19 دی: مدیر پروژه مدرس حوزه‌های علمیه خواهران گفت: سامانه مدرس که برای آموزش غیرحضوری بانوان طلبه به ویژه در ایام کرونا راه‌اندازی شده است، موفق به ثبت رکورد حضور همزمان 12 هزار طلبه و اجرای 400 هزار ساعت تدریس شده است.

به گزارش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، مهندس حسین عبایی از طراحی و تدوین سامانه مَدرَس حوزه های علمیه خواهران خبر داد و اظهار داشت: این سامانه با توجه به شیوع کرونا و ضرورت فاصله گذاری های اجتماعی و تعطیلی مراکز آموزشی، راه اندازی شد تا به ارائه دروس و کلاس های طلاب به صورت برخط بپردازد.

وی افزود: در این سامانه اساتید و طلاب به تعامل در کلاس های برخط می‌پردازند و همکاران مدارس نیز به مدیریت امور آموزشی مشغول هستند.

مدیر پروژه مدرس حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: موضوعات کلیدی که در یک سال تحصیلی وجود دارد، یک سری فرآیندهای آموزشی مانند انتخاب واحد، مرخصی، نمره و مسائلی شبیه به این‌ها است و یک سری هم فرآیندهای جاری تحصیلی مانند برگزاری کلاس، محتوای کلاس، آزمون‌ها، تحقیق، تکلیف و پرسش و پاسخ است که سامانه مدرس برای پاسخگوی به این نیازها راه اندازی شد.

وی با بیان این که این سامانه از تابستان سال جاری در قالب چهار زیر پروژه آموزش، پشتیبانی، توسعه نرم افزاری و زیرساخت طرح ریزی شده است، بیان داشت: در پروژه آموزش، هدف این بود که مخاطبان بویژه اساتید را آموزش دهیم که بتوانند از این محیط استفاده کنند و پروژه پشتیبانی برای این بود که طلاب و اساتید در تایمی که کلاس‌ها برقرار است، بتوانند با این تیم تماس بگیرند و پشتیبانی شوند.

عبایی گفت: در حوزه زیرساخت هم یک اتفاق کم نظیر در کشور رخ داد؛ با توجه به حجم کلاس‌هایی که در کل کشور، حوزه خواهران دارند برآورد شد که نیاز به پشتیبانی و تهیه زیرساخت برای حضور 12 هزار نفر به صورت همزمان در سامانه آموزشی است؛ و برای این که وسعت و بزرگی کار مشخص شود، مقایسه ‌شد با دانشگاه تهران که در ترم قبل زیرساخت حضور همزمان 2 هزار نفر در سامانه آموزشی را تجربه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث کرونا در ترم تابستان سال جاری، این بحث پیش آمد که کلاً باید نظام آموزش غیرحضوری شود؛ لذا باید سامانه ای طراحی می شد تا تمام طلاب و اساتید با توجه به دانش کامپیوتری خود، با ساده‌ترین راه حل‌ها و حتی با یک گوشی، سیستم و لپ تاپ ساده بتوانند از این سامانه استفاده کنند؛ لذا یک کار جمعی و فشرده‌ای آغاز شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی به نرم‌افزار و یا سامانه مدرس رسیدیم.

مدیر پروژه مدرس حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که تاکنون در سامانه مدرس 400 هزار ساعت تدریس انجام شده است و 2 میلیون و 513 هزار ساعت هم زمان حضور طلاب در کلاس‌ها را داشته‌ایم، افزود: بیشترین تعداد حضور در کلاس 212 هزار طلبه/کلاس است و بیشترین حضور روزانه در کلاس 43 هزار طلبه/درس بوده است و کل تعداد کلاس های برگزار شده 224 هزار مورد می باشد.

وی اظهار داشت: آمارهای سامانه نشان دهنده ضریب نفوذ 70 درصدی در بین طلاب و 78 درصدی در بین اساتید است. کیفیت کلاس های ضبط شده نیز 99 درصد بوده است

  • نویسنده :
  • منبع :