19 دی: دیلی استار لبنان در گزارشی به ارتباط مواد شیمیایی مرتبط با انفجار بیروت و دو تاجر سوری پرداخت.

به گزارش دیلی استار، براساس گزارش یک روزنامه‌نگار لبنانی و یک شرکت انگلیسی، شرکتی که نیترات آمونیومی را که در ماه اوت گذشته در بیروت منفجر شد خریداری کرده است احتمالا مرتبط با دو تاجر سوری بوده که به دلیل ارتباط با دولت سوریه تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند.

طبق گزارش سازنده فیلم مستند، فیراس هاتوم که این هفته از ایستگاه تلویزیونی الجدید لبنان پخش شد، شرکت ساوارو که در سال ۲۰۱۳ این مواد شیمیایی را خریداری کرد آدرسی را در لندن منتشر کرده که مرتبط با شرکتی متعلق به جرج حسوانی و عماد خوری است.

این دو تاجر همراه با مادلال خوری، پیش تر به دلیل حمایت از دولت سوریه از سوی واشنگتن در لیست تحریم‌ها قرار گرفته بودند و هر سه شهروند مشترک سوریه و روسیه هستند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ، مادلال خوری را در سال ۲۰۱۵ به اتهام «اقدام به تهیه نیترات آمونیوم در اواخر سال ۲۰۱۳» متهم کرد و یکسال پس از آن نیز برادرش خوری را نیز به دلیل همکاری تجاری با مادلال در لیست تحریم‌های خود قرار داد. حسنانی نیز در سال ۲۰۱۵ به اتهام کمک به دولت اسد در خرید نفت از شبه نظامیان دولت اسلامی تحریم شد ‌که وی این موضوع را رد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایلنا