19 دی: وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد که دولت ایران، افغانستان را در جریان سفر هیئت طالبان به ایران گذاشته و قبلا نظر دولت کابل را در این باره دریافت کرده است.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان از سفر هیأت طالبان به ایران آگاهی دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد سفر هیأت طالبان به ایران دولت جمهوری اسلامی افغانستان را مطلع نموده و در این مورد نظرات دولت افغانستان را قبلا مطالبه و دریافت کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: هدف از تنظیم سفر هیأت طالبان به ایران این است تا جانب جمهوری اسلامی ایران، افزون بر شرح دیدگاه‌های خود، طالبان را در مورد موجودیت اجماع منطقه‌یی در خصوص تأمین آتش‌بس فوری، دستیابی به یک توافق جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد. ایران همچنان می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستانِ پسامنازعه بار دیگر به‌پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد و همچون مرکز اتفاق و همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی باقی خواهد ماند.

این بیانیه می افزاید: ما امیدواریم طالبان به خواست برحق مردم افغانستان برای قطع خونریزی و تأمین صلح پایدار تن دهند و به تقاضای همه کشورهای منطقه و جهان برای تأمین‌آتش‌بس و رسیدن به توافق جامع صلح از طریق گفتگوهای معنادار و صادقانه، احترام گذارند. طالبان باید بدانند که روش کنونی‌شان مبنی بر ادامهٔ جنگ و خونریزی مورد انزجار همگانی هم در افغانستان و هم در منطقه و جهان قرار دارد.

وزارت امور خارجه افغانستان همچنین مطرح کرد: ما به مشورت‌ها و همکاری های‌مان با کشورهای منطقه و جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، به‌منظور حفظ و تقویت اجماع منطقه ای  و بین‌المللی در حمایت از موقف برحق مردم و دولت افغانستان در رابطه با صلح پایدار مبتنی بر ارزش‌های قانون اساسی و تقویت نظام جمهوری اسلامی، همچنان ادامه خواهیم داد.

هیات سیاسی طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی برادر» بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه شنبه وارد تهران و مورد استقبال مقامات وزارت امورخارجه قرار گرفت.
  • نویسنده :
  • منبع :