19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که منتظر دریافت گزارش‌های بیشتر از سوی دولت اندونزی در ارتباط با موضوع توقیف نفتکش ایرانی از سوی این کشور هستیم گفت: این یک موضوع فنی است و پیش از این نیز چنین اتفاقاتی در عرصه کشتیرانی رخ داده است.

سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه درنشست خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع توقیف نفتکش ایرانی از سوی اندونزی و مباحثی که دراین زمینه مطرح شده است گفت: ما منتظر دریافت گزارش های بیشتری در این ارتباط از سوی دولت اندونزی هستیم. تاکنون برخی اطلاعات ضد و نقیضی در این زمینه دریافت کردیم و منتظر دریافت گزارشهای بیشتر هستیم. 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: این یک بحث فنی است و در بحث کشتیرانی قبلا نیز چنین اتفاقاتی وجود داشته است. 

خطیب زاده خاطر نشان کرد: سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت صاحب کشتی به دنبال بررسی دلایل موضوع و حل این مساله هستند و سفارت ما در اندونزی و همچنین وزارت خارجه این مساله را از نزدیک پیگیری می کند. 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از اخبار بیانگر این است که توقیف نفت کش ایرانی از سوی اندونزی اقدامی متقابل در راستای توقیف نفت کش کره ای از سوی ایران بوده است چرا که برخی از خدمه نفت کش کره ای توقیف شده ایران اندونزیایی هستند گفت: نظری در این ارتباط ندارم آنچه که به ما گفته شده این است که این موضوع فنی است و موضوع فنی نیز مسیر خود را طی می کند ما قبلا چنین اتفاقاتی را نیز شاهد بوده ایم و حل شده است. 

خطیب زاده همچنین در مورد وضعیت پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آخرین تحولات رخ داده شده در این زمینه گفت: در ارتباط با این پول ها هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما منتظر اجرایی شدن و به پیش بردن راه حل ها و سازو کارهایی هستیم که کره ای ها در جریان سفر  قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به ایران مطرح کردند و امیدواریم به آنچه که در این زمینه مطرح شده به صورت سریع تر عملیاتی شود. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع بدهی ایران به سازمان ملل و مسائلی که در این زمینه مطرح است گفت:  در ارتباط با مساله مورد اشاره بر خلاف آنچه که برخی گفته اند موضوع این گونه نبوده است که ایران آماده پرداخت این پولها نبوده باشد بلکه ما منابع را تخصیص داده ایم مسیر کانال را نیز مشخص کرده ایم ولی عدم امکان برداشت وجود دارد و آن به خاطر سنگ اندازی های آمریکا است و این سنگ اندازی ها مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است. 

خطیب زاده خاطر نشان کرد: ما با دبیرخانه سازمان ملل در حال ارتباط هستیم و این موضوعات را مجددا به آنها یادآوری کردیم و به دنبال این هستیم که مسیر امنی  را برای انتقال پول پیدا کنیم و همان طور که گفتم مانع اصلی در این مسیر سنگ اندازی آمریکا است. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام چه زمانی برگزار خواهد شد و آیا این احتمال وجود دارد که در این نشست نماینده آمریکا نیز حضور داشته باشد گفت: این که دولت فعلی آمریکا بخواهد مسیر گذشته را اصلاح کند و به مسیر اصلی برگردد در اختیار خود آنهاست ما اقدامات را رصد می کنیم ما به یک یا دو اقدام پراکنده نگاه نمی کنیم بلکه مهم اقداماتی است که آنها در راستای اجرای موثر تعهداتشان و رفع تحریم ها بردارند و این موضعی است که ما قبلا به آن تاکید کردیم. 

وی ادامه داد: فکر می کنم نشست آتی کمیسیون مشترک برجام طبق زمان بندی  حوالی اسفند ماه برگزار شود و این که آمریکایی ها تا آن زمان چه جایگاهی داشته باشند به خودشان ومسیری که طی می کنند باز می گردد. 

وی همچنین در بخش دیگری از این نشست گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده امروز نشست آنلاین رییس مجلس شورای اسلامی با رییس کنگره خلق چین برگزار می شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا