19 دی: «سرگئی باتسانوف» رئیس جنبش دانشمندان طرفدار صلح در ژنو از نامه سرگشاده گروهی از دانشمندان و کارشناسان خلع سلاح هسته ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا خبر داد که در آن خواسته اند آمریکا بسرعت به تعهدات برجامی خود عمل کند.

باتسانوف که چندین سال در دوره اتحاد شوروی و روسیه، نماینده مسکو در کنفرانس خلع سلاح هسته ای در ژنو بود و همینک رئیس جنبش دانشمندان طرفدار صلح (پاگواش) در ژنو است روز جمعه در توئیتی نوشت: گروهی از دانشمندان و کارشناسان خلع سلاح هسته ای از کشورهای مختلف خواستار بازگشت سریع آمریکا به برجام شده اند.

وی افزود: در این نامه از بایدن خواسته شده است تا آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند.

دولت ترامپ اردیبشهت سال ۹۷ به صورت یکجانبه و به دلایل واهی از توافق هسته ای که با قدرت های جهان آن را امضا کرده بودند، خارج شد. واشنگتن پس از خروج از برجام تحریم های غیرقانونی را نیز علیه ایران اعمال کرد.

تهران پس از درخواست های مکرر از کشورهای اروپایی برای پایبندی به تعهدات خود در برجام سرانجام اردیبهشت سال ۹۸ و در سالروز خروج آمریکا از برجام اولین گام خود برای کاهش تعهدات در برجام برداشت.

ایران اعلام کرد که در چندین مرحله تعهدات خود در توافق هسته ای را کاهش خواهد داد و هر زمان طرفین توافق به تعهدات خود عمل کنند تهران نیز از گام های خود عقب نشینی می کند.

باتسانوف در توئیت دیگری با اشاره به اخبار رسانه ها مبنی بر سفر یوسی کوهن رئیس موساد سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای ارائه اطلاعاتی در مورد برنامه هسته ای و موشکی ایران نوشت: اگر این اخبار درست باشد به آن معنی است که رئیس یک سازمان جاسوسی خارجی به رئیس جمهوری منتخب آمریکا در دوره انتقالی دستورالعمل می دهد.

وی افزود: یا اینکه هر اصلی یک استثنایی دارد؟   

رئیس جنبش دانشمندان طرفدار صلح در توئییت دیگری نوشت: دو دقیقه پس از اینکه توئیت بالا را نوشته و منتشر کردم از پروایدر ایمیلم پیامی دریافت کردم که یک نفر تلاش می کندتا به حساب کاربری من با استفاده از پسوردم وارد شود. شاید این مساله تصادفی باشد.  

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا