19 دی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: پس از اجرای قانون راهبردی رفع تحریم ها،ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد کشور به حدود ۱۷ کیلوگرم رسیده است.

بهروز کمالوندی روز پنجشنبه در بازدید رییس مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان انرژی اتمی کشور از سایت هسته ای شهید علیمحمدی(فردو) در استان قم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ما به عنوان یک سازمان فنی موظف هستیم تا مصوبات قانونی را به صورت کامل اجرا کنیم.

وی ابراز کرد: ما به عنوان یک نهاد فنی قانون را مو به مو اجرا می کنیم و مجلس و دولت درباره پروتکل الحاقی و لغو اجرای آن تصمیم گیری خواهند کرد و ما در این باره آمادگی کامل داریم و حتما اجرای قانون شدنی است.

وی ادامه داد: رییس مجلس شورای اسلامی امروز بیش از ۳ ساعت برای در جریان قرارگیری از روند فعالیت های هسته در مجتمع غنی سازی فردو وقت گذاشت و از بخش های مختلف آن مانند آزمایشگاه مواد، آزمایشگاه خلا، ایزوتوپ های پایدار و غیره بازدید کرد.

کمالوندی یادآور شد: در این بازدید مرور کلی از آنچه در سایت هسته ای فردو قم صورت می گیرد انجام گرفت و رییس مجلس شورای اسلامی از روند اجرای مطلوب قانون راهبردی رفع تحریم ها ابراز خوشحالی کرد.

وی اضافه کرد: بخش کوچکی از فعالیت های هسته ای ایران در سایت هسته ای فردو قرار دارد و این مجتمع غنی سازی حدود یک هفدم سایت هسته ای نطنز می باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور وضعیت نصب سانتریفیوژهای IR-۲m را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق مصوبه مجلس در برنامه قانون راهبردی رفع تحریم ها در سایت هسته ای نطنز تا قبل از پایان سه ماهه طرف غربی، یک هزار ماشین IR۲m را نصب خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به موضع گیری اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به بازگشت آمریکا به برجام در صورت پایبندی ایران به تعهدات هسته ای، گفت: بر اساس آنچه از مسوولان کشور شنیدم قرار است طرف مقابل تعهدات خود را انجام دهد و اگر قرار باشد ایران به تعهداتش برگردد مسئولان نظام و مجلس در این باره تصمیم خواهند گرفت.

کمالوندی یاآدور شد: آنچه مهم است اینکه در سازمان انرژی اتمی آمادگی داریم با ظرفیت کامل فعالیت های خود را داشته باشیم و ما منتظر دستورات هستیم.

وی با اشاره به سهم صنعت هسته ای در تولید برق مورد نیاز کشور افزود: در حال حاضر یک و نیم درصد از ظرفیت تولید برق در کشور از طریق صنعت هسته ای تامین می شود که سهم ناچیزی است و میانگین تولید برق هسته ای در دنیا ۱۸ درصد است.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که سهم صنعت هسته ای را در سبد انرژی کشور افزایش دهیم و در حال حاضر واحد های ۲ و ۳ برای تولید برق در سایت هسته ای بوشهر در سطح زیرساخت و بتن ریزی واحد اول انجام شده و بتن ریزی واحد سوم نیز به زودی آغاز می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: با ادامه روال کنونی ظرف هشت سال آینده دو نیروگاه اتمی دیگر وارد چرخه بهره برداری می شود و هر نیروگاهی که وارد مدار تولید شود روزانه از سوخت و مصرف ۱۲ تا ۱۴ میلیون بشکه نفت صرفه جویی می شود.

کمالوندی تصریح کرد:نیروگاه اتمی بوشهر در سال های گذشته در پیک بالای مصرف برق در فصل تابستان و زمستان به کمک کشور آمده است.

وی در پاسخ به اینکه اگر تا اوایل اسفند آمریکا به برجام بازنگردد اجرای پروتکل الحاقی لغو می‌شود تصریح کرد: مسلما ما قانون را مو به مو اجرا می کنیم و اینکه پروتکل الحاقی را اجرا می کنیم یا نه، تصمیمش مربوط به دولت و مجلس است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما برای اجرای قانون آمادگی داریم و آنچه مهم است اینکه با تحمیل اراده مردم ایران بر بدخواهان بتوانیم شرایط را بهتر کنیم.

کمالوندی تاکید کرد: دشمنان نمی توانند اراده خود را بر مردم تحمیل کنند و اگر اراده آنها بود تمام پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران را باز می کردند.

وی تاکید کرد: صنعت هسته ای در حوزه های مختلف مانند رادیو دارو، استخراج و اکتشاف، کیک زرد، اکسیژن ۱۸، آب سنگین و غیره کاربرد اساسی دارد و با توجه به گستردگی و تنوع فعالیت ها می توان به صنعت هسته ای ایران افتخار کرد هرچند در برخی امور همچنان با برخی از کشورها فاصله داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر یک روز برای رشد صنعت هسته ای از مهندسی معکوس استفاده کردیم اما امروز بسیاری از صنایع و ماشین آلات بومی سازی شده و هزاران مدرک در این رابطه به متخصصان داخلی صادر شده است.

کمالوندی بیان کرد: ایران در مساله غنی سازی حرف های زیادی برای گفتن دارد و از نظر فرآیند و ماشین آلات از صفر تا صد دانش غنی سازی برخودار است.

وی درباره سومین آزمایش مهم انتقال امن اطلاعات با فناوری کوانتوم گفت: این فناوری در حوزه های مختلف مانند بخش نظامی کاربرد دارد و در آینده ماهواره ای نیز در این رابطه توسط متخصصان داخلی وارد مدارد بهره برداری می شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا