۱۹ دی: چهار نماینده مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به گسترش استفاده از مواد مخدر در کشور، تأکید کردند: مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر به سرعت باید انجام شود.

فاطمه محمدی؛ کاظم غریب آبادی سفیر ایران در سازمان ملل از کشف بیش از ۷۷۸ تن مواد مخدر توسط ایران تنها در ۱۰ ماه سال جاری و افزایش ۳۰ درصدی کشفیات خبر می‌دهد و شکراله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ۲۴ آذرماه از سیگاری بودن ۲۵ درصد مردم تهران می‌گوید و شرکت دخانیات ایران از رشد ۴۰ درصدی فروش سیگار در چهار ماه نخست امسال پرده برداری می‌کند.

این‌ها هشدارهای نگران کننده‌ای است که باید راهکارهای سریعی برای علاج آن داشت و ضرورت اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را که ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران و بسیاری از نماینده‌های مجلس بر آن تأکید دارند و راهکارهای ریشه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر را بیشتر مشخص می‌کند.

از این‌رو نظر چند تن از نماینده‌های مجلس در خصوص دلیل افزایش مواد مخدر در کشور و استفاده از این مواد بخصوص استفاده از سیگار در میان جوانان و راهکارهای پیش رو را جویا شدیم؛ مشروح گفت‌وگوی این افراد با 19 دی در ادامه می‌آید:

فتوا و قانونی علیه سیگار و قلیان نداریم

حسین گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ۱۹ دی اظهار داشت: شرع و مراجع فتوایی به حرمت سیگار و قلیان ندادند و عرف اجتماعی هم آن‌گونه که باید با این موضوع برخورد نمی‌کند؛ بنابراین قانون‌گذار هم قانونی برای آن وضع نکرده؛ در صورتی که این مواد مخدر عادت زا و آسیب زا هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در خانواده‌ای که فرد سیگاری باشد فرزندان به احتمال بیش از 70 درصد سیگاری می‌شوند که البته تحت تأثیر آموزش‌ها این درصد کمتر می‌شود.

وی تأکید کرد: مسئولان مربوطه و رسانه‌ها باید جوانان و خانواده‌ها را نسبت به عقوبت استفاده از این مواد آگاه کنند زیرا تنوع مواد مخدر آن‌قدر زیاد شده که دستگاه‌های کنترل‌گر هرچقدر تلاش کنند نمی‌توانند همه را محدود و کنترل کنند.

آگاهی بخشی بهترین شیوه مبارزه با مواد مخدر است

منتخب مردم دورود و ازنا در مجلس ادامه داد: گسترش و تنوع مواد مخدر، کنترل و مبارزه را سخت کرده و قانون و نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآیند لذا علاوه بر شیوه‌های کنترلی، بهترین شیوه توانمندسازی، فرهنگ سازی، هشدار و آگاهی بخشی نسبت به ضررهای مواد مخدر در جامعه است.

علی اصغر عنابستانی اظهار داشت: هرچه شرایط اقتصادی بدتر می‌شود آمارهای ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و مسائل فرهنگی، اجتماعی، روانی، نبود آموزش‌های کافی و عرضه گسترده آن از عوامل دیگر رشد آسیب‌های اجتماعی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه مواد مخدر به وفور در اختیار جوانان قرار می‌گیرد و باید یک اقدام جدی در برابر عرضه مواد مخدر داشت.

نبود مجازات، مواد مخدر تفننی را افزایش داده است

وی گفت: متأسفانه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر دو سال پیش در مجلس تصویب شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد آنجا یکسری از مجازات‌های مربوط به نگهداری و حمل مواد مخدر کاهش پیدا کرد که این امر به شدت در فراوان شدن عرضه آن در جامعه تأثیر دارد.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ما هنوز در خصوص مصرف برخی از مواد مخدر به صورت تفریحی، مجازاتی در قوانین نداریم و قضات ما با وحدت ملاک از سایر مواد مخدری که اسم آن‌ها در قانون آمده رأی صادر می‌کنند؛ این دو اشکال از عواملی است که افراد احتمال مجازات را کم می‌بینند و مرتکب آن می‌شوند.

عنابستانی تأکید کرد: توزیع و مصرف مواد مخدر، لطمه سنگینی به جامعه وارد می‌کند و حتماً باید مجازات متناسب برای آن در نظر گرفته شود.

مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر به سرعت باید انجام شود

نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر، انسداد مرزها، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و تشدید مجازات‌ها بر نگهداری، عرضه و فروش مواد مخدر اقداماتی است که باید با سرعت انجام شود.

وی افزود: اصلاح وضعیت اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال، اقدامات فرهنگی و فضای نشاط و امید در جامعه هم گرایش جوانان به مواد مخدر را کاهش می‌دهد.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی اولویت کشور ما نیست

عنابستانی ابراز کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور ما در اولویت نیست؛ اگر این‌گونه بود سایر اعتبارات را کاهش می‌دادیم و برای این مسئله مهم هزینه می‌کردیم اما به این دلیل که مانند یک مسئله عادی به آن نگاه می‌شود، این هم پروژه‌ای در کنار سایر پروژه‌هاست به همین خاطر وضعیت رو به بهبود نمی‌رود.

نمایندگان به موضوع آسیب‌های اجتماعی در بودجه توجه کنند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با ما اظهار داشت: متأسفانه با وجود افزایش آسیب‌های اجتماعی بخصوص در سال جاری به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و نرخ بیکاری ۱۰ درصد، پیشنهاد بودجه دولت در بحث آسیب‌های اجتماعی مانند پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و طلاق کاهشی بوده و دولت در موضوع آسیب‌های اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ بسیار کوتاهی کرده است.

علی بابایی کارنامی افزود: این موضوع در کمیسیون اجتماعی در حال بحث و پیگیری است و از همه نماینده‌های مجلس می‌خواهیم به موضوع آسیب‌های اجتماعی در بودجه توجه کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: همه دستگاه‌های متولی باید در جهت ارتقای وضعیت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از لحاظ پیشگیری، برخوردی، نظارتی، فرهنگی و آموزشی کمک کنند؛ برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید حمایت‌های جدی از دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت کشور، وزارت کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی و دستگاه‌های حمایتی و امنیتی شود؛ همه این دستگاه‌ها نیازمند بسته‌های حمایتی هستند.

بودجه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید افزایش یابد

نماینده مردم ساری و میاندورود گفت: حمایت با بودجه اتفاق می‌افتد اگر کاهش بودجه در این زمینه داشته باشیم این امر محقق نمی‌شود و در حد شعار باقی می‌ماند.

عرضه و تهیه مواد مخدر در فضای مجازی صورت می‌گیرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی دهمین مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: نبود آموزش‌های خانوادگی و رسمی در مدرسه و دانشگاه افزایش یا کاهش بیش از حد درآمد و غفلت از فرزندان و تکنولوژی بدون آموزش آسیب زا است؛ به عنوان مثال عرضه و تهیه مواد مخدر در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

مسعود گودرزی افزود: در مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌ها آموزش‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی از قبیل رفتار با جنس مخالف و آسیب‌هایی که از این گونه رابطه‌ها به افراد وارد می‌شود و معایب مواد مخدر نداریم.

نماینده مردم ممسنی در خانه ملت گفت: آموزش از دوره ابتدایی از ضروریات است البته آموزش فراتر از سن دانش آموز هم سبب انگیزه‌ای برای رفتن به سمت آن آسیب می‌شود لذا افراط و تفریط در این قضیه آسیب زاست؛ دانش آموز حتماً قبل از ورود به دانشگاه باید آموزش‌های لازم را فراگیرد و آموزش‌های کاربردی در این دوره منتج به اصلاح فرد و جامعه می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :