیناسیون برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد بود که متشکل از کادر درمان و افراد پرخطر هستند که در سرای سالمندان بوده یا جزو معلولین و جانبازان هستند.

وی با بیان اینکه فاز دوم جمعیت بالاتری را در برمی‌گیرد، گفت: در فاز دوم حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت که سن آنها بالاست و یا بیماری زمینه‌ای دارند و یا هر دو در اولویت خواهند بود.  

روحانی با بیان اینکه فاز سوم و چهارم حدود ۱۹ میلیون نفر را در بر می‌گیرد، یادآور شد: تلاش ما این است که فازها کوتاه شود و در حداکثر زمان آن را اجرا کنیم و امیدواریم امسال و سال آینده این کار انجام شود.

رییس جمهوری با اشاره به زمانبر بودن فرایند واکسیناسیون اظهار کرد: اگر بخواهیم به ۶۰ میلیون نفر واکسن بزنیم؛ یعنی در دو نوبت ۱۲۰ میلیون بار باید این واکسن تزریق شود. با توجه به مکان‌های مختلف و با شیوه‌هایی که داریم، این تزریق زمان‌بر است. اگر روزی یکهزار نفر هم کار واکسن را انجام دهند، با توجه به  ۶۰ میلیون نفر حدود چند ماه زمان می برد که این موضوعات در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مردم مطمئن باشند وسیله آزمایش شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت

روحانی گفت: اگر در روز به ۵۰۰ هزار نفر واکسن تزریق شده و این عدد ضرب در ۶۰ میلیون شود، تزریق واکسن ۳ ماه زمان می‌برد و اگر بخواهد دوبرابر شود، زمان انجام آن هم دوبرابر خواهد شد. بنابراین تزریق واکسن و اجرای آن زمان‌بر است که همه این موارد در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه زودتر از این هم می‌توانستیم واکسن وارد کنیم، ‌ تصریح کرد: واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به مردم ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت و درمان به حق نپذیرفت و قبول نکرد.

وی افزود: البته برخی کشورها قبول کردند که کاری به آنها نداریم؛ بنابراین مردم ما مطمئن باشند آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.

رییس جمهوری با اشاره به برخی شایعات درباره واکسن از رسانه‌ها خواست با این شایعات مقابله کنند و گفت: شایعه می‌کنند فلان جا واکسن دارند، فلان جا واکسن عرضه شده است و مردم را با این شایعات درگیر می‌کنند. مردم به متخصصان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قرارگاه عملیاتی و ستاد گوش بدهند و فریب افراد سوء استفاده گر را نخورند.  

روحانی ادامه داد: خرید واکسن و تهیه آن جزو اولویت‌هایی است که انجام می‌شود و ان‌شاء الله در زمان آن با شرایطی که اعلام می‌شود، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه اگر واکسن آمد و تزریق آن شروع شد به‌معنای کنار گذاشتن پروتکل‌ها نیست، اظهار کرد: این پروتکل‌ها باید ماه‌ها ادامه پیدا کند؛ چون اگر خود واکسن حتی اثر ۱۰۰ درصدی داشته باشد که نسبت به آن مطمئن نیستیم، اثرگذاری آن زمان می برد و بعد از آن هم دوز بعدی باید تزریق شود.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: همه استفاده‌کنندگان واکسن کرونا در دنیا توصیه می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی باید برای ماه‌ها مراعات شود تا شرایط برای سلامت مردم، مناسب باشد.

 رییس جمهوری در پایان بار دیگر از مردم و کادر درمان بابت تلاش‌های انجام شده قدردانی کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا