19 دی: سازمان هواشناسی نسبت به آلوده شدن هوا در ۸ کلانشهر از سه‌شنبه (۱۴ بهمن‌ماه) و ضرورت خودداری از تردد به‌ویژه از سوی گروه‌های حساس هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به پایداری در جو و سکون هوا آورده است: این شرایط جوی موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها روز سه‌شنبه (۱۴ بهمن ماه) در شهرهای تبریز، کرج، تهران، اراک، قم و اصفهان، چهارشنبه (۱۵ بهمن ماه) در شهرهای تبریز، کرج، تهران، اراک، قم، اصفهان، اهواز و مشهد و پنج‌شنبه (۱۶ بهمن ماه) در شهرهای تبریز، کرج، تهران، قم و اصفهان می‌شود.

در این شرایط پتانسیل رشد شاخص کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک در مناطق صنعتی و پرتردد شهرهای بالا امکان رشد شاخص تا شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از ترددهای غیرضروری به‌ویژه از سوی سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری و ریوی، خودداری از انجام فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز تا حد امکان، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگی از افزایش تلاطم و ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر و در نواحی فراساحل گاهی تا ۲.۵ متردر نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، مناطق ساحلی بوشهر و غرب هرمزگان از امروز (۱۲ بهمن ماه) تا اواخر وقت دوشنبه (۱۳ بهمن ماه) خبرداده است.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل دور از انتظار نیست و ممنوعیت تفریحات آبی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی به‌ویژه فراساحل از توصیه‌های ارایه شده است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگی آورده است: افزایش ارتفاع موج به ۱ تا ۱.۵ متر امروز و فردا (۱۲ و ۱۳بهمن ماه) در تنگه هرمز و سه‌شنبه (۱۴ بهمن ماه) در نواحی شرقی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی بوشهر و غرب هرمزگان پیش‌بینی می‌شود واحتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در شنا و تفریحات آبی، احتیاط در تردد شناورهای تفریحی، سبک و فعالیت های شیلاتی توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :