۱۹ دی: دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قم با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار 19 دی، معاون فرهنگی و اجرایی دفتر قم مرکز پژوهش‌های مجلس در مراسم افتتاح این مرکز که با سخنرانی ویدئو کنفرانسی دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: استفاده مرکز پژوهش‌های مجلس از نظرات کارشناسی حوزه علمیه فرصت‌هایی را برای نظام تقنینی و حاکمیتی کشور به وجود می‌آورد.

دکتر ابراهیمیان افزود: دفتر قم در گره‌های ۴۷ گانه مرکز پژوهش‌های مجلس با اشراف به معارف اسلامی و پژوهش‌های علمی و کاربردی همیاری علمی خواهد داشت و میزهای کارشناسی تحت اشراف کمیته‌ها در مسیر خطوط ترسیم شده از سوی رئیس مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌ها تشکیل خواهد شد.

رئیس کمیته اقتصاد دفتر پژوهش‌های مجلس در قم نیز در ادامه اظهار داشت: هدف از این اقدام استفاده از ظرفیت‌های علمی موجود در حوزه علمیه قم برای تقویت فرایند وضع قوانین بر اساس اسلام است و فرصت بی‌نظیری برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه است.

حجت الاسلام سید حسین میرمعزی با بیان اینکه ظرفیت‌های حوزه علمیه در گام دوم انقلاب بسیار بالاست، افزود: سه هزار استاد سطوح عالی، ۳۰۰ کرسی درس خارج فقه، ۶۸ مرکز علمی و تخصصی در حوزه علمیه وجود دارد و سه هزار پژوهشگر و ۲۰۰ مرکز پژوهشی و ۲۱ مرکز علمی و ۱۲۸ نشریه علمی در حوزه علمیه تولید می‌شود و برای جشنواره سالانه کتاب حوزه هزار کتاب علمی ارسال شد لذا باید از این ظرفیت عظیم در خدمت کمک به نظام استفاده کرد.

وی گفت: اگر پژوهشگران حوزه علمیه احساس کنند که از ظرفیت آنان به درستی استفاده می‌شود و تأثیرگذار خواهد بود با تمام توان و بدون چشم داشت مادی پای کار می‌آیند.

در این جلسه رئیس کمیته تخصصی فرهنگی آموزش و اجتماعی دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس در قم نیز اظهار داشت: این اقدام رویکرد مبنایی و درازمدتی خواهد داشت و به جای اینکه به مسائل روزمره مجلس منحصر شود با نگاه عمیق‌تر انجام می‌شود و می‌تواند کمک کار مجلس باشد.

حجت الاسلام حمیدرضا پارسانیا افزود: یکی از منابع قانون اساسی جمهوری اسلامی فقه است که حوزه‌ها کانون این منبع هستند و این نیاز احساس می‌شد تا مجلس و حوزه‌های علمیه تعامل سازنده‌ای داشته باشند و به جای اینکه خروجی مجلس به شورای نگهبان منتهی شود از آغاز هر بحثی مسئله فقه اسلامی مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: می‌طلبید که طلاب حوزه‌های علمیه نیز با ظرفیت‌هایی که دارد از بحث‌های صرف نظری خارج شود و مباحث آموخته را بیش از پیش به عرصه عمل وارد کند که این امر به خروجی مجلس غنای بیشتری می‌بخشد و ثمردهی کار را بیشتر می‌کند؛ البته بحث دو مدیریتی بین سازمان تحقیقات و سازمان مرکز پژوهش‌ها باید به درستی مدیریت شود تا سرعت و کیفیت کار بیشتر شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلی نیز طی سخنانی از طریق ویدئو کنفرانس، اظهار داشت: دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قم در روند قانونگذاری تأثیر مثبتی خواهد داشت و مطلوب است و ایرادات لفظی و محتوایی در مصوبات و قوانین را کاهش می‌دهد

علیرضا زاکانی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس رویکرد تحولی را دنبال می‌کند لذا از ظرفیت نخبگان کشور و حوزه‌های علمیه استفاده می‌کنیم تا بتوانیم مجلس را از نظرات کارشناسی، اسلامی و فقهی بهره‌مند کنیم و این دفتر کمک کار پیشبرد اهداف مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :