19 دی: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به سخنان اخیر آیت الله صدیقی گفت: به نظرم این سخن موهن اهانت به مرحوم آیت الله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در واکنش به سخنان آیت الله صدیقی در خصوص آیت الله مصباح یزدی، اظهار داشت: مدت‌ها است که در فکر بودم راجع به برخی برنامه‌های دینی و مذهبی که در صدا و سیما پخش می‌شود با مدیران محترم، خصوصا جناب آقای دکتر عسکری رئیس محترم صدا و سیما، صحبتی داشته باشم که متأسفانه به دلیل وضعیت کرونا و عدم امکان صحبت حضوری، میسر نشد. تا اینکه با کمال تأسف و تعجب اظهاراتی را از جناب آقای صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در رابطه با مرحوم آیت الله مصباح یزدی دیدم. البته من این مطلب را در فضای مجازی دیدم اما بازنشر برنامه زنده آقای صدیقی با شبکه قرآن سیما بود که پخش شد، من را واداشت تا از همین طریق خطاب به جناب آقای عسکری و سایر مسئولین برنامه ریز و برنامه ساز صدا و سیما چند جمله‌ای را مطرح کنم.

صدا و سیما ما انحصاری است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: کسانی که آقای صدیقی را می شناسند، سلیقه منبر و سخنرانی های ایشان را از دیرباز می دانند؛ نوعا تکیه بر مسائلی از همین قبیل است. یعنی تکیه بر خواب، معجزات و کرامات این و آن و احیانا نقل دیدارها و ملاقات های افراد با امام زمان(عج) و چیزهایی که امکان اثبات وجود ندارد و به قول ما طلبه ها مسائل شاذّی هست که اگر صحت هم داشته باشد، اولا استثناء است و ثانیا سیره و شیوه علمای دین و حتی ائمه اطهار(ع) بر بیان معارف از این طریق نبوده است. ولی اینکه صدا و سیما در برنامه های زنده خودش در موضوعات مهم دینی و بیان مسائل قرآنی که مستقیم با اعتقادات و دینداری مردم و معرفی چهره اسلام از دید جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد باید نهایت احتیاط و دقت را داشته باشد، من را واداشت که به این مسأله بپردازم.

وی یادآور شد: صدا و سیما در حوزه سیاسی و حوزه های دیگر خط قرمزهایی دارد و بر اساس همان خطر قرمزها تقسیم بندی هایی دارد که با چه افرادی می تواند مصاحبه زنده انجام بدهد یا پخش زنده برنامه های آنها را داشته باشد و با چه اشخاصی اصلا مصاحبه نکند و تصویرشان را پخش نکند و اگر مصاحبه هم می کند، مصاحبه جمع شده ای باشد که بتوانند کنترل کنند. این سیاست مدیریتی است که در صدا و سیما اعمال می شود و صدا و سیما ما هم که انحصاری است و مثل کشورهای دیگر شبکه های متعدد آزاد و خصوصی و باز نداریم؛ که بگوییم مسئولیت آن شبکه با کسی نیست و مسئولیت آنچه پخش می شود با صاحب آن رسانه است.

آنچه از صدا و سیما پخش می‌شود خیلی تفاوت دارد با یک جلسه محدود مثلا روضه

انصاری گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چون به عالی ترین مقام رسمی کشور، مقام معظم رهبری، منتسب هست، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، مطالبی که در صدا و سیما پخش می شود و به خصوص وقتی تکرار می شود به صورت یک رویه در صدا و سیما ادامه پیدا می کند، طبعا تلقی شنونده چه در داخل و چه در خارج این است که این خط مشی جمهوری است و یا نگاه جمهوری اسلامی است به مسائلی که منتشر می شود.

وی ادامه داد: حضرت امام صدا و سیما را یک دانشگاه معرفی کردند و حقیقتا هم یک دانشگاه است و باید مسائل متقن، مستدل و مستحکم در هر حوزه، به خصوص در حوزه دین و اعتقادات مردم، منتشر شود. آنچه از صدا و سیما پخش می شود خیلی تفاوت دارد با یک جلسه محدود مثلا روضه زنانه یا یک سخنرانی محدود در یک جمع دوستانه؛ گرچه آن سخنرانی هم با توجه به ابزار نوین اطلاع رسانی به نوعی از محدوده خصوصی خارج شده و می بینیم که بعضا چه آثار منفی حتی همان جلسات کوچک محدود که در آن مطالب نادرستی یا تفرقه آمیزی بیان می شود، در سطح جهان، جهان اسلام و جامعه ما داشته است. ولی در عین حال حساب صدا و سیما از همه اینها جدا است و انتظار همگان این است که دقت لازم صورت بگیرد.

آیت الله صدیقی خیلی راحت نقل قول ملاقات های افراد با امام زمان(عج) را نقل می کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متأسفانه بعضا آیت الله صدیقی خیلی راحت نقل قول ملاقات های افراد با امام زمان(عج) را نقل می کنند؛ به گونه ای که گویی ایشان مسئول دفتر ملاقات های حضرت هستند و خیلی ساده هرکسی می تواند ملاقات و هر مطلبی را بیان کند. در حالی که مسأله ملاقات حضرت امام عصر(عج) موضوع بسیار مهم و در سطح عظیمی است که اگر انجام هم شود آن کسی که دیدار می کند لب فرو می بندد و ادعایی نمی کند و بر اساس توقیع شریفی هم که مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده و فکر می کنم جلد 53 صفحه 151 باشد، خود امام عصر(عج) در توقیع به علی بن محمد تیموری می فرمایند که هرکس از این پس ادعای مشاهده کند، او فرد کذاب و دروغگویی است.

وی تأکید کرد: امام زمان(عج) قطعا توفیق زیارت و ملاقاتشان را در طول غیبت کبری به عده ای داده اند و می دهند اما این روایت نشان می دهد که خود حضرت راضی به افشای این ملاقات ها نیست. چون اگر فتح باب شود که هر روز یک کسی در یک گوشه ای ادعا کند که من با امام زمان(عج) ملاقات کرده ام و امام زمان(عج) این را فرمود و آن را فرمود، بازار مکاره ای از راست و دروغ شکل می گیرد که موجب حیرت و سرگردانی و احیانا سوء استفاده دشمنان، بدخواهان و شیادان خواهد شد.

انصاری با بیان اینکه تکیه بر خواب برای اثبات مسائل اختصاص به آقای صدیقی ندارد، تصریح کرد: کرارا دیده می شود که کارشناسان برنامه های مذهبی در صدا و سیما تکیه بسیار مکرری را بر خواب دیدن این و آن می کنند و می‌خواهند از خواب برای زندگی مردم حجت بیاورند. در حالی که خواب اگر هم رویای صادقی باشد، شاید برای بیننده آن خواب دارای اهمیت باشد اما اینکه ما در صدا و سیما برای بیان معارف دین خدا، با وجود قرآن کریم و محکمات اسلام و گنجینه عظیم روایات اهل بیت(ع) و با وجود نهج البلاغه و صحیفه و سجادیه(ع) و همچنین آراء و نظرات علما، مکرر مردم را ارجاع بدهیم به نقل قول فردی که در خواب چیزی دیده و آن خواب را چطور نقل کرده است، اولا خواب خواب حجت نیست و ثانیا نقل قول به چه صورت بوده است؟

سخن آقای صدیقی اهانت به مرحوم آیت الله مصباح است

وی ادامه داد: من نمی خواهم زحمت صدا و سیما و به خصوص بعضی از کارشناسان بسیار ارزنده برنامه های دینی آنها را نادیده بگیرم. خوشبختانه بعضی از کارشناسان انصافا مطالعه می کنند و مطالب محکم و مستند خوبی را ارائه می دهند که من همین جا از آنها تشکر می کنم. ولی بعضی از دوستان ما به صدا و سیما می آیند و از اول تا آخر بنای آنها بر نقش شاذ است. یعنی استثنائاتی نادر که بنای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) این نبود که از طریق تجویز کرامت انسان ها را هدایت کنند؛ سعی کرده اند انسان ها را با عقل، خرد، تفکر، دانش، بینش، مطالعه و رجوع به علما دعوت به خیر کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: متأسفانه مرحوم آیت الله بهجت، مرحوم آیت الله بهاءالدینی و برخی از اصحاب معرفت هم که دل روشنی داشتند و طبعا ممکن است صاحب کراماتی هم بودند، امروز در میان ما نیستند و خیلی راحت هر موضوعی را نقل قول می کنند؛ به صورت غیبی و غیر طبیعی از این بزرگواران که اثبات آن امکان پذیر نیست و اگر هم امکان پذیر باشد، استثنائات نمی تواند جای قاعده را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آقای صدیقی در این برنامه زنده دو ادعا را مطرح کردند، گفت: یکی اینکه مرحوم آیت الله مصباح از زمان فوت خودشان دقیق مطلع بودند و می گفتند باغی برای من آماده کرده اند و دارم به آنجا می روم. اگر ایشان چنین چیزی هم فرموده باشند، که من نمی دانم به چه صورت بوده، مطلبی بین ایشان و خدا است. نمی دانم از بیان استثنائات برای ایجاد یک قاعده چه استفاده ای می خواهند بکنند. مهمتر اینکه ایشان گفته اند مرحوم آیت الله مصباح که از دنیا رفته اند، غسّال داشته ایشان را غسل می داده و برای اینکه به غسال بگوید من تو را شفاعت می کنم چشم هایش را باز کرده و با نگاه مهربان چشم هایش را بسته است.

توقع داریم با پخش این نوع حرف های بی پایه و اساس جوانان نسبت به دین و روحانیت جذب شوند؟!

انصاری تأکید کرد: به نظرم این سخن موهن اهانت به مرحوم آیت الله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است. مگر شفاعت و قول شفاعت این طوری است؟! به این سادگی است؟! ببینید ائمه اطهار(ع) با مسأله شفاعت چه جوری برخورد کرده اند. امام صادق(ع) می فرماید که به شفاعت ما مغرور نشوید. به هر حال شفاعت یک بحث وسیع و دامنه دار است و من نمی خواهم وارد بحث شفاعت بشوم. اینکه در یک برنامه زنده تلویزیون کسی ادعا کند فرد مرده چشم هایش را باز کرده و نگاه مهربانانه ای کرده و دوباره چشم هایش را بسته است، هرکس بشنود می‌خندد.

وی ادامه داد: چه طور توقع داریم با پخش این نوع حرف های بی پایه و اساس جوانان نسبت به دین و روحانیت جذب شوند؟! من می خواهم به جناب آقای صدیقی عرض کنم متأسفانه دینداری جوانان و مردم از ناحیه گفتار و رفتار نسنجیده ما عمامه به سرها به اندازه کافی آسیب دیده و خواهش می کنم با این نوع کشف و کرامات درست کردن ها آسیب بیشتر به دین مردم نزنید و دین و روحانیت را مضحکه خاص و عام نکنید.

چرا جناب آقای صدیقی روی آثار سوء این اظهارات فکر نمی کنند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در داخل که کسی نمی تواند اینها را قبول کند. وقتی که از مرزهای ایران فراتر می رود، در بین فِرق اسلامی چه قضاوتی می کنند؟ در بین غیر مسلمانان چه داوری می کنند؟ بدخواهان ما از این مطالب چه برنامه هایی که نمی سازند و چه طنزها و صحنه های تمسخر آمیزی را علیه کل نظام، رهبری و انقلاب اسلامی نمی سازند. چرا جناب آقای صدیقی روی آثار سوء این اظهارات فکر نمی کنند؟ صدا و سیما چه طور اجازه می‌دهد چنین مسائل بی پایه و سخیفی پخش شود و بعضا نه عذرخواهی و نه تصحیح می کنند و دوباره تریبون آزاد و زنده برای برنامه های دیگر در اختیار همین افراد قرار می گیرد تا مطالبی مشابه بیان کنند؟

وی با اشاره به اینکه مکتب فکری و معرفتی امام خمینی(س) و مقام معظم رهبری تکیه بر تعقل، استدلال، خرد و دانش است، تأکید کرد: امام که یکی از بزرگترین عرفای تاریخ اسلام و یگانه عارف واصل دوران معاصر ما در حد عالی و اعلی بوده، هیچ گاه تظاهر به بحث های عرفان گویی و کشف و کرامات نداشتند. در حالی که از قدرت روحی و معرفتی بسیار بالایی برخوردار بودند، کسی ندیده که امام در سخنرانی ها یا در درس اخلاق و یا موعظه های عرفانی خودشان اهل تباکی و گریه های ساختگی و تغییر قیافه باشند. امام همان جوری که راجع به سیاست صحبت می کردند راجع به معرفت خدا و لقاء الله هم صحبت می کردند.

امام به شدت با دکان های عرفان و عرفان بازی مخالف بودند

انصاری افزود: اگر ما درس هایی که حضرت امام در تفسیر سوره حمد داشتند را ببینیم، امام معارف بالای بالای بالا را به صورت خیلی روان، عادی و مستدل بیان می فرمودند. به همین صورت نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) را ببینید. این رفتار تحجرگونه خرافی را هیچ گاه امام بر نمی تابید و سعی داشتند به گونه ای سخن بگویند و رفتار کنند که کسی چنین برداشتی نکند. خلاصه اینکه امام به شدت با دکان های عرفان و عرفان بازی مخالف بودند و هرکس چنین ادعایی نزد امام می کرد، امام رد می کرد. یعنی اصلا راه نمی داد که کسی بخواهد چنین راهی را باز کند. چون وقتی که این راه ها در جامعه باز شود، هرکسی از فردا می تواند ادعا کند و ما شاهد هستیم هر از چند گاه یک نفر ادعای پیامبری، مرشدی و امام زمانی می کند. عرفان های کاذبی که راه افتاده، ادعاهای کاذبی که می کنند و شیادانی که به میدان می آیند و مردم را فریب می دهند و با کشف و کرامات و سحر و جادو دور خودشان جمع می کنند.

وی با بیان اینکه مسأله «غلو» کرارا در برنامه های صدا و سیما دیده می شود، اظهار داشت: غلو نسبت به ائمه اطهار(ع) و مسائل دینی چیزی است که ائمه(ع) بیش از همه با آن مبارزه می کردند. به خصوص امام علی(ع) که بعد از جنگ نهروان کراماتی از ایشان برای رفع شبهه از برخی اصحابشان انجام شد و عده ای شروع به غلو کردند در حدی که امام علی(ع) را خدا دانستند و حضرت با آنها با نهایت قاطعیت برخورد کرد و حتی بعد از اتمام حجت، با آنها جنگید. در زمان امام صادق(ع) و سایر ائمه(ع) حتی لعن و نفرین می کردند کسانی را که در خصوص ائمه(ع) غلو و زیاده روی می کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما بعضا می بینیم در برخی از برنامه های صدا و سیما روایات بی سند و یا مخدوش السند و غلو آمیزی که قطعا از ساحت ائمه(ع) دور است و به نوعی بوی کفر و شرک از آنها به مشام می رسد، نقل می شود. اگر حتی در روایت صحیحی هم مسأله ای آمده باشد حداکثر می توانیم بگوییم بعضی از اینها از اسرار ائمه(ع) و اسرار عالم هست و خود ائمه(ع) مایل نبودند که این مطالب، به جز برای اصحاب سرّ، باز شود. ضمن اینکه بسیاری از چیزهایی که نقل می شود ممکن است در سند اشکال داشته باشد.

وی گفت: صدا و سیما باید آنچه که به عنوان معارف دینی به مردم منتقل می کند، معارف دینی قوی، صاف، مسلّم و محکم باشد. خوشبختانه ما در این حوزه دیدگاه علمای بزرگی مثل شهید مطهری، شهید بهشتی، مراجع تقلید، بزرگان گذشته، بزرگان فعلی و حضرت امام(س) را داریم و به اینکه مردم را با خواب و کشف و کرامات و امثال معجزاتی که آقای صدیقی نقل می کند آیت الله مصباح روی تخت غسالخانه چشم هایش را باز کرده، احتیاج نیست.

انصاری یادآور شد: آیت الله مصباح یک عالم دینی و فیلسوف بوده و جناب آقای صدیقی آراء فلسفی، کلامی، اجتماعی و سیاسی ایشان را بیان کنند؛ هرکس مایل بود مراجعه و استفاده می کند. اینکه ما عادت کنیم هرکسی را خواستیم تعریف کنیم با یک خواب، خوابنما، کشف و کرامات و نقل قول از زید و عمرا که معلوم نیست خود آن زید و عمرا چه کسی هستند و ثانیا آنها چه چیزی گفته اند و ایشان چه چیزی مطرح می کند، مطمئن باشیم دکان های شیادی را باز کرده ایم برای کسانی که می خواهند با این شیادی ها یا دین را به مضحکه بکشانند و یا برای دنیای خودشان از اعتقادات عوام سوء استفاده مالی و غیر مالی بکنند.

  • نویسنده :
  • منبع : جماران